arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۹۹۴۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۲ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲

پورمحمدی: کارهایی که هاشمی انجام داد قابل توجه بود/رئیس جمهور رئیس مملکت نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: رئیس دولت همه کاره مملکت نیست و باید در حیطه وظایف قانونی خود حرکت کند.

به گزارش خبرنگار مهر از کرمان، حجت الاسلام مصطفی پور محمدی عصر دوشنبه در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان در رابطه با نقاط قوت و ضعف دولت های قبل گفت: هر دولتی در دوران خود مختصات خاصی داشته است در زمان هاشمی جنگ بود که تمام بنیه ما را زمین گیر کرده بود و ذخایر ما را از بین برده بود و در خزانه چیزی برای ما باقی نمانده بود، هاشمی را باید نسبت به آن مختصات سنجید.

وی ادامه داد: دولت سازندگی نقاط ضعف و قوتی داشت که در مجموع دولتی موفق بوده است، دولتی که پس از جنگ آمده است مشکلات حاد جنگ را پشت سر گذاشته و چرخه اقتصادی و اجتماعی را فعال کرده و دستاوردهای قابل توجهی را به دست آوردند.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره ریاست جمهوری یادآور شد: اما در دولت هاشمی روی مسائل سیاسی و فرهنگی کم کار شد و ما آسیب دیدیم.

خاتمی نتوانست خود را به طور کامل با آرمان های انقلاب تطبیق دهد

وی در ادامه گفت: دولت خاتمی حرف تازه ای برای حوزه اقتصادی نداشت عمده عوامل و تیمش از هاشمی بودند که آمدند دولت را ادامه دادند و تا ضعف هاشمی را در حوزه سیاسی و حوزه فرهنگی را جبران کنند ولی خاتمی با زاویه حرکت خود را ادامه داد و خودشان را نتوانستند با آرمان های انقلاب کامل تطبیق دهند.

حجت الاسلام پورمحمدی ابراز داشت: در عین اینکه برخی دستاوردهای خاتمی را مثبت می دانم مثلا در حوزه سیاسی یک فضای وسیع سیاسی را توانست فعال کند و در حوزه فرهنگی نیز دستاوردهایی داشتند و ما باید منصفانه قضاوت کنیم. هر دولتی یک ظرفیت سازی انجام  و توانایی هایی را اضافه کرده است.

وی گفت: متاسفانه خاتمی با آن زاویه شروع و ادامه داد و عملا چالش هایی را در کشور به وجود آورد و توان ملی ما آنچنان که باید رشد پیدا نکرد و من فکر می کنم اگر خاتمی یا هر دولتی دیگر آن زوایا را ایجاد نمی کرد و آن انحرافات به وجود نمی آمد توان ملی ما فوق العاده بالا می رفت چرا که کارهایی که هاشمی انجام داد قابل توجه بود و چند نقطه ضعف داشت و نقطه ضعف ها باید جبران می شد که این اتفاق به آن صورت نیافتاد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اضافه کرد:احمدی نژاد که آمد چند رویکرد مثبت به وجود آورد یکی رویکرد آرمان ها و ارزش های انقلاب را در شعار و بخشی از رفتار تجدید کرد و دیگری توجه به نقاط محروم و دوردست کشور و ارتباط بیشتر با مردم و استفاده از شعار عدالت بود که نکات بسیار ارزشمندی به شمار می روند و قابل توجه هستند.

رئیس جمهور همه کاره مملکت نیست

رئیس دولت باید در حیطه وظایفش حرکت کند، رئیس جمهور نباید فکر کند که رئیس مملکت است متاسفانه این اشتباه رئیس جمهورهاست که فکر می کنند رئیس مملکت هستند، رئیس جمهور باید بداند جایگاهش کجاست و چیست؟ هر رئیس قوه ای یک جایگاه دارد البته رئیس قوه دستگاه اجرایی قدرتش بیش از همه است اما همه کاره مملکت نیست. این را رئیس دولت باید بداند که اگر نداند حتما به بن بست خواهد رسید همانطور که خاتمی و سپس احمدی نژاد دچارش شد و این ها چالش های رئیس جمهورهای دوره های پیشین بودند.

