پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : انتشار پوستر برای تبلیغات کاندیداهای
انتخابات ریاست جمهوری، از همان دوره اول در ایران اغاز شد. شیوه ای که تا
الان هم قدیمی نشده است.
به
گزارش مهر، تلاش برای جلب نظر مردم با انتشار پوسترهای تبلیغاتی، یکی از
راههای رایج و معمول در هر انتخابات است. کاندیداها با پوسترهای تبلیغاتی،
هم می توانند شعارهایشان را معرفی کنند و هم اهداف و برنامه هایشان را.
این
گزارش، نگاهی گذرا دارد به تنوع پوسترهای تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری
در دوره های مختلف این انتخابات در ایران. با کمی دقت در جزئیات پوسترها می
توانید متوجه شباهت شعارها و برنامه ها و البته سیر تکاملی تنوع در طراحی
این پوسترها شوید.
دوره اول:
انقلاب
اسلامی ایران پس از تصویب نوع حکومت جمهوری اسلامی، تازه داشت پا می گرفت و
از این رو، بیشترین تعداد نامزدهای ریاست جمهوری در اولین دوره وارد میدان
رقابت شدند. پیروز این رقابت «ابوالحسن بنی صدر» بود که چندی بعد با رای
عدم کفایت سیاسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تایید امام خمینی(ره) از
مقام ریاست جمهوری عزل شد و به خارج از کشور گریخت.«سید احمد مدنی»
یکی از رقبای او بود که پوسترش را می توانید ببینید:
دوره دوم:
با
عزل بنی صدر، انتخابات دوره دوم برگزار شد تا مردم «محمدعلی رجایی» را به
عنوان رئیس جمهور انتخاب کنند. یک ماه بعد اما رئیس جمهور منتخب مردم در
فاجعه انفجار دفتر نخست وزیری به شهادت رسید تا دوره سوم انتخابات ریاست
جمهوری زودتر از موعد برگزار شود.
دوره سوم و چهارم:
در
بحبوحه جنگ تحمیلی، انتخابات دوره سوم و چهارم ریاست جمهوری در حالی
برگزار شد که کاندیداهای ریاست جمهوری، بیشتر شعارها و برنامه های خود را
براساس شرایط جنگی و معیشتی مردم بنا کرده بودند. حضرت آیت الله خامنه ای،
پیروز هر دو دوره این انتخابات بود. بیشترین درصد آرای مردم به کاندیدای
پیروز هم در این دوره ثبت شد تا رئیس جمهور منتخب، رای حدود 96 درصد مردم
را به خود اختصاص دهد.
دوره پنجم و ششم:
دوماه
پس از رحلت امام خمینی(ره) در حالی که دوره چهارم ریاست جمهوری هم به
پایان رسیده بود، انتخابات دوره پنجم برگزار شد. رقابت اصلی کاندیداها در
این دو دوره بیشتر بر مبنای سیاستهای اقتصادی می گشت و رقبای «آیت الله
اکبر هاشمی رفسنجانی» انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت حاکم را از جمله
شعارهای اصلی شان قرار داده بودند. «احمد توکلی» جدی ترین منتقد و رقیب
هاشمی رفسنجانی در دوره ششم ریاست جمهوری بود.
دوره هفتم و هشتم:
رقابت
اصلی در دوره های هفتم و هشتم بر محور توسعه سیاسی یا توسعه اقتصادی می
چرخید. «سید محمد خاتمی» در دوره هفتم، «علی اکبر ناطق نوری» را جدی تر از 2
رقیب دیگر خود می دید و دوره هشتم هم حضور 8 کاندیدای ریاست جمهوری، بحث
توسعه سیاسی و اقتصادی را داغ نگه داشته بود. خاتمی با شعار توسعه سیاسی
پیروز هر 2 دوره این انتخابات شد.
