arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۱۴۰۴
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۴ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲

کاندیداتوری مشایی، سرکشی جدید احمدی نژاد! / رد صلاحیت مشایی قطعی است، او در آستانه بازداشت بود

خط مشی سیاسی رحیم مشایی می پردازد و می نویسد که رحیم مشایی در مقابل اصولگرایان ایستاده و با تغییر یک باره استراتژی، می خواهد ناسیونالیسم ایرانی را ترویج دهد. او هراسی ندارد از این که با صدای بلند بگوید اسرائیل دشمن ایران نیست!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه لاکروا- روزنامه نزدیک به مسیحیان فرانسه، در شماره امروز خود نوشته که اکبر هاشمی رفسنجانی در حالی خود را به عنوان نامزد انتخابات روز 14 ژوئن معرفی کرده که هفته‌ها برای نامزدی در این انتخابات در حالت تردید به سر می برد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ این روزنامه می افزاید که از مدت ها پیش، طیف اصلاح طلبان و نیروهای معتدل درون حکومت، از هاشمی رفسنجانی خواستند تا آمادگی خود را برای ورود به مبارزات انتخاباتی اعلام کند.

لاکروا، ادامه می دهد که هاشمی رفسنجانی که از 1989 تا 1997 رییس جمهور ایران بوده، اکنون ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکی از مهم ترین نهادهای سیاستگذاری در ایران را بر عهده دارد

این روزنامه در پایان مطلب کوتاه خود به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری گذشته اشاره می کند و می نویسد که هاشمی رفسنجانی در آن زمان پیشنهاد متفاوتی برای پایان جنجال های سال 88 ارائه داده بود.. انتخابات سال 2009 منجر به پیروزی مجدد محمود احمدی نژاد شد.

اما روزنامه فیگارو- دیگر روزنامه سراسری چاپ صبح فرانسه، یک صفحه از صفحات بین‌المللی خود را به موضوع انتخابات ایران و ورود هاشمی رفسنجانی به عرصه این انتخابات اختصاص داده است. این روزنامه عکسی از هاشمی رفسنجانی در روز ثبت نام را کنار مطلب خود به چاپ رسانده است.

"ژرژ مالبرونو"- گزارشگر فیگارو، مطلب خود را با اشاره به همراهی احمدی نژاد با اسفندیار رحیم مشایی- نامزد نزدیک به دولت، هنگام ثبت نام در وزارت کشور آغاز می کند و می نویسد که یک بار دیگر احمدی نژاد در برابر نظام ایران سرکشی و از چهره ای که منفور اصولگرایان است در انتخابات 14 ژوئن حمایت کرد.

گزارشگر این روزنامه با توصیف فضای وزارت کشور پیش از اتمام فرصت ثبت نام نامزدهای انتخابات، در روز شنبه، به ورود هاشمی رفسنجانی در آخرین لحظات ثبت نام اشاره می کند و می نویسد که این ورود پس از تماسی صورت گرفت که نشانگر عدم مخالفت مقامات عالی رتبه بود و این کاندیداتوری می تواند راه مشایی را که از سوی اصولگرایان"منحرف" خوانده می‌شود سد کند.

سپس گزارشگر فیگارو به خط مشی سیاسی رحیم مشایی می پردازد و می نویسد که رحیم مشایی در مقابل اصولگرایان ایستاده و با تغییر یک باره استراتژی، می خواهد ناسیونالیسم ایرانی را ترویج دهد. او هراسی ندارد از این که با صدای بلند بگوید اسرائیل دشمن ایران نیست!

فیگارو می نویسد که در سال 2009 رهبری ایران طی نامه ای با انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به عنوان معاونت محمود احمدی نژاد مخالفت کردند.

همچنین یک تحلیلگر ایرانی در گفت وگویی تلفنی با فیگارو می گوید که در چند ماه گذشته، نزدیک بود که رحیم مشایی بازداشت شود.

سپس گزارشگر فیگارو با تأکید بر این که اکنون ایران بر سر دوراهی قرار دارد می نویسد برای طرفداران محمود احمدی نژاد، گذشتن از اکبر هاشمی رفسنجانی ٧٨ ساله یک فرصت استثنایی است. انتقادها به هاشمی رفسنجانی به علت دوران ریاست جمهوری وی و همچنین عدم دشمنی او با آمریکاست.

وی با اشاره به این که طرفداران احمدی نژاد حدود ٢٠ تا ٢٥ درصد مردم ایران هستند که اغلب فرودستان را شامل می‌شوند، می‌نویسد اکنون پرسش اساسی این است که شورای نگهبان، رحیم مشایی را به عنوان نامزد انتخابات تأیید می کند یا خیر؟ این پرسش تا پایان ماه مه مطرح است اما از دیروز دوشنبه موج انتقادات به احمدی نژاد برای همراهی مشایی در روز ثبت نام آغاز شده است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ او همچنین خود معتقد است که رد صلاحیت او قطعی است.

