arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۷۲۸۴
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۸ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۲

مبارک: تنها برای حفظ جان مردم از قدرت کنار رفتم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکتاتور سابق مصر در مصاحبه‌ای مدعی شد که تنها دلیل وی برای واگذاری قدرت، حفاظت از جان شهروندان مصری بود.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، حسنی مبارک رئیس جمهوری سابق مصر در مصاحبه‌ای که توسط روزنامه الوطن مصر منتشر شد اعلام کرد: می‌توانستم به قدرت و حکومت ادامه دهم و تنها دلیل استعفایم از قدرت حفظ جان شهروندان مصری بود.

این روزنامه در ادامه به نقل از مبارک نوشت: در دوران انقلاب مصر محمد حسین طنطاوی،‌ وزیر دفاع سابق را از سمتش برکنار نکردم تا برای هیچ کس این شبه پیش نیاید که لابد دلیل این امر مخالفت طنطاوی با دستور شلیک به سوی مردم و کشتار تظاهرکنندگان بوده است. اگر طنطاوی را آن زمان برکنار می‌کردم به قهرمان ملی تبدیل می‌شد.

وی ادامه داد: ارتش مصر ارتشی بسیار قوی و خوب است که در آن قهرمانان و افراد با صلاحیت با سلاح‌های پیشرفته بسیار است. ما برای ارتش جدیدترین سلاح‌ها را خریداری کردیم. آمریکا ما را بسیار بازی داد و ما هم با آنها بازی کردیم اما هیچ چیز با ارزش‌تر از ارتش مصر وجود ندارد.

دیکتاتور سابق مصر درباره سوالی مبنی بر شکایت مردم از عملکرد اخوان المسلمین نیز گفت: خود مصری‌ها بودند که اخوان را برگزیدند.

وی درباره احتمال ادامه حضور اخوان المسلمین مصر در قدرت نیز در پاسخی کوتاه گفت: نمی‌دانم.

مبارک همچنین اخبار منتشر شده مبنی بر ترور عمر سلیمان، معاون سابقش را تکذیب و تاکید کرد سلیمان از مشکلات خطرناک قلبی رنج می‌برد، او به هیچ وجه ترور نشد.

رئیس جمهوری سابق مصر درباره اینکه پس از مرگ نوه‌اش تمایل به برکناری از قدرت داشته یا خیر اعلام کرد: دلیل استعفای من تنها حفظ امنیت جانی شهروندان مصر بود.

مبارک درباره اختلافاتش با محمد عبدالحلیم ابوغزاله، وزیر دفاع اسبق مصر نیز گفت: دلیل این اختلاف این بود که ابوغزاله با درخواست آمریکایی‌ها برای اعطای یکی از پایگاه‌های نظامی مصر به آنها موافقت کرد سپس و به من گفت: تو هم با این مساله موافقت کن چرا که مصر ملک شخصی من یا تو نیست.

وی در پایان اعلام کرد: مقامات آمریکایی بارها درخواست کردند شرکت‌های مخابراتی مصر از جمله مرکز رامسس قاهره را به دست بگیرند و حتی در این خصوص با وزیر ارتباطات نیز به توافق‌هایی رسیدند اما زمانی که این مساله را متوجه شدم دانستم که این طرح آمریکا به معنای آن است که امریکایی‌ها در تلاش‌اند تا ارتباطات در مصر را فلج کنند چرا که در صورت متوقف شدن فعالیت‌های شرکت رامسس، ارتباطات در مصر به طور کامل قطع می‌شد. من هم از وزیر ارتباطات خواستم که نزد من بیاید و به او اعلام کردم که مبادا با آنها توافق کند.

مبارک افزود: حتی وزیر اطلاع رسانی نیز اعلام کرد که این مساله قانونی نیست ولی سفیر آمریکا به نزد من آمده و پیشنهاد داد 270 میلوین دلار از کمک‌های آمریکا را به خاطر این موضوع پس خواهد گرفت ولی باز هم من با این مساله موافقت نکردم.

نظرات بینندگان