دوره نهم و دهم:
بازگشت
آیت الله هاشمی رفسنجانی به صحنه رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری، پیروزی
«محمود احمدی نژاد» در هر دو دوره،شکسته شدن رکورد مشارکت مردم در دوره دهم
انتخابات و البته ماجراهای سال 88 از جمله اتفاق های مهم انتخابات نهم و
دهم ریاست جمهوری بود. دوره نهم با 7 کاندیدا و دوره دهم با 4 کاندیدا
برگزار شد.
دوره یازدهم:
تبلیغات
کاندیداهای ریاست جمهوری دوره یازدهم، هنوز به پوسترها و تراکت ها نرسیده
است. اما به نظر می رسد 8 کاندیدای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، سخت
به دنبال طرح های جدید و قابل توجه برای فعالیت های انتخاباتی شان باشند
تا در شرایط فعلی اقتصادی تدبیر بهتری برای معرفی خود و برنامه هایشان
بیندیشند. به ویژه آن که با وجود فرصت های کافی برای بیان دیدگاه ها و
نظرات در صداوسیما و همچنین برگزاری همایش های تبلیغاتی، پرداخت هزینه های
بالای کاغذ و چاپ، راهی جز وامدار شدن کاندیداها به حامیان مالی شان باقی
نمی گذارد.
بی
تردید سخنان رهبر انقلاب درباره پرهیز کاندیداها از تبلیغات پرخرج و بسنده
کردن کاندیداها به فرصتهای تبلیغاتی صداوسیما می تواند نقش مهمی در تغییر
رویکرد کاندیداها در تبلیغات انتخاباتی شان باشد.
مردی از جنس مردم!!!!!!!
آوردن پول نفت سر سفره مردم!!!!!
دروغ ، دروغ ، دروغ !!!!!!!!!!!!
برای پایان دادن به خونریزی های فرقه ای در جهان اسلام اقایان دکتر ماهاتیر محمد نحست وزیر اسبق مالزی و سید محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق ایران د رخواست مشترکی را در یک کنفرانس ویژه مطبوعاتی در پایتخت مالزی ارائه کردند.
ابتدا دکتر چاندرا مظفر، رئیس جنبش جهانی عدالت که مبتکر این اقدام مشترک بود به سابقه موضوع اشاره کرده و گفت در سفری که به تهران داشته در دیدار با جناب آقای خاتمی این ابتکار را مطرح کرده و سپس موافقت جناب آقای ماهاتیر را جلب کرده است.
متن در خواست مشترک که در این کنفرانس مطبوعاتی به زبانهای محتلف در اختیار رسانه ها قرار گرفت به قرار زیر است:
درخواست مشترک از شیعیان و سنی ها
ما امضا کنندگان زیر مراتب انزجار خود را از خشونت و خونریزی که طی سال ها، روابط شیعه و سنی را در برگرفته اعلام می داریم. در اثر عداوت میان این دو، عمدتا در تعدادی از کشورهای مسلمان تاکنون هزاران نفر کشته شده اند. بسیار دردناک و تاسف بار است که بسیاری از زنان و کودکان در میان قربانیان این خشونت ها بوده اند.
خصومت و دشمنی میان شیعه و سنی، امت اسلامی را به روشنی تضعیف کرده است. این امر ما را در مقابل دسیسه های عناصر خارجی که با هدف از بین بردن وحدت و یک پارچگی امت اسلامی صورت میگیرد، آسیب پذیر ساخته است. این امر باعث می شود کسانی که به دنبال استقرار قدرت هژمونیک خود بر ما مسلمانان در راه رسیدن به اهداف خویش هستند موفق شوند.
بدون شک دشمنی و ستیز بین سنی و شیعه که به قتل عام ها انجامیده است، چهره و شخصیت امت را در مقابل چشمان جهانیان تیره و تار کرده است.
ما از همه شما سنی ها و شیعیان که به خداوند واحد اعتقاد دارید و تحت هدایت قرآن کریم هستید و به یک پیامبر افتخار می کنید و رو به یک قبله دارید ، تقاضا داریم که فورا از قتل عام و کشتار یکدیگر خودداری کنید.
خشونت کافی است.
خونریزی بس است.
