arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۰۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۳ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲

ضرب الاجل براي توليد خودرو یورو4، به چه قیمتی؟

در شرایط کنونی که نه خودرو و نه سوخت مطابق با استانداردهای یورو 4 عرضه شده است، همچنین زیرساخت های لازم برای عملی کردن این مصوبه ایجاد نشده است، خط و نشان مسئولین امر و التزام خودروسازان به ساخت خودروهایی مطابق این استاندارد، امری غیر عادی و به این مفهوم است که تست وآزمایش خودرو زیر پای مشتری انجام می گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
طراحی، تامین قطعات، تولید و ساماندهی خودروهای یورو ٤ يك تکنولوژی جدید وبسیار پیچیده در صنعت خودرو وبرای دستیابی به این تکنولوژی روز اروپا نیاز به زمان ودقت عمل بالائی است و تعیین ضرب الاجل برای خودروسازان كه به يقين یک اظهار نظر غیر کارشناسی است آتشی به پا می کند که دود آن تنها به چشم خریداران و مردم عزیز خواهدرفت .

به گزارش سرویس اقتصادی انتخاب، هیئت وزیران در جلسه مورخ 18/1/1392 بنابه پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصدو سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با شماره گذاری خودروهای یورو 2 تا ابتدای تیر ماه امسال موافقت کرده که این مصوبه به امضای محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور رسیده و با ابلاغ این مصوبه به وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست تکمیل شده است.

چندی پیش شاعری قائم مقام سازمان محیط زیست كه در مصاحبه های گوناگون خود تیر پیکان را به سمت خودروسازان نشانه رفته است با بیان اینکه الزام رعایت استاندارد یورو 4 برای خودروسازان تا ابتدای تیرماه تمدید شد گفت: بر اساس مصوبه دولت این مهلت به هیچ عنوان قابل تمدید نیست و خودروسازان بهتر است در این دو ماه خود را برای اجرای این استاندارد آماده کنند و بیش از این بهانه جویی نکنند. بر همین اساس خودروسازان داخلی موظف‌ هستند تا 30 خردادماه سال جاری نسبت به ارتقای سطح استاندارد محصولاتشان اقدام کنند. خودروسازان باید بدانند سازمان محیط زیست اجازه نمی دهد كه آنها بیش از این از طریق راه های غیر متعارف و یا به تعویق انداختن مصوبات دولت با سلامتی و جان مردم بازی کنند!

همچنین از سوی پلیس راهور ناجا اخباری مبنی بر عدم شماره گذاری خودروهای یورو 2 منتشر و ادعا شده که در صورت عدم ارتقای سطح استاندارد خودروها، شماره‌گذاری آنها متوقف می شود.
سالانه 5 هزار نفر جان خود را بر اثر آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور از دست می‌دهند. آیا با تولید خودرو های یورو 4 از این میزان کاسته خواهد شد؟ درشرایطی که سوخت این محصول هنوز به این استاندارد نرسیده یا جایگاه های عرضه به میزان نیاز نیست و از آنجا که موتور این خودروها بر اثر استفاده از سوخت یورو 2 وپایین تر از این استاندارد، در کمترین زمان مستهلک شده و آسیب می بیند، آلودگی بیش از حد تصور تولید می کنند که در کلان شهرها مشکلات بیشتری را به همراه خواهد داشت.

برای تولید یک محصول جدید و عرضه آن به بازار مراحلی از جمله طراحی، تولید نمونه، راه اندازی خط تولید آزمایشی وسپس خط تولید نهایی لازم است که همه این مراحل مستلزم انجام تست های استاندارد و عبور موفق از مرحله قبلی است. چنانچه خودرویی از مرحله ابتدا تا پایان از تست های انجام شده سربلند بیرون آید، مجوز ورود و عرضه در بازار را دریافت می کند.

تعیین ضرب الاجل برای خودروسازان درحالی است که هنوز سوخت موجود در بازار مطابق استانداردهای یورو2 هم نیست و سوخت یورو4 مورد نیاز برای انجام تست های مربوط به موتور خودروهای آزمایشی در اختیار خودروسازان قرار نگرفته است.

بر اساس آزمایش وتست خودروی تولیدی اولیه ، حداقل باید 10 هزار کیلومتر در سرما و گرما طی گردد و میزان تصاعد گازهای خروجی آن مورد آزمایش و بررسی قرار گیرد تا شرایط کارکرد موتور وسوخت ومیزان انطباق آن مورد بررسی قرار گیرد.

در شرایط کنونی که نه خودرو و نه سوخت مطابق با استانداردهای یورو 4 عرضه شده است،   همچنین زیرساخت های لازم برای عملی کردن این مصوبه ایجاد نشده است، خط و نشان مسئولین امر و التزام خودروسازان به ساخت خودروهایی مطابق این استاندارد، امری غیر عادی و به این مفهوم است که تست وآزمایش خودرو زیر پای مشتری انجام می گیرد.

حال این سئوال مطرح است که در شرایط فعلی که خودروساز سوخت مورد نیاز خود برای تست موتور یورو4 را در اختیار ندارد، آیا تولید و عرضه این محصول آنهم بدون عبور از مراحل تست نهائی، منطقی است؟! البته بايد دید که سیاست چه می گوید ودربرخورد سیاسی با صنعت خودرو فقط این مردم هستند که متضرر خواهند شد وصنعتی که یک روز به قیمتش می پیچند ویک روز هم تهیدش می کنند به تعطیلی وسقوط نزدیک می شود.

نظرات بینندگان