arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۱۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۸ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲

بار دیگر؛ هاشمی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : غلامعلی دهقان - سخنگوی حزب اعتدال و توسعه
سرانجام آیت‌الله اکبر هاشمی با ثبت‌نام در آزمون انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، نقطه کانونی این انتخابات را به خود اختصاص داد. درباره این حضور، نکات زیر قابل توجه است: 
1- هاشمی‌رفسنجانی را می‌توان رکورددار حضور در انتخابات‌های یکصد‌سال اخیر ایران معرفی کرد. وی پیش از این؛ چهار‌بار برای انتخابات مجلس خبرگان، چهار‌بار برای مجلس شورای اسلامی و سه‌بار برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شده بود و با ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی، خود را برای دوازدهمین‌بار در معرض انتخاب مستقیم مردم قرار داده است. به همین جهت می‌توان ایشان را رکورددار حضور یک سیاستمدار در عرصه انتخابات ایران پس از مشروطه دانست و عنوان مرد رقابت‌های انتخاباتی یکصد‌سال اخیر ایران را به او اعطا کرد. ریسک‌پذیری هاشمی از او سیاستمداری شجاع ساخته است که در بحران‌ها، کارآیی لازم و وافی را دارد. 
2- حضور گسترده و موثر هاشمی‌رفسنجانی در مراکز مهم تصمیم‌گیری کشور، اعم از مراکز انتخابی مثل مجلس و ریاست‌جمهوری و همچنین مدیریت مجمع تشخیص مصلحت نظام از او مدیری با‌تجربه، کارآمد و آگاه به زمان و مکان ساخته است که انقلاب و نظام و کشور می‌تواند از این انباشت تجربه به‌خوبی بهره ببرد. علاوه بر این، حضور در عرصه سیاسی کشور از سن نوجوانی و جوانی و حضور در متن مبارزات ملت ایران در دهه‌40 و 50 هجری شمسی از او کوهی از تجربه سیاسی ساخته که نمی‌توان از این گنج قابل‌توجه به سادگی عبور کرد. 
موی سپید را فلکم رایگان نداد/ این رشته را به نقد جوانی خریده‌ام/ (رهی معیری) 
3- حضور 60‌ساله سیاسی هاشمی‌رفسنجانی در سپهر سیاسی ایران، همیشه موافقان بسیار و مخالفان پرو‌پاقرصی داشته است. واقعیت این است که او به سان هر سیاستمداری قابل نقد است اما مهم آن است که منتقدان وی، در نقد او نباید به ورطه لجبازی، شخصی‌کردن مسایل و نازل‌کردن سطح مباحث، افراط و بد‌اخلاقی سیاسی افتاده و حسن‌نیت وی و نکات مثبت زندگی سیاسی او را از یاد ببرند. فراموش نکنیم در اوج انتقادات فراوان به کارکرد هاشمی در قضیه انتخابات سال 1388، مقام معظم رهبری باز هم در اسفند 1390 وی را به مسوولیت مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کردند. رویه رهبری می‌بایست سرلوحه و الگوی همگان باشد. این نکته کلیدی این انتخابات چه درخصوص هاشمی و چه دیگر کاندیداهاست؛ تخریب ناجوانمردانه، خلاف مروت و انسانیت است.
نظرات بینندگان