arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۶۱۵۳
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۹ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۲

آیت الله هاشمی: امام(ره) تكيه بر رأي مردم داشتند و آن را زينتي نمي‌دانستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ديدار جمعي از فعالان سياسي كشور از احزاب مختلف، با تبريك اعياد شعبانيه، به خصوص ولادت حضرت امام حسين(ع) گفت: قيام اين حضرت دين اسلام و نام پيامبر(ص) را در جهان اسلام و دنيا زنده كرد.

به گزارش سرویس سیاسی انتخاب، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالي در مورد بيانات امام(ره) در مورد نقش و جايگاه مردم در انتخابات گفت: امام(ره) شاگرد واقعي پيامبر(ص) بود و تفكرات و انديشه‌هاي ايشان از ابتداي مبارزه، همواره تكيه بر حضور مردم در صحنه و رأي آنان بوده و هيچ‌گاه برخلاف برخي افراطيون، رأي مردم را زينتي نمي‌دانستند.

ايشان افزود: هنگامي كه پيامبر(ص) خطاب به اميرالمؤمنين(ع) مي‌گويد كه اگر مردم بعد از عرضه خود، شما را نپذيرفتند، حكومت را به خود آنها واگذار كن، ديگر امروز كسي نمي‌تواند منكر ديدگاه، تفكرات و رأي مردم در جامعه باشد و اين امر معناي حقيقي مكتب اسلام است، گرچه علي (ع) با فرمان خدا منصوب شده بودند.

عضو خبرگان رهبري، جمهوري اسلامي را خواست مردم و امام(ره) در زمان مبارزه و پس از پيروزي انقلاب اسلامي دانست و افزود: امام(ره) هم بر جمهوريت و هم بر اسلاميت نظام توأمان تأكيد داشتند و ساختاري كه براي نظام اسلامي در قانون اساسي تبيين شده است نيز بر همين مبناست و محكم و متقن است.

ايشان افزود: برخي مشكلات و آسيب‌هايي كه امروز در كشور مشاهده مي‌شود، ناشي از عملكرد بد و سليقه‌اي افراد در نحوه اجراي قانون است و نه ساختار، زيرا كه اين ساختار با راهنمايي‌هاي امام(ره) و مردم و نخبگان شكل گرفته، هرچند كه در صورت ضرورت، راههاي اصلاح قانون اساسي در خود قانون پيش‌بيني شده است كه البته فعلاً نيازي احساس نمي‌شود.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، در پاسخ به اين موضوع كه نقش زنان در انقلاب، امروز كمتر شده است، بيان كرد: اسلام بالاترين حقوق را براي زنان درنظر گرفته است و زنان تحصيلكرده و مدير در جامعه كم نيستند، ولي متأسفانه عدم خودباوري زنان، نداشتن تشكّل منسجم و قوي و برخي كج‌انديشي‌ها، مانع احقاق حقوق كامل زنان شده است.

ايشان افزود: هرچند شرايط زنان جامعه با قبل و اوايل انقلاب اصلاً قابل قياس نيست، ولي نقش و مشاركت زنان درجامعه بيش از حد كنوني است و استعدادهاي بالا و بيشتري دارند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، مهمترين موضوع روز كشور را شركت همه آحاد مردم در انتخابات دانست و افزود: با وجود كانديداها از طيف‌هاي گوناگون، اميدواريم مردم با هر سليقه‌اي پاي صندوق هاي رأي آمده و با حضور خود، حماسه سياسي مورد نظر رهبري معظم انقلاب را خلق نمايند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني گفت: افرادي كه بيان مي كنند رأي ما تأثيري ندارد و يا هنوز ترديد دارند، بايد به آنها گفت كه حركت شما در مسير اشخاصي است كه رأي مردم را زينتي خوانده و اعتقادي به آن ندارند.

ايشان افزود: نبايد مأيوس بود، بايد به آينده اميدوار بود و اصلاح و اعلام نظر اصولي و قانوني، و با مشاركت در انتخابات و اعلام رأي و نظر محقق مي‌شود.

ايشان يك بار ديگر با تقدير از شخصيت آقاي عارف و اقدام انقلابي و بزرگوارانه ايشان گفت: انصراف آقاي دكتر عارف حركتي جوانمردانه براي تحقق آرمان‌هاي انقلاب اسلامي بود و قابل تقدير است و بايد مردم با حضور در پاي صندوق‌هاي رأي، كانديداي اصلح را انتخاب كنند تا شاهد شكل‌گيري دولتي مقتدر براي حل مشكلات و اصلاح باشيم.

ايشان در پاسخ به سؤال يكي از حاضران گفت: همان‌گونه كه قبلاً اعلام كردم، رأي بنده به آقاي دكتر حسن روحاني خواهد بود.

در ابتداي اين ديدار، آقاي دكتر ايراني، مطالبي را از امام(ره) در خصوص انتخابات بيان كردند.

در ادامه، آقاي دكتر حق‌شناس و خانم دكتر رضايي به ايراد سخناني در خصوص انتخابات و جايگاه زنان در انقلاب اسلامي پرداختند.

نظرات بینندگان