پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : تسنیم نوشت:
اخبار ضد و نقیض عرضه بنزین با استاندارد یورو ۴ با توجه به سوابق گذشته شاید موضوع تازه ای برای مردم نباشد اما مراجعات مکرر نمایندگان سفارتخانه ها با روزنامه های در دست به جایگاههای سوخت داستان دیگری است.
وعده عرضه بنزین یورو 4 از ابتدای اجرای هدفمندی یارانه ها در سطح صنعت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران مطرح بود. زمانی که سخن از افزایش قیمت ها پس از آذر 89 به میان آمد بر لزوم افزایش کیفیت عرضه بنزین در کنار هدفمند کردن یارانه های سوخت تأکید می شد.
در طول دو سال گذشته با انتشار هر خبر از مراحل طرح های توسعه ای پالایشگاههای کشور، خبری از زمان عرضه بنزین یورو 4 مخابره می شد. این اخبار که اغلب در سکوت مدیران نفتی بیشتر از سوی مدیران مسئول در بخش حفاظت از محیط زیست کشور که هیچ مسئولیتی در تولید، انتقال و عرضه بنزین ندارند عنوان می شد، در مواقعی از سال که مقارن با مناسبت های خاصی چون هفته هوای پاک، دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی و ... بود بیش از هر زمان دیگر در خروجی رسانه ها دیده می شد.
اگرچه این رویه برای مردم صبور ایران آشناست اما این مسئله از آنجا اهمیت بیشتری پیدا می کند که در حال حاضر بخش تقاضای مصرف بنزین یورو 4 بیشتر خودروهای وارداتی از جمله خودروهای کارمندان سفارتخانه های دیگر کشورها است.
در طول دوسال گذشته که خبرهای توسعه صنعت پالایش نفت خام ایران و افزایش کمی و کیفی محصولات تولیدی بارها از سوی رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری کشور منتشر شده، کارمندان سفارتخانه های مقیم در کلانشهرهای کشور به خصوص سفارتخانه های پایتخت، با مراجعه به مجموعه وزارت نفت خواهان تخصیص یک یا چندجایگاه خاص به عرضه بنزین یورو 4 برای استفاده خودروهایشان بوده اند.
استفاده از بنزین یورو 2 و حتی بنزین سوپر ایرانی که به مزاج موتور خودروهای لوکس آنها خوش نیامده بود، مراجعات و درخواست های رسمی و غیررسمی بسیاری را به مجموعه وزارت نفت به دنبال داشت. اما انگار مسئولان وزارت نفت متوجه اهمیت این موضوع نشده و آنچنان که در صنعت نفت باب شده قول آینده ای نزدیک را به آنها داده اند.
این روزها که بیش از هر زمان دیگر رسانه های کشور در پی انتشار مطلبی، به انتشار خبری با عنوان "عرضه بنزین یورو 4 آغاز شد" اقدام می کنند، نمایندگان سفارتخانه ها با تماس های مکرر و یا حتی مراجعات حضوری خواهان شفاف سازی و اطلاع رسانی از محل عرضه این بنزین هستند.
اکنون این سوال مطرح است، در حالی که میزان تولید بنزین یورو 4 به حجم قابل پشتیبانی در عرضه مستمر نرسیده و همچنین خودروهایی که هم اکنون در کارخانه های داخلی تولید می شوند نیز موتوری با قابلیت مصرف بنزین یورو 4 ندارند، چرا مسئولان امر در مجموعه وزارت نفت نسبت به اعلام زمان و مکان دقیق برای عرضه این نوع بنزین مبادرت نمی کنند؟
آیا برگزاری جلسات هماهنگی برای مدیرانی ارشد در سطح صنایع بزرگ نفت و خودروسازی و همچنین مدیران مسئول حفاظت از محیط زیست به این اندازه دشوار است که هر کدام ماههاست نظر خود را یک جانبه اعلام می کنند؟
در بی خبری مدیران مسئول، عرضه بنزین یورو 4 به لطیفه ای برای صنعت پالایش و پخش فرآورده های نفتی تبدیل شده است.
در جدیدترین برگ پرونده بنزین یورو 4، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ساعت 7 بعدازظهر روز چهارشنبه (28 خرداد) اقدام به عرضه بنزین با استاندارد یورو 4 در برخی جایگاههای عرضه بنزین در سطح شهر تهران کرد. آغاز عرضه بنزین یورو 4 بدون اطلاع رسانی عمومی از شرایط مکانی و فنی سوخت گیری انجام شده است.