در برنامه ها نظرات رهبری را مدنظر قرار داده ام

وی همچنین ابراز داشت: کتاب برنامه های اینجانب حدود دو هفته است که منتشر شده و در سایت نیز آمده است و من خوشبختانه حس می کنم به همان مباحثی که رهبر عظیم الشان انقلاب به  آن اشاره داشته اند من در برنامه به جد به آن پرداخته ام که یکی از آن ها برنامه محوری است و تاکید جدی روی برنامه، دوم روی قانون بسیار تاکید کرده ام و سوم استفاده از تخصص و متخصص و مشورت با کارشناسان و متخصصین چیزی که متاسفانه امروز خیلی محدود است.

حاشیه سازی یعنی به وجود آوردن بحران برای دولت

وی در ادامه این جلسه در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان در رابطه با افشاگری های قبل از انتخابات گفت: این کار بسیار غلط است و هر دولتی برای موفقیت نیاز به فضایی آرام دارد و هر دولتی دنبال حاشیه سازی باشد باخته و شکست خورده است.

حجت الاسلام پورمحمدی گفت: اگر بخواهم دولت موفق باشم باید جلوی این حاشیه ها گرفته شود چرا که حاشیه سازی یعنی به وجود آوردن بحران برای دولت.

وی با اشاره به تعدادی از سئوالات دانشجویان آن ها را حرف هایی بی اساس و پوچ و ساخته دست بیگانگان خواند و به دانشجویان توصیه کرد بیشتر از آنکه نگاه منفی داشته باشند به بعضی از قضایا با دید مثبت نگاه کنند و برای آنچه که می شنوند دلیل و مدرکی بخواهند و خود را درگیر دروغ هایی که منجر به از بین بردن فضای آرام کشور می شود نکنند.

نمره بالای پور محمدی به سازمان بازرسی کشور

پورمحمدی در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان که نمره چند به سازمان بازرسی کشور می دهد، گفت: به سازمان بازرسی کشور نمره فوق العاده خوبی می دهم علتش این است که یک جمعیت بسیار کوچک و حرفه ای و پرتلاش و پرمحصول است. سازمان بازرسی کل کشور ما شامل دو هزار و 100 نفر در کل کشور است و از این سازمان کوچک بیشترین بهره را گرفته ام.

قانون بانکداری اسلامی باید به شکل صحیح اجرا شود

وی در پاسخ به سئوالی دیگر در رابطه با وضعیت سوددهی بانک ها و سوء استفاده های بانکی و اینکه آیا ربا قلمداد می شود یا خیر گفت: برخی مراجع ما به برخی از قوانینی که در بانک ها است شبهه دارند ولی از نظر بسیاری از مراجع ما به خصوص امام راحل( ره) و مقام معظم رهبری قوانین شرعی است و اشکالی ندارد ولی برخی مراجع شبهه دارند و احتیاط کرده اند گفته اند که کسانی که می خواهند به حج بروند وام نگیرند چون اشکال دارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: اما مشکلی که امروزه در بانک ها داریم مربوط به قانون نیست و مشکل اجرا داریم که قانون بانکداری اسلامی را خوب اجرا نمی کنند و متاسفانه ما گرفتار عدم اجرا هستیم و این مسئله را باید حل کرد.

وی گفت: سیستم و گردش بانکداری ما معیوب است و وقتی در مورد بعضی جرائم بانک ها در کشور به بانک مرکزی مراجعه کردیم اظهار بی اطلاعی کردند و این در حالی است که در اغلب دنیا به سازمان های بازرسی مثل ما اجازه ورود به بانک ها را نمی دهند و می گویند ناظر بانک (بانک مرکزی می باشد) و شما حق دخالت ندارید متاسفانه در کشور ما بانک مرکزی از بعضی قضایا اصلا خبر ندارد و این نشانه معیوب بودن این سیستم در کشور است.

وی در پایان با ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان گفت: امیدوارم با این فضا و روشنفکری و روشن نگری کشورمان آینده ای خوب به خصوص برای شما جوانان دانشجو به همراه داشته باشد.

نظرات بینندگان