arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۷۶۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۰۱ تير ۱۳۹۲

دلایل دخالت حزب‌الله در سوریه از زبان نصرالله

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون وزیر خارجه روسیه به نقل از سید حسن نصرالله اعلام کرد: مداخله حزب‌الله لبنان در درگیری‌های سوریه زمانی آغاز شد که خطری جدی علیه دمشق احساس می‌شد.
 
به گزارش ایسنا، به نقل از سایت اینترنتی النشره، میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با روزنامه الحیات، با اشاره به مخالفت مسکو با دخالت در درگیری‌های سوریه، خاطرنشان کرد که به تازگی با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان دیدار کرده‌ است.
 
وی گفت: در این دیدار که به درخواست حزب‌الله برگزار شد، سید حسن نصرالله تاکید کرد که حزب‌الله هیچ تمایلی به دخالت در درگیری‌های سوریه ندارد.
 
بوگدانف ادامه داد: در گفت‌وگوهایی که با نصرالله داشتیم او اعلام کرد، بحران سوریه از دو سال قبل آغاز شده اما حزب‌الله لبنان به تازگی وارد درگیری‌های سوریه شده است.
 
وی افزود: نصرالله به من گفت که مداخله حزب‌الله در سوریه تنها زمانی آغاز شد که مخالفان مسلح به نزدیکی دمشق، پایتخت سوریه رسیده بودند و هزاران فرد مسلح که در کنار آن‌ها گروه‌های خارجی و تکفیری هم وجود داشتند وارد دمشق شدند. حزب‌الله نیز وضعیت را بررسی کرده و زمانی که به این نتیجه رسید که خطر جدی سقوط دمشق وجود دارد تصمیم گرفت وارد عمل شده و به دوستان و هم‌پیمانانش در دمشق کمک کند.
 
بوگدانف خاطرنشان کرد: نصرالله به من اعلام کرد که میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان در آغاز سال جاری میلادی به مسکو آمده و از اعلامیه بعبدا و سیاست‌ خویشتن‌داری سخن گفته است. حزب‌الله به ابلاغیه بعبدا پایبند است اما زمانی که اوضاع سوریه را مشاهده کرد و دید دیگر گروه‌ها از لبنان به سوریه نیرو می‌فرستند و گروه‌های تکفیری به جشن پیروزی در دمشق نزدیک می‌شوند، از روی ضرورت وارد عمل شدند.
 
بنا به گفته معاون وزیر خارجه روسیه، نصرالله در دیدارش با بوگدانف تاکید کرد: حزب‌الله پایگاه مردمی گسترده‌ای دارد که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. ما تاثیر کنونی بحران سوریه بر لبنان و همه کشورهای منطقه را درک می‌کنیم لذا می‌خواهیم هرچه سریعتر راهکار سیاسی در سوریه آغاز شود.
 
دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین خاطرنشان کرد: درگیری‌های سوریه در حال حاضر بعد دینی به خود گرفته که نمی‌توان آن را در هیچ مرزی منحصر کرد. شبه نظامیان خارجی که به سوریه آمده‌اند، روزی به کشورشان باز خواهند گشت و خطری مشابه پدیده افغانستان به وجود خواهند آورد.
 
دبیر‌کل حزب‌الله همچنین اعلام کرد: حزب الله اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد حدود 300 نیرو از شمال قفقاز در سوریه مبارزه می‌کنند. لذا من بار دیگر تاکید می‌کنم که ما با خطر گسترش تروریسم رو به رو هستیم و باید برای دستیابی به راهکاری سیاسی تلاش کنیم.
 
بوگدانف همچنین اعلام کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری سوریه در دیدار اخیرش با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از وی خواسته تا حضور روسیه در عملیات‌های حافظ صلح سازمان ملل را گسترش دهد به ویژه که در حال حاضر اوضاع جولان شاهد وضعیتی فوق‌العاده است.
 
وی ادامه داد: توافقنامه مربوط به منطقه جولان در سال 1974 امضا شد در حالی که اکنون شرایط بین‌المللی تغییرات زیادی کرده است. ما رابطه خوبی با اسرائیل نداشتیم اما حالا روابط بسیار خوبی با همپیمانان اسرائیلی‌مان داریم. ما همچنان طرح خود را پیشنهاد می‌کنیم و منتظر پاسخ آن هستیم. دمشق از این طرح استقبال کرده اما اسرائیل همچنان ترجیح می‌دهد که اتریشی‌ها یا گروه دیگری از کشورهای خارج از شورای امنیت در این منطقه فعالیت کنند.
نظرات بینندگان