کشتار کافی است.
هر دو ما - یک نخست وزیر سابق از کشوری با اکثریت سنی و یک رئیس جمهوری سابق ازکشوری با اکثریت غالب شیعه- این تقاضا را به سازمان همکاری اسلامی که نماینده تمامی مسلمانان با هر فرقه و آیین است نیز ارسال می داریم. سازمان همکاری اسلامی می تواند کار گروه ویژه ای را ایجاد کند تا درگیری های شیعه و سنی را عمیقا بررسی کند و پیشنهادهایی عملی به رهبران سیاسی و دینی امت ارایه نماید.
ما همچنین از همه افراد و گروه های جامعه مدنی ذیربط در تمام جهان می خواهیم که به این حرکت بپیوندند تا از خشونت و خونریزی جلوگیری کنند و صلح و تفاهم را در میان شیعه و سنی تقویت نمایند.
این درخواست مشترک از طریق رسانه های آنلاین (اینترنتی) منتشر خواهد شد و ما آن را با اقدامات و برنامه های دیگر نیز پیگیری می کنیم.
امیدواریم خداوند سبحانه و تعالی همه ما را در خدمت صادقانه به او هدایت کند.
سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری ایران (1384- 1376)
ماهاتیر محمد، نخست وزیر سابق مالزی (2003 - 1981)
سپس ماهاتیرمحمد در سخنان خود به این موضوع تاکید کرد که همه ما مسلمان هستیم و برای کسی که از بیرون به ما مسلمانان می نگرد تفاوتی ندارد که هر یک از ما متعلق به چه فرقه ای هستیم و از چه نظام فقهی پیروی میکنیم همه ما مسلمانیم و وقتی که مسلمانان یکدیگررا با بهانه ها ی فرقه ای می کشند این تصویر بسیار بدی به جهان عرضه می کند.
اختلاف در تفسیرها و قرائت ها ی از دین وجود دارد ولی این اختلاف ها به هیچ وجه مجوزی برای کشتار یکدیگر نیست. مسلمانان از هر فرقه و مذهبی که هستند باید به جهان نشان بدهند که اهل مدارا و صلح بوده و خشونت و خونریزی را محکوم می کنند.
نخست وزیر سابق مالزی در پاسخ به این پرسش که آیا قدرتهای خارجی در شعله ورکردن درگیری بین شیعه و سنی مداخله می کنند گفت: قطعا چنین است و ما خود نیز کار آنها را آسان میکنیم نیروی خودمان را علیه خودمان تحریک می کنند و به کار میگیرند.
هنگامی که در برمه مسلمانان مورد کشتار و بی رحمی قرار میگیرند چه فرقی میکند که انها شیعه هستند یا سنی. کل جهان اسلام درخطر است.
پس از آن پیام ویدئویی سید محمد خاتمی به شرح زیر به سمع و نظر اصحاب رسانه ها رسید:
بسم الله الرحمن الرحیم
در آغاز سخن با سلام به حضار محترم لازم می دانم که از دردآشنایی و تلاش عزیزی که دارای اندیشه مؤمنانه و ایمان اندیشمندانه است، جناب آقای دکتر چاندار مظفر تشکر بکنم که همواره نسبت به اسلام، مسلمانان و انسان دلسوزی داشته اند و نمونه کارشان تلاش برای همین نشست و ان شاء الله اقدام هایی برای برخورد با یک فاجعه ای که در دنیای اسلام وجود دارد.
و همچنین از دوست بزرگوارم جناب آقای دکتر ماهاتیر محمد که منشاء خیر و برکت در مالزی بوده اند و امروز هم به عنوان یک شخصیت محترم با درک مسئولیت سنگین خود برای ایجاد وحدت در جهان اسلام و زدودن رسوبات تعصب و جدایی تلاش می کنند.
"روح اسلام کلمه توحید است، لا اله الا الله که در واقع مبداء و مقصد حرکت انسان را مشخص می کند.
