arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۷۶۴۵
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۳ - ۰۱ تير ۱۳۹۲

برگزاری نشست "دوستان سوریه" در دوحه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزرای خارجه کشورهای عضو گروه به اصطلاح "دوستان سوریه" امروز (شنبه) نشست جدیدی را در دوحه با هدف گفت‌وگو در خصوص کمک‌های نظامی به مخالفان مسلح سوریه برگزار می‌کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، در این نشست که قرار است در دوحه پایتخت قطر برگزار شود، شرکت‌کنندگان در خصوص مسائلی از جمله کمک نظامی به مخالفان مسلح سوری و اوضاع سوریه گفت‌وگو می‌کنند.

یک دیپلمات فرانسوی اعلام کرد که این نشست به بررسی مسائلی که "سلیم ادریس"، رئیس ستاد مشترک ارتش آزاد سوریه در نشست اخیر دوستان سوریه در آنکارا اعلام کرده بود، می‌پردازد.

مخالفان مسلح سوریه نیز اخیرا اعلام کردند، از شرکت کنندگان در نشست دوستان سوریه می‌خواهند تا سلاح‌هایی از جمله موشک‌های ضد هواپیما و ضد تانک به آن‌ها ارائه دهند.

علاوه بر این شبکه خبری الجزیره گزارش داد، در نشست وزرای خارجه کشورهای گروه به اصطلاح دوستان سوریه در خصوص تلاش‌های سیاسی برای حل‌وفصل درگیری‌های 27 ماه گذشته در سوریه نیز گفت‌وگو خواهد شد.

در این نشست وزرای خارجه کشورهای انگلیس، فرانسه، آمریکا، آلمان، ایتالیا، اردن، عربستان، قطر، امارات، ترکیه و مصر شرکت خواهند کرد.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز خاطرنشان کرد که در نشست دوحه آخرین تحولات سوریه و نحوه کمک رسانی به مخالفان و رسیدن به راهکار سیاسی در خصوص درگیری‌های این کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نشست گروه به اصطلاح دوستان سوریه تنها چند روز پس از برگزاری نشست سران گروه هشت در ایرلند شمالی برگزار می‌شود که در این کنفرانس حاضران با صدور بیانیه‌ای غیرالزام‌آور برگزاری کنفرانس ژنو 2 در خصوص سوریه و تشکیل دولت انتقالی در این کشور را خواستار شدند.

فرانسه و انگلیس نیز اخیرا ضمن دعوت به افزایش کمک تسلیحاتی به مخالفان سوریه بر لزوم عملکرد مسئولانه برای جلوگیری از تکرار ناآرامی‌های مشابه لیبی پس از برکناری معمر قذافی، دیکتاتور مخلوع لیبی در سوریه تاکید کردند.

از سوی دیگر سخنگوی سازمان ملل نیز اعلام کرد: مقامات بلندپایه آمریکا و روسیه روز سه‌شنبه هفته جاری با اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه نشستی را برگزار می‌کنند. در این نشست سه جانبه حاضران در خصوص اوضاع سوریه گفت‌وگو خواهند کرد.
نظرات بینندگان