باور بفرمایید، گرفتاری صنعت خودرو غضنفرهای خودی است که هنر و تخصصشان صفرکردن همه تلاشها و اقداماتی است که برای شکوفایی و بالندگی این صنعت صورت میگیرد. بخشینگری همواره و همیشه آفت مدیریت در کشور بوده است و تا اینجای کار کمتر توانستهایم با کلاننگری و همهجانبهگرایی بر مبنای مصالح کشور اقدام و مسایل و ابتلائات موجود را بویژه در عرصه صنعت مدیریت کنیم.
واقعیت این است که صنعت خودروسازی در کشورمان یکی از عرصه های بسیار کلیدی در ساختار اقتصاد و صنعت است که موفق شده است در قالب یک برنامه راهبردی روندآسیب پذیری های خود از تحریم های گسترده غرب را به مرور زمان به حداقل رسانده و ان را به روندی رو به رشد از پویایی و توسعه تبدیل کند و این همان چیزیست که حتی غربی ها را به شگفتی واد داشته است که صنعت پیپچیده خودروسازی در ایران از گزند تحریم جان سالم به در برده است .
این درحالی است که بسیاری از تحلیگران افتصادی نگران پیامدهای های تحریم جهانی به خصوص در صنعت خودروسازی کشورمان بودند زیرا این صنعت وسعت گسترده ای از اشتغال و تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است .
شاید بتوان گفت یک سند افتخار در برابر تحریم گسترده و روز افزون غربی ها همین می تواند باشد که در این بخش از صنعت اقدامات کلیدی صورت گرفته است و این اقدامات زمینه ساز توسعه ای شده است که استقلال اقتصادی و صنعتی کشور را ابعاد تازه ای بخشیده است .
درست در زمانی که صنعت خودروسازی کشور داشت نفس راحتی می کشید سنگ اندازی های پنهان و اشکار علیه برنامه های جامع و هدفمند این صنعت در دستور کار قرار گرفت .
کاری که بیش از هر چیز مایه تاسف است که برخی از نهادها و سازمانهای مسئول به جای فراهم کردن زمنیه های رشد و توسعه این صنعت به عنوان یک وظیفه ملی بعضا مشاهده شده است که در کار این صنعت به هر دلیلی که شاید هنوز ریشه های ان اشکار نشده است تیشه به ریشه این صنعت می زنند.
تازه ترین سناریوی که برای صنعت خودرو ایران توسط پلیس راهورنا جا نوشته و اجراشده شده است ، خط نشان براي متوقف كردن خط توليد وانت پيكان و وانت نيسان وعدم شماره گذاری خودرو هاي بدون ايربگ و يا تك ايربگ . این نیرو قلدر مابانه و بدون توجه به جایگاه خود برای صنعت خودرو کشور شاخ و شانه می کشد و نفس کش می طلبد و کسی جلو دار آن نیست تا این نیرو را در مسیر اجرای قانون هدایت کند . راهور نا جا كار را به جاي رسانده است براي صنعت خودرو سازي كشور استاندارد تعيين مي كندو درحوزه هاي غير تخصصي واردمي شودو جاي سازمان ملي استانداردتصميم گيري مي كند .
در حالی که بر خلاف همه جهان که در بحران اقتصاد جهانی از همه توان خود برای کمک به توسعه صنعت خودروسازی بهره گیری کردند اما در کشورما ظاهرا همه چیز برعکس است .
آیا واقعا آنهایی که تصمیم گیرنده سازمان هایی مانند پلیس راهور نمی دانند این برخوردهای انفعالی بیش از هر چیز به معنای ریختن آب در اسیاب دشمن می باشد؟.
دشمنانی که یکی از هدف هایشان این بود که در اثر تشدید تحریم های جهانی ضربه های کمر شکنی به صنعت خودروساری وارد کنند اما آنها اینک اعتراف می کنند که صنعت خودروسازی ایران توانمندتر از همیشه نیازی به کمک خارجی ها ندارد و حتی می تواند فناوری های خود را در اختیار سایر کشورها قرار دهد معهذا در ایران ما انچه که مدیران سخت کوش و توانمند این صنعت را دل آزرده می کنند اینست که دوستان همان کاری را می کنند که دشمنان می خواهند.
دیر زمانی نیست که برخی از تشکیلات مرتبط با این صنعت به دلایل مبهم گره های تازه ای در روند توسعه صنعت خودرو ایجاد می کنند که مدیران اصلی صنعت مذکور به جای پرداختن به برنامه های کلیدی و راهبردی خود باید وقت خود را صرف این کنند که این اقدامات ایذایی را پاسخ گو باشند و این دردسری است که گریبان صنعت خودروسازی را گرفته است که همه می دانند درازای تولید یک خودرو دو ونیم شغل ایجاد می شود.
با همه این احوال خیلی ساده و بی پرده باید گفت کاری که این دوستان می کنند خواه نا خواه خدمت به همه کسانی است که چه در خارج از کشور مترصد وارد آمدن اسیب های جدی درداین صنعت می باشند یا انهایی که در داخل کشور دست به هر کاری می زنند تا به جای تولید خودروی داخلی با وارد کردن گسترده خودرو درامدهای نجومی را وارد جیب خود کنند.