مبداء از خداست و مقصد در این جهان استقرار نظامی عادلانه که در آن همه انسان ها از عدالت سیاسی، اقتصادی، جنسیتی، قومیتی و … برخوردار باشند و در نهایت مقصد نهایی در جهان دیگر هم دارالسلام است، جایی که بر آن صلح، آشتی و مهر حکومت می کند.پیامبر معظم که آورنده این پیام بزرگ است مظهر حکمت، عدالت، مهربانی و اخلاق نیکو است.
او هم معلم ما است و هم اسوه و الگوی ما.
قرآن میثاق وحدت ما مسلمانان است و شگفتا که قرآن نه تنها همه مسلمانان را از هر فرقه و طایفه ای به وحدت و صلح و آشتی و مهربانی فرا می خواند، بلکه تمام پیروا ن را ادیان الهی را فرا می خواند تا گرد کلمه توحید و آن کلمه مشترک میان خود کنار هم قرار بگیرند و وحدت پیدا کنند.
در دوران اخیر خوشبختانه در دنیای اسلام و به یک نحو در همه دنیایی که از توسعه جدا مانده بود حرکتی را به سوی آزادی و حاکمیت بر سرنوشت می بینیم و بخصوص در دنیای اسلام. وجه مشترک این حرکت مقابله با استبداد نفس گیر که تحقیر کننده انسان است و استعمار و وابستگی که برباد دهنده همه منابع و سرمایه های معنوی و مادی جهان اسلام بوده است. و در وجه ایجابی نقطه مشترک میان همه کسانی که به این قیام ها دست زده اند استقرار مردم سالاری است و رهایی از قید دیکتاتوری؛ مردم سالاری به عنوان تجربه ارزشمند بشریت به عنوان کم هزینه ترین و پرفایده ترین سیستم و نظامی که زندگی جمعی انسان را می تواند تأمین بکند.البته در دنیای امروز و جهان پیشرفته صنعتی در عین دموکراسی خلاء معنویت و اخلاق احساس می شود
و مطمئنا اندیشمندان مسلمان در عین حالی که باید اسلام را چنان ببینند و چنان بفهمند که با حقوق اساسی انسان وعدالت اقتصادی، جنسیتی، قومیتی سازگار باشد و مردم سالاری را به عنوان وجه مناسب برای زندگی بشر بپذیرد، باید بتواند آن خلاء معنویت و اخلاق را هم پر کند.
دریغ که در چنین دورانی که امیدهای زیادی را برای ما ایجاد کرده است شاهد اختلافات عمیقی در میان فرقه های اسلامی که احیاناً به ستیز و خون می انجامد هستیم. اختلاف امری طبیعی است و به تعبیر پیامبر اکرم اختلاف امت رحمت است، اما این اختلاف اگر بر پایه تعصب کور و جهالت استوار بشود ممکن است منشاء فاجعه های بزرگ و خسارت های زیادی برای اختلاف کنندگان باشد. بخصوص که در جهان امروز کسانی هستند که همه منافع و خود را در این اختلافات می بینند و به آن دامن می زنند. همان هایی که در بیرون دنیای اسلام موج خطرناک اسلام ستیزی و اسلام هراسی را دامن می زنند و نیز هرکاری برای ضربه زدن به مسلمانان از جمله اهانت به مقدسات اسلام انجام می دهند و در درون دنیای اسلام آنان که منافع خود را از دست رفته یا در معرض خطر می بینند سعی می کنند به این اختلافات دامن بزنند.
اسلام هراسی آن ها یک پشتیبان پیدا می کند و آن افراط گرایی و خشونت است که برداشت تنگ، خشن و ظاهرگرایی از اسلام دارد و واقعا ایجاد وحشت می کند و نیز تفرقه انگیزی یک بستر پیدا می کند و آن تعصب جاهلانه است و متأسفانه می بینیم که در دنیای اسلام این اختلافات گاه به فاجعه های خونین می انجامد، فرقه های اسلامی به جان هم دیگر می افتند و بسیار بی گناهان در این عرصه آسیب می بینند و کشته می شوند.