این روزنامه، در ادامه به تعداد زیاد نامزدها در انتخابات امسال اشاره می کند و می نویسد که در میان افراد ثبت نام شده  اسم هشت زن به چشم می خورد که خواهان جانشینی احمدی نژاد هستند، کسی که بر اساس قانون نمی تواند بیش از دو بار به طور پیوسته رییس جمهور باشد.

در ادامه، گزارشگر فیگارو می نویسد نامزدی مشایی در صورتی بود که پیش از آن چهره های زیادی از اصولگرایان خود را به عنوان نامزد انتخابات معرفی کرده بودند، از جمله سعید جلیلی- مذاکره کننده هسته‌ای ایران با غرب، محمد باقر قالیباف- شهردار تهران، علی اکبر ولایتی- وزیر امورخارجه پیشین ایران و غلامعلی حداد عادل- رییس سابق مجلس که این سه، ائتلافی را با یکدیگر تشکیل داده اند.

فیگارو می نویسد: برای شکسته نشدن آرای محافظه کاران، از میان محافظه کاران یک نفر نامزد اصلی خواهد شد تا با هاشمی و مشایی، در صورتی که تأیید صلاحیت شود در مرحله اول انتخابات رقابت کند. با این حال اصلاح‌طلبان باید حول محور رفسنجانی جمع شوند.

در پایان، فیگارو با اشاره به قد و قواره کاندیداهای دیگر در برابر آیت الله هاشمی، او را "دایناسور"  عرصه سیاست ایران می خواند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حامی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
636
125
شما در چه جایگاهی هستید که مینویسید فلان شخص نباشد و فلانی اصلح است هر چند که مرذم جواب شما رادر انتخابات همیشه ذر ادوار مختلف داده اند.دوره ای هاشمی-دوره ای ناطق نوری و در پایان روسیاهی از آن .......است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
749
229
باید اعتراف کنم خبرگزاری شما یکی از بی تربیت ترین و بی سوادترین بنگاه های خبر پراکنیست و صد البته پرمدعا
بابا آقای هاشمی هشتاد سالشونه بگید تحت الرانت !ایشونید خلاص ولی اینکه ژست مردم دوستی و خیرخواهانه میگیرید و از تفرعن ذاتیه یقه سفیدها چشم پوشی میکنید منزجرکننده است
و باز هم انتخاب چاپش نکرد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
83
569
کسی (هاشمی )که فقط بعد ثبت نام ایشان ارز و طلا ظرف نیم ساعت سقوط میکند پس میتواند این مملکت را نجات دهد نه کسان دیگر
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
629
148
انتخاب ! داری می سوزی از دست رحیم مشایی...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
428
17
فوری .... !!! فوری !! قوری !!!! مشائی هم تائید شد !!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
17
251
مشایی دیگه کیه بابا!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
355
19
شبانه روز دعا کنید مشایی رد صلاحیت شود در غیر این صورت تعداد آرای وی به حدی خواهد بود که همه را شگفت زده خواهد کرد.
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
74
321
زنده باد آقای هاشمی. امید ما آقای هاشمی
سر ادموند
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
142
22
سلام
زیاد به این مشایی گیر ندید و جو منفی بهش ندید.
این آقا خیلی خوب میتونه رای اصولگراها رو بشکنه و راه را برای جناب هاشمی باز کنه
soheil
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
144
6
الان بحث ایران داغه! برین دنبال کارای خودتون مسائل خودتونم نقد کنین!تو ایران هر اتفاقی بیوفته چه خوب جه بد هم میتونیم درکش کنیم هم حلش.لازم نیست شما از اب گلالود ماهی بگیرین.پس ممنون فیگارو و همچنین لاکروا!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
60
20
با سلام، من طرفدار مشایی نیستم، اما فکر میکنم ایشون رد صلاحیت نشن و مردم حق انتخاب یا عدم انتخاب ایشونو داشته باشن بهتره
ببینم ایندفعه نظرمو منتشر میکنی یا ...
عمو علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
82
8
دیگران در برابر او مورچه در برابر فیل مناسب قیاس است
ناشناس
|
INDIA
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
9
210
جالبه که تو شعارشون هم از نام شهید بهشتی و شهید رجایی سوء استفاده میکنن، در صورتی که خانواده این شهدا با آیت الله هاشمی هستند و از جریان انحرافی هم انزجار دارن.
نظرات بینندگان