arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۲۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۲ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲

اردوغان: در شمال عراق مي‌مانيم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 نخست وزير ترکيه در واشنگتن به روزنامه نگاران ترکيه اي گفت که آنکارا به دنبال آن است که در آينده اي نزديک توافقنامه نفتي خود را با اربيل امضا کند.

به گزارش فارس، به نقل از روزنامه مليت، رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه در واشنگتن و در ميانه سفر 5 روزه خود به آمريکا دو و نيم ساعت از وقت خود را به ديدار با سردبيران روزنامه هاي مشهور ترکيه اختصاص داده و به سوالات آنان پاسخ داد.

وي در اين نشست درباره مساله رويکرد اعتراض آميز آمريکا به معاملات نفتي ترکيه و اقليم کردستان عراق گفت:« آمريکايي ها در مجموع در خصوص فعاليت و حضور ما در منطقه شمال عراق، گلايه و نگراني خاصي نداشتند فقط درباره موضوع انتقال يا ترانزيت نفت شمال عراق سوءتفاهم هايي وجود داشت، که با گفتگوهاي ما رفع شد.»

نخست وزير ترکيه گفت: ما صراحتا اعلام کرديم که بر اساس قانون اساسي عراق، سهم 17درصدي کردها را پرداخت مي کنيم. از اين گذشته ما اعلام کرديم که در حال حاضر شرکت نفتي ما tapo با شرکت آمريکايي Exxon Mobil توافق و همکاري دارد، اما در آينده بايد شرکت ما با مديريت کردي شمال عراق نيز رسما پيمان نامه امضا کند و ابهامي در اين خصوص وجود نداشته باشد. آشکارا و شفاف مي گويم، ما پاي حرف خود مي ايستيم، در شمال عراق مي مانيم و در آن منطقه به فعاليت خود ادامه خواهيم داد.»

تانر يلدز وزير انرژي و منابع طبيعي ترکيه نيز که در اين سفر اردوغان را همراهي مي کند، دو روز پيش در گفت‌وگو با خبرنگاران ترکيه اي در واشنگتن گفته بود: بدون تصميم گيري به واشنگتن نيامده ايم و قصد نداريم که برنامه هاي نفتي خود در شمال عراق را بر اساس خواست و پيشنهاد آمريکا تنظيم کنيم.
نظرات بینندگان