جا دارد که همه ما به خود بیاییم. بخصوص اندیشمندان، متفکران، خیرخواهان، سیاستمداران و بالاخص عالمان دین که نفوذ و تأثیر روی جامعه دارند.
اول برای مبارزه با تعصب و جهالت هایی که سبب می شود اختلافات طبیعی به ستیز مبدل بشود.
دوم بیدارگری و هوشیار کردن جامعه که پشت این جریانات دست های پلیدی است که نه خیر فرقه های اسلامی را می خواهد و نه خیر جوامع ما را..
باید روشن گری کرد
و نیز انتظار می رود که این نشست گامی باشد به سوی درمان کردن این فاجعه و خسارت بزرگ و
بخصوص انتظار می رود از سازمان همکاری اسلامی که در این زمینه اقدام بکند و جلوی این فاجعه را تا آنجا که می تواند بگیرد.
در پایان سخن می خواهم از آن چه که در کشوری دیگر بر سر مسلمانان می رود اظهار تأسف کنم!
در میانمار به وضع وحشیانه و بسیار قساوت آمیزی مسلمان قتل عام می شوند و کمتر صدایی بلند می شود.نه از سوی کسانی که طرف دار حقوق بشراند چندان تحرکی می بینیم و [نه] حتی از شخصیت هایی که همه وجاهت خود را از مبارزه با ظلم و ستم و نیز به دعوت به آزادی و حقوق بشر گرفته اند می بینیم که در اینجا فعالیتی رخ نمی دهد و سکوت می کنند.امیدوارم که جامعه جهانی نسبت به این فاجعه هم هوشیار باشد و
امیدوارم که خداوند همه ما را موفق بدارد که به سوی نزدیکی دلها به یکدیگر و رفع عوامل ستیزآور و خشونت زا برویم. و همچنان که بر آن تأکید کرده ایم به سوی دنیایی برویم که با گفت و گو میان تمدن ها و میان ادیان، چه برسد به میان مذاهب بتواند مشکلات خودش را حل بکند.
برای همه شما آرزوی پیروزی و موفقیت می کنم"
پس از ماهاتیر محمد، غلامعلی خوشرو، معاون سابق وزارت امور خارجه در سخنانی خاطرنشان کرد: حدود 14 قرن است که مذاهب اسلامی وجود داشته اند اما در دهه های اخیر است که اختلاف بین فرق مختلف تبدیل به در گیری و کشتار شده است. این روند به سه دلیل خطرناک است و با ید بشدت محکوم شود.
اول انکه مردمی بیگناه از زنان و کودکان در این درگیری ها کشته میشوند واین خلاف اسلام است. بر حسب تعالیم اسلام کشتن هر بیگناهی حرام است و مستوجب مجازات ، تا چه رسد به اینکه مسلمانان یکدیگر را به قتل برسانند.
دوم آنکه این خشونتها باعث خدشه دار کردن چهره رحمانی اسلام و سو استفاده بدخواهان و خصومت ورزان به اسلام میشود.
سوم آنکه این کشتارهای فرقه ای بنیان امت اسلامی را سست میکند وجایگاه مسلمانان را در تحولات جهانی تضعیف میکند.
وی در ادامه تأکید کرد: آنچه امروز خطرناک است نه وجود مذاهب و فرق مختلف که افراطی گری درون برخی از این فرق است. دیدگاههای افراطی که فقط خود را موحد میداند و دیگران را کافر و بر این اساس مجوز قتل مسلمانان را صادر میکنند.باید با افراطی گری درجهان اسلام مقابله کرد و مانع سو استفاده کسانی شد که با تحریک عوامل خارجی تفاوتهای مذهبی و قومی را زمینه ای برای شعله ور کردن درگیری ها و کشتارها تلقی می کنند.
در روز ۲۳ بهمن ۱۳۸۴ شمسی دکتر احمد مدنی پس از یک بیماری نسبتاً طولانی در اثر ابتلا به سرطان، در ایالت کلرادو در آمریکا درگذشت