arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۵۵۰۰
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۰ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۲

انضباط اجتماعی در دولت پیشرفت و عدالت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهمترین بخش زندگی انسان به شکل اجتماعی ظهور پیدا می کند. زندگی اجتماعی که از درون خانواده آغاز می شود و گستره آن به دیگر بخش های اجتماع نیز تسری می یابد. یکی از الزامات ثبات اجتماعی گسترش انضباط اجتماعی در میان مردم و بخش های مختلف اجتماع است. یکی از برنامه ها  و  اهداف دولت پیشرفت و عدالت تحقق هر چه بیشتر این انضباط اجتماعی در میان مردم و به خصوص نهاد های دولتی و خدماتی است. تجربه ای که در شهرداری تهران به خوبی اجرا شد و در حال حاضر این انضباط در بخش های مختلف شهرداری تهران و شهر تهران به خوبی دیده می شود.

انضباط اجتماعی ابعاد مختلفی دارد، می توان آن را در بخش های اقتصادی، اخلاقی و سیاسی ملاحظه کرد. در بخش سیاسی افراد در چارچوب خاصی قدم بر می دارند که در نظام اسلامی پیروی از ولایت  فقیه است. که به حمد الله در دولت پیشرفت و عدالت این انضباط محقق خواهد شد. انضباط اخلاقی به معنای وفای به عهد و پیمان و احترام به اموال عمومی و دولتی و رعایت بهداشت اجتماعی است. در سخنان و اعمال دکتر قالیباف این انضباط اخلاقی مشهود است. و شاهد این مدعا را می توان در انجام به موقع پروژه های عمرانی ملاحظه کرد. در خصوص انضباط اقتصادی با توجه به طرح ها و برنامه های اقتصادی دولت پیشرفت و عدالت می توان به یک نظام منسجم امید داشت که در آن انضباط اقتصادی حرف اول را می زند. تمامی این نکات را می توان در انضباط اجتماعی و پایبندی به آن در دولت پیشرفت و عدالت دکتر محمد باقر قالیباف مشاهده کرد. اگر انضباط اجتماعی را حس وظیفه شناسی فرد نسبت به جامعه تلقی کنیم پیامدهای  آن را در زندگی افراد را خوبی می توان دید. و این حسی است که در دوره مدیریت شهری دکتر قالیباف در شهرداری تهران می توان دید.

انضباط اجتماعی دارای کارکردهای متعددی است که از آن جمله می توان به مواردی چون؛ رعایت نظم و انضباط اجتماعی، اشاره کرد که زندگی اجتماعی راتسهیل می کند. انضباط اجتماعی،میزان تعرضات فردی و جدال و کشمکش های غیر ضروری حاصل از بی نظمی را از میان می برد. رعایت نظم، مقررات عمومی و گسترش انضباط اجتماعی؛ کارایی و میزان بازده شهروندان را دو چندان می کند. با رعایت نظم اجتماعی؛ اخلاق اجتماعی و منزلت و کرامت انسانی شهروندان تعالی می یابد و سطح روابط سازنده آنها با همدیگر افزایش می یابد. در جامعه و محیط برخوردار از انضباط اجتماعی، خشم و خشونت کنترل می شود و بستر نوآوری و شکوفایی، برای همگان فراهم می شود. این انضباط را در دولت پیشرفت و عدالت به خوبی می توان دید. به امید روزی که در ایران اسلامی شاهد رشد و گسترش انضباط اجتماعی در تمامی ارکان ایران اسلامی باشیم.
نظرات بینندگان