arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۷۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۴ - ۰۱ تير ۱۳۹۲

حمد بن جاسم، از دیپلماسی قطری تا خانه نشینی در لندن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حمد بن جاسم نخست وزیر قطر روزهای آخر دوران حکومت خود را می گذراند چرا که حمد بن خلیفه امیر این کشور تصمیم به کناره گیری از قدرت به نفع پسرش "تمیم" گرفته است .

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روزنامه العرب چاپ لندن، منبعی دیپلماتیک در دوحه پایتخت قطر اعلام کرد: حمد بن جاسم نخست وزیر 53 ساله قطر ترجیح می دهد که در آینده در لندن پایتخت انگلیس اقامت کند، او خود را برای زندگی عادی پس از کناره گیری از قدرت آماده می کند .
پیش بینی می شود که تغییرات احتمالی در دولت قطر شامل حمد بن جاسم نیز شود فردی که قدرتمندترین شخصیت و مجری سیاست های امیر این کشور به مدت بیش از یک دهه بود و در یک زمان متصدی دو سمت وزیر امور خارجه و نخست وزیری بود .
حمد بن جاسم با شخصیت های مطرح انگلیس روابط اقتصادی و سیاسی گسترده و نزدیکی دارد و برنامه ریز سرمایه گذاری قطر در انگلیس بود .
مرکز سرمایه گذاری قطر املاک و داراهائی زیادی را در لندن مانند فروشگاه های زنجیره ای هارودز، برج شارد و سهام بازارهای ساینسبری و بازار اوراق بهادار به دست آورد که همه این طرح ها با نظر و طرح نخست وزیر برای تاثیرگذاری بر اقتصاد انگلیس و همچنین کمک به آن در دوره بحران اقتصادی صورت گرفت.
منابع خبری علت تصمیم حمد بن جاسم برای اقامت در لندن به عنوان شهروندی عادی را امتلاک گرانترین آپارتمان مشرف بر "هاید پارک" و علاقه شخصی اش به کشور انگلیس می دانند.
کارشناسان سیاسی معتقدند که کناره گیری اجباری حمد بن جاسم از قدرت تأثیرات مستقیمی در اخوان المسلمین مصر و تونس داشته باشد زیرا وی عامل نزدیکی اخوان المسلمین مصر و تونس با آمریکا بود و دیدارهای محرمانه ای را بین هیأت های اخوان المسلمین این دو کشورو آمریکا در پایتخت های مختلف برگزار می کرد.
قطر همچنین با تلاش های حمد بن جاسم وام ها و کمک های مالی به مصر و تونس برای نجات اقتصادهای ضعیف این دو کشور اعطا کرد تا پایه های حکومت اخوان المسلمین را محکم کند.
کارشناسان معتقدند که حمد بن جاسم میانجی آمریکا و گروه های افراطی منطقه خصوصا گروه های مسلح بود و بارها به آمریکا وعده داده بود که می تواند این گروه ها را وادار به اطاعت از دولت واشنگتن بکند ولی حمد نتوانست وعده خود را عملی کند به عنوان مثال آمریکا برای سرنگون کردن رژیم معمر قذافی اجازه داد که گروه های افراطی مسلح شوند و آموزش نظامی ببینند و قطر نیز عهده دار مسلح کردن و آموزش دادن به این گروه ها شد ولی این گروه های شبه نظامی پس از سرنگونی رژیم قذافی علیه آمریکا و متحدانش موضع گیری کردند که حمله به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی لیبی و کشته شدن سفیر آمریکا و چند معاونش بیانگر اوج دشمنی این گروه ها با آمریکا بود .
کارشناسان می گویند آمریکا پس از نقش آفرینی ناموفق حمد در لیبی و سوریه تاریخ مصرف وی را پایان یافته دانست و همین امر زمینه سلب بسیاری از اختیارات وی در قطر و واگذاری این اختیارات به تمیم پسر امیر این کشور یا شخصیت های نزدیک به تمیم را فراهم کرد .
کارشناسان اعلام می کنند که آمریکا برای آخرین بار حمد را در خصوص قضیه فلسطین امتحان کرد و به وی این فرصت را داد که از طریق طرح "مبادله اراضی میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها" حماس را به سوی روند سازش بکشاند ولی حماس شدیدا این طرح را رد کرد .
منابع خبری نیز در مصاحبه با روزنامه العرب اعلام کردند که روابط تمیم و حمد هم اکنون بسیار تیره است که همین تیرگی روابط علت درگیری محافظان این دو نفر در دفتر امیر قطر بود ولی این درگیری فقط در حد مشاجره لