arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۷۶۳۲
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۰ - ۰۱ تير ۱۳۹۲

اولین رهبر خارجی که به دیدار روحانی می آید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایران دیپلماتیک نوشت:

روزنامه لبنانی المستقبل به نقل از منابع آگاه سیاسی نوشت که نوری مالکی نخست وزیر عراق به زودی با سفر به تهران در راس هیات بلندپایه ای قصد دارد با حسن روحانی رئیس جمهور منتخب گفتگو کند.

هدف از این ملاقات، کسب اطلاع از نظرات وی درباره عراق و تحولات در سوریه اعلام شده است.

به نوشته روزنامه المستقبل، با انتخاب روحانی در داخل و خارج ایران آرامش حکم فرما شده است گرچه افراد تندروها در ایران از انتخاب روحانی و تحول در سیاست منطقه ای او نگرانی دارند.

مقامات ارشد عراقی اما معتقدند موضع کنونی ایران در برابر عراق، متوقف نخواهد شد و دولت تهران همچنان به حمایت های خود از بغداد و نخست وزیری نوری مالکی ادامه بدهد.

ایران بیشترین مرز زمینی را با عراق دارد و تحولات این کشور و همسایه اش سوریه از جایگاه مهمی در سیاست های منطقه ای ایران دارد.

براساس این خبر روزنامه المستقبل، شماری از احزاب شیعه حاکم در عراق در روزهای اخیر نشست هایی را برای گفتگو درباره مسئله پیروزی حسن روحانی و راهیابی او به کاخ ریاست جمهوری ایران برگزاری کرده اند.

پس از این نشست ها، تصمیم گرفته شد هیات عالی رتبه ای به ریاست نوری مالکی نخست وزیر عراق به تهران اعزام شود. همچنین همزمان هیاتی از افراد منتخب از احزاب شیعه حاکم درعراق نیز برای تبریک گویی به حسن روحانی به ایران سفر خواهد کرد تا ضمن دیدار با روحانی و تبریک ریاست جمهوری وی، با او درباره وضعیت عراق و سوریه تبادل نظر کند.

این دوهیات عراقی از روحانی خواست خواهست تا حمایت های سیاسی و غیرسیاسی ایران از دولت عراق و هماهنگی های تهران و بغداد درباره وضعیت سوریه ادامه یابد.

در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم: سیاستمداران عراقی نزدیک به مراکز تصمیم گیری در ایران گفته اند که مواضع رئیس جمهور جدید ایران ثابت می کند که سیاست کشورش در برابر عراق تغییر نخواهد کرد بلکه شیوه ای نرم تر و آرام تری به خود خواهد گرفت.

"عبدالحسین عبطان" از اعضای کادر رهبری مجلس اعلای اسلامی عراق به رهبری عمار حکیم یکی از مهمترین احزاب شیعه و نزدیک ترین هم پیمانان ایران در عراق در این باره گفت که سیاست ایران در برابر عراق " با وجود هر فردی در کرسی ریاست جمهوری ، به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد."

العبطان در بیانیه مطبوعاتی گفته است: سیاست جمهوری اسلامی ایران در برابر عراق به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد زیرا رئیس جمهور ایران تعیین کننده این موضوع نیست. همچنین در تعیین سیاست خارجی ایران و چگونگی تعامل با طرف های خارجی، طرف های دیگری در ایران مشارکت دارند.

او اضافه کرد: سیاست ایران در برابر عراق ثابت و بدون تغییر خواهد ماند زیرا علاوه بر ارتباطات بسیار موجود میان دو کشور ایران و عراق که مهمترین آن مذهبی است؛ در وضعیت کنونی عراق از جایگاه پراهمیتی برای ایران برخوردار است.

"اسامه جمیل" یکی از نمایندگان ائتلاف کردستان عراق در پارلمان این کشور هم گفت که مواضع حسن روحانی پس از انتخاب او به سمت رئیس جمهور جدید ایران تاکید دارد که او مسیر احمدی نژاد را پایان نمی دهد.

وی افزود: سیاست ایران با تغییر افراد، تغییر نمی کند و اظهارات اخیر روحانی درباره پرونده هسته ای و تحولات سوریه نشان می دهد روحانی آنچه را که احمدی نژاد به پایان برد؛ ادامه خواهد داد.

این نماینده کردستان عراق با این حال اظهار امیدواری کرد در سیاست ایران در برابر عراق تغییر ایجاد شود و دولت ایران با هزینه کردن ازعراق، از آمریکا انتقام گیری نکند.

فراکسیون انتخاباتی العراقیه به رهبری ایاد علاوی نیز به تغییر رفتارهای ایران در عراق امیدی ندارد به ویژه که این فراکسیون به مخالفت با ایران معروف است.

"سهاد فاضل العبیدی" یکی از نمایندگان فهرست العراقیه نیز گفت: سیاست ایران، یکی است و با تغییر رؤسای جمهوری تغییر نمی کند گرچه اصلاح طلبان نسبت به تندروها، انعطاف پذیرتر هستند.

وی افزود: سیاست ایران تنها محدود و در اختیار رئیس جمهور نیست و رهبری نظام سخن آخر و نهایی را مطرح می کند. البته از این پس سیاستهای ایران در برابر مسائل حساس و مهم، نرم تر خواهد بود.

این عضو ارشد فراکسیون العراقیه افزود: روابط میان بغداد و تهران، ابدی است چرا که دو کشور دارای روابط دینی - مرزی با یکدیگر هستند. روابط ایران و عراق در همین وضعیت قبلی باقی خواهد ماند.

اما در مقابل، تندترین موضع گیری را شورای متحد عشایر در عراق داشت که با صدور بیانیه ای از رئیس جمهور منتخب حسن روحانی خواست تا در سیاست های ایران در عراق بازنگری کند.

در این بیانیه آمده است: ایران جدید در سایه رئیس جمهور جدید می تواند همسایه مفیدی برای عراق باشد و از دخالت در امور داخلی عراق و مسلح کردن گروه های شبه نظامی و رد مطالبات مشروع ملت عراق خودداری کند.
نظرات بینندگان