arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۵۲۰۷
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۰ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۲
ادامه اعتراضات در ترکیه؛

اردوغان: مخالفان به مرز قانون شکنی نزدیک شده اند/ مخالفان: "طیب؛ استعفا"

روز گذشته نخست وزیر ترکیه ضمن تاکید بر اتحاد و برادری میان مردم ترکیه به معترضان هشدار داد فوراً به تظاهرات پایان دهند، چرا که ادامه این روند به معنای قانون شکنی است و با آن برخورد جدی می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخست وزیر ترکیه که دیشب پس از پایان سفر چهار روزه خود به شمال افریقا به ترکیه بازگشت، و مورد استقبال هزاران تن از هوادارنش در فرودگاه استانبول قرار گرفت.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، این نخستین بار پس از اعتراضات خیابانی در ترکیه بود که گروه بزرگی از هوادران دولت در آن حضور داشتند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از این گردهمایی تعداد هواداران را «ده‌ها هزار» نفر برآورد کرده و می‌گوید نخست‌وزیر ترکیه به هوادارانش گفت: ما محکم ایستاده‌ایم، ولی ستیزه‌جو نیستیم. ما با همیم، ما متحدیم، ما برادریم.

اعتراضات دو هفته قبل در پارکی در استانبول که با خشونت پلیس به خیابان‌های آن شهر و دیگر شهرهای ترکیه کشیده شد همچنان ادامه دارد. خشونت‌های پلیس اعتراض مدافعان حقوق بشر را همراه داشت.

روز گذشته نیز نخست وزیر ترکیه از یک‌سو بر اتحاد و برادری تاکید کرد و از سوی دیگر از معترضان خواست تا فورا به تظاهرات پایان دهند چرا که به «مرز قانون‌شکنی» نزدیک شده‌اند.

البته مخالفان نیز به راهپیمایی و اعتراضات خود در آنکارا و استانبول ادامه دادند.

رویترز می‌نویسد برخی از معترضان شعار "طیب؛ استعفا" سر داده بودند، شعاری که البته تازگی ندارد و پس از خشونت‌های پلیس و طی روزهای گذشته در میان راه‌پیمایان در شهرهای مختلف شنیده شده است.

روزنامه حریت نیز از برگزاری مراسمی در پارک گزی (محل آغاز اعتراضات) در نیمه‌های شب گذشته و برای سومین قربانی این اعتراضات خبر می‌دهد.

اعتراضات چند روزه ترکیه تا همینک سه قربانی و صدها زخمی برجای گذاشته است. یکی از کشته‌شدگان بر اثر برخورد ماشین، دومی بر اثر برخورد گلوله گاز اشک‌آور به سرش و سومی در آنکارا نیز با شلیک گلوله پلیس کشته شده است. سن کشته‌شدگان بین 20 تا 26 سال گزارش شده است.

روزنامه ملیت چاپ ترکیه می‌گوید سومین کشته‌شده عضو یک گروه فعال در زمینه حقوق بشر بود و پزشکان از پشت گوش راست او قطعه‌ای فلزی که احتمالا بخشی از یک گلوله است را خارج کرده‌اند.

نیمه‌های شب گذشته و آغاز امروز، استانبول از یک‌سو صحنه گردهمایی هوادارن دولت در فرودگاه برای استقبال از نخست وزیر آن کشور و از سوی دیگر ادامه اعتراضاتی بود که به گزارش شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها در استانبول شکل نوعی «جشنواره» به خود گرفته است.

البته اخباری از درگیری‌های احتمالی میان شهروندان هوادار دولت و مخالفان در شب بازگشت نخست وزیر ترکیه گزارش نشده است.









نظرات بینندگان