arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۴۸۹۶
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۱ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۲

فرانسه و انگلیس استفاده از گاز «سارین» در سوریه را تأیید کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انگلیس و فرانسه بعد از گزارش‌های سازمان ملل درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه اعلام کردند که نمونه‌های گرفته شده از سوریه نشان می‌دهد که در چندین حمله در این کشور از گاز شیمیایی سارین استفاده شده است.

به گزارش فارس به نقل از شبکه «سی بی اس نیوز»، فرانسه روز سه‌شنبه تأیید کرد که گاز اعصاب «سارین»، چندین مرتبه به شیوه‌ای متمرکز در سوریه استفاده شده است که در دستکم یکی از این حملات دولت سوریه از این گاز شیمیایی استفاده کرده است.

انگلیس نیز بعد از فرانسه اعلام کرد که آزمایشاتی که این کشور بر روی نمونه‌های گرفته شده از سوریه به دست آورده، وجود گاز سارین در این نمونه‌ها را ثابت کرده است.

«لوران فابیوس»، وزیر خارجه فرانسه، اعلام کرد که آزمایش‌هایی که در پاریس انجام شده، ثابت می‌کند گاز سارین در سوریه استفاده شده و دستکم یک بار توسط دولت سوریه به کار رفته است.

وی ادامه داد که که این گاز اعصاب به دفعات و در سطح محلی در جریان دو سال بحران داخلی سوریه استفاده شده اما مشخص نکرد که این گاز چه زمانی و در کجا استفاده شده است.

وزارت خارجه انگلیس نیز مدعی شد اطلاعات محدود ولی قانع‌کننده‌ای وجود دارد که دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده و همچنان می‌کند.

بر اساس این گزارش، یافته‌های فرانسه و انگلیس درست چند ساعت بعد از آن اعلام شد که تیم سازمان ملل اعلام کرد که «زمینه‌های منطقی» وجود دارد که نشان می‌دهد میزان خفیفی از مواد شیمیایی سمی در دستکم 4 حمله که در ماه مارس و آوریل در سوریه، مورد استفاده قرار گرفته است اما به طور دقیق اعلام نکرد که دقیقاً کدام یک از طرفین در سوریه از این مواد شیمیایی استفاده کردند.

دو ماه گذشته حکومت سوریه و مخالفان این کشور، یکدیگر را به کاربرد سلاح شیمیایی در منطقه «خان العسل» در استان حلب متهم کردند.

دولت بشار اسد کاربرد این گونه تسلیحات را رد کرد و مسئولیت استفاده از این گاز مرگبار را متوجه مخالفان مسلح سوری دانست.

کشورهای غربی در تلاش هستند تا با حمایت‌ از مخالفان این کشور، دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را به سوی انزوا و سرنگونی پیش برند.

اخیراً مقامات آمریکایی زمزمه‌های ارسال سلاح برای گروههای مخالف سوری که با اسد در جدال هستند را سرداده‌اند و اتحادیه اروپا تحریم تسلیحاتی مخالفان را لغو کرد اما در عین حال روسیه حمایت خود از دولت بشار اسد لغو نکرد و این اقدام اتحادیه اروپا را ناامیدکننده دانست.

در حالیکه مسکو در ابتدا از ارائه موشک‌های زمین به هوا «اس 300» به سوریه خودداری کرده بود، بعد از این اقدام اتحادیه اروپا، اعلام این موشک‌ها را به سوریه تحویل خواهد داد.
نظرات بینندگان