arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۲۳۶۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲

دنا به زودي به بازار مي‌آيد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دنا كه سومين خودروي برند ملي و لوكس ترين محصول ايران خودرو به شمار مي‌رود، در نيمه نخست امسال به توليد انبوه مي‌رسد و قرار است تا پايان سال بيش از پنج هزار دستگاه توليد شود. دنا با تكيه بر توان مهندسي شركت ايران خودرو و برپايه پلتفرم ملي طراحي شده و داراي ويژگي‌هاي فني مطابق با استانداردهاي بين‌المللي است.اين خودرو برمبناي استاندارد يورو 4 طراحي شده، با دو موتور EF7 معمولي و توربوشارژ توليد مي‌شود و داراي سيستم مالتي پلكس است. دنا قابليت ارتقا به استاندارد يورو5 را دارا است و گيربكس به كار رفته در آن نيز توليد داخل است كه نسبت دنده‌هاي آن براي انطباق با موتور بر اساس ديفرانسيل تغيير مي‌يابد. در حال حاضر گيربکس دنا دستي است، اما ايران خودرو براي تجهيز اين محصول به گيربکس اتوماتيک برنامه دارد. سيستم ترمز آن نيز ديسکي است و با اين محصول، سيستم جديد کنترل پايداري خودرو اي. اس. پي به مشتري معرفي خواهد شد.ايربگ راننده و سرنشين بخشي از امكانات و قابليت‌هاي دنا براي دست يابي به استانداردهاي ايمني است و با توجه به پلتفرم جديد صندلي اين خودرو، برخي مدل‌هاي آن، امكان تجهيز به ايربگ‌هاي جانبي را دارد. صدور اين محصول به بازارهاي جهاني، راهبرد ايران خودرو بوده و براين اساس قرار است در سايت‌هاي برون مرزي نيز با هدف افزايش سودآوري توليد شود.
ويژگي‌هاي ايمني
دنا داراي استانداردهاي ايمني تصادف از پهلو و جلو بوده و به كمربندهاي ايمني سه نقطه اي جلو و عقب با پيش كشنده و محدودكننده نيرو –جلو مجهز است. سامانه ترمز ضدقفل (ABS) و بوستر MBA به همراه توزيع الكترونيكي نيرو (EBD) از ديگر امكانات اين خودرو به شمار مي‌رود. به اين موارد بايد ستون فرمان جمع شونده در تصادف، چراغ‌هاي مه شكن جلو و عقب و چراغ‌هاي ايمني درها را نيز افزود.
رفاهي
براي آسايش و رفاه بيشتر سرنشينان، مدل اي. ال. ايكس. دنا به سامانه‌هاي تهويه مطبوع اتوماتيك و فرمان برقي مجهز است. سامانه ورود بدون كليد، آينه‌هاي جانبي برقي، كمك پارك عقب و راديوپخش CD/MP3 با مانيتور چندرسانه اي از ديگر امكانات رفاهي دناي اي. ال. ايكس. است. اين خودرو ستون فرمان قابل تنظيم دارد و علاوه بر قابليت كنترل سيستم صوتي روي غربيلك فرمان، از آينه‌هاي جانبي تاشوي برقي با گرمكن بهره مي‌برد. بيشترين سرمايه گذاري دنا بر روي تريم داخل آن انجام شده و داراي هندزفري بلوتوث، شيشه‌هاي سولار رنگي، زيرآرنجي جلو و عقب، قابليت دسترسي به صندوق عقب از داخل اتاق و صندلي‌هاي برقي جلو نيز است.
عملكرد
دنا ضمن بهره گيري از سامانه الكترونيكي مالتي پلكس، قابليت تجهيز به سامانه ناوبري ماهواره اي را دارد. رينگ اسپورت آلومينيومي، سامانه ضد سرقت و قابليت تنظيم زاويه نور چراغ‌هاي جلو از جمله مشخصات عملكردي اين خودرو است.
دست يابي به دانش ساخت قالب بدنه
دنا با استفاده از ظرفيت‌ها و امکانات ايران خودرو و بدون مشارکت خارجي طراحي شده است؛ بنابراين براي نخستين بار تمامي فرآيندهاي طراحي اين محصول توسط متخصصان توانمند ايراني و بدون هيچ گونه دريافت مشاوره از منابع خارجي انجام شده است.قالب‌هاي خطوط توليد بدنه دنا با 11 ميليون دلار صرفه جويي ارزي، توسط شركت قالب‌هاي صنعتي ايران خودرو طراحي و ساخته و به اين ترتيب دانش بومي سازي قالب‌هاي بزرگ بدنه در ايران ايجاد شده است. اين امر به ايران خودرو امکان مي‌دهد تا بدون نياز به کارشناسان خارجي، قالب‌هاي بدنه و ساير اجزاي خودروهاي جديد را طراحي و توليد کند.خط توليد دنا به سلول‌هاي رباتيك مجهز و بخش عمده ربات‌هاي اين خط، توسط كارشناسان تام ايران خودرو برنامه نويسي، نصب و راه اندازي شده است. نصب اين ربوت‌ها كه از شهريور سال گذشته آغاز شد، در پنج قسمت مختلف انجام گرفت تا سومين برند ملي ايران خودرو با درجه اتوماسيون بالا بتواند الزامات كيفيتي لازم را كسب كند.تيراژ و سطح اتوماسيون بالا، درگيري كمتر نيروي انساني و خواب كم توليد، صرفه‌جويي ارزي قابل توجه و انجام تمامي فعاليت‌ها در داخل کشور، از ويژگي‌هاي بارز خط توليد دنا و خطوط بدنه جانبي، درب موتور، درب صندوق عقب و بخشي از خطوط اصلي، از تفاوت‌هاي خط دنا با خط سمند است.شرکت قالب‌هاي صنعتي ايران خودرو با طراحي و توليد تمامي قالب‌هاي مورد نياز رانا براي اولين بار به دانش بومي سازي قالب‌هاي بزرگ بدنه خودروهاي جديد دست يافت و اين دانش در دنا تکميل شد. شايان ذكر است، به دليل نقش خودروسازي در اقتصاد كلان، بسياري از پروژه‌هاي تحقيق و توسعه اين صنعت در كشورهاي پيشرفته، با حمايت دولت‌ها به اجرا در مي‌آيد. سرمايه گذاري مستقيم، معافيت‌هاي مالياتي و تعرفه‌هاي گمركي به ويژه در پروژه‌هايي كه به مصرف سوخت، آلودگي و ايمني مربوط مي‌شود، از جمله حمايت‌هايي است كه توسط دولت‌ها در اين زمينه به عمل مي‌آيد. اين در حالي است كه در ايران صنايع خودروسازي خود ناچارند منابع مالي مورد نياز طرح‌هاي توسعه و طراحي را تامين كنند؛ چرا كه حجم نقدينگي سيستم بانكي نسبت به نياز خودروسازان بسيار محدود است. خودروي جديد دنا نيز در همين قاعده مي‌گنجد، چرا كه همه منابع و امكانات لازم براي طراحي و توليد آن توسط ايران خودرو فراهم شده است. در صورت تامين منابع و كم شدن بار مالي ايران خودرو در طرح‌هاي توسعه اي و محصولات جديد، اين گروه صنعتي قادر است با سرعت بيشتري محصولات جديد را عرضه كند.
نظرات بینندگان