arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۱۶۸۲
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۲ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲

اتحاد بین المللی برای حفظ کشتی در المپیک/ مثلث سه گانه شکل گرفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش انتخاب ورزشی، خانواده کشتی جهان برای بازگشت به المپیک، به هر کس و هر کجا که فکرش را بشود کرد رو انداخته و متوسل شده. از هایکه درشلر ستاره پرش طول زنان جهان تا فرانتس بکن‌باوئر نابغه فوتبال، جان ایروینگ رمان نویس و دونالد رامسفلد سیاستمدار.

برای ایجاد شوک، رافائل مارتینتی را برکنار کردند. حدود ۱۸ هزار نفر، نشسته و ایستاده فینال جام جهانی تهران را از نزدیک تماشا کردند. والنتین یوردانف مدال طلای المپیکش را پس فرستاد، آرمن نازاریان اعتصاب غذا کرد.


فیلای جدید که سایه کاراته و اسکواش را پشت سرش می‌بیند گفت دوبنده را از کشتی فرنگی حذف می‌کنیم تا به جایش مایو بپوشند که جذابیت بصری بیشتری دارد. دو وزن از کشتی مردان کم کرده و به کشتی دختران می‌افزاییم.

ورزش کشتی با پیشاهنگی سه قدرت برتر خود در کشتی آزاد یعنی روسیه، ایران و آمریکا، حتی از دروازه‌های سازمان ملل متحد هم عبور کرد. نشست مطبوعاتی کشتی گیران این سه کشور به دعوت اتحادیه خبرنگاران این نهاد بین‌المللی، در سازمان ملل برگزار شد تا صدای کشتی گیران سراسر جهان برای حفظ این ورزش در بازی‌های المپیک را انعکاس دهند.

در مهم‌ترین مسابقات دوستانه کشتی جهان طی دهه‌های اخیر، نناد لالوویچ سرپرست فیلا هم از صربستان راهی نیویورک شد. سایت فدراسیون جهانی نیز این مسابقه را به عنوان سرخط اخبار خود برگزید.

لالوویچ در سازمان ملل گفت بزرگ‌ترین چالشی که اینک فیلا با آن روبروست، ابقای این ورزش در بازی های المپیک است. او ابراز امیدواری کرد خانواده این رشته سنتی بتوانند با انگیزه و مقاوم، با موفقیت از این مانع بگذرند.

رسول خادم مدیر فنی تیم های ملی کشتی ایران هم گفت : «من در کشوری زندگی می کنم که کشتی نه تنها یک ورزش بلکه یک فرهنگ است. فرهنگی برای گسترش روحیه جوانمردی. امیدوارم با تلاش همه دست اندرکاران و دوستداران این رشته پرآوازه، از حذف احتمالی آن در مسابقات المپیک جلوگیری شود.»

ریچارد بندر مدیر اجرایی تیم ملی کشتی آمریکا که بانی دعوت از تیم ملی ایران است، گفت : برای حفظ کشتی نیازی به تغییرات اساسی در این رشته نیست، تنها وظیفه ما شناساندن این رشته بی نظیر به مردم دنیاست. تردید ندارم که کشتی در المپیک ۲۰۱۶ با حضوری فعال‌تر از همیشه خواهد درخشید.

بندر در ادامه گفت: تیم‌های کشتی این سه کشور پایه‌های دوستی را بنیان گذاشته‌اند و امیدوارم این دیدارها بتواند باعث بهبود روابط کشورها شود.

مربی تیم کشتی روسیه در اظهار نظری تند، حذف کشتی از المپیک را تصمیمی احمقانه خواند و یادآوری کرد مراسم متعددی برای حمایت از کشتی در شهرهای مختلف روسیه برگزار خواهد شد.

لاری جونز سرمربی تیم ملی کشتی آزاد آمریکا نیز مسابقات کشتی ایران با آمریکا در نیویورک و لس آنجلس را موقعیتی برای جلب حمایت همگانی در جلوگیری از حذف آن از المپیک دانست.

به رغم اظهارات ریچارد بندر درباره عدم نیاز ورزش کشتی به تغییرات قوانین، پیش از این نناد لالوویچ به آسوشیتد پرس گفته بود: «کشتی باید قوانین بهتری داشته باشد. اگر یک قهرمان المپیک ۲۰ سال قبل اکنون در یک تورنمنت کشتی حضور پیدا کند، احتمالاً نمی‌فهمد چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است!»

از جمله قوانینی که مخالفان فراوانی در دنیای کشتی دارند، قانون کلینچ و برداشتن گوی است که گاهی حتی از سوی اهل فن به سخره گرفته می‌شود. مخالفان می‌گویند پا را خود کشتی‌گیر باید بگیرد، نه اینکه داور به او تقدیم کند. برداشتن گوی از داخل کیسه هم چیزی شبیه شعبده بازی است!

لالوویچ در این باره گفته: «کشتی اکنون ورزش کارشناسان نخبه شده! به همین خاطر باید قبل از هر مسابقه مهمی برای داوران کنفرانس برگزار کنیم. قوانین باید واضح‌تر شوند تا بینندگان زیادی را جذب کنند. من دوست دارم یک تماشاگر به سالن بیاید و تمام قوانین را بفهمد. همچنین باید یک شیوه جدید رتبه بندی برای کشتی‌گیران داشته باشیم، نه این‌که قهرمانان برتر در دور اول به هم بخورند و حذف شوند.

نظرات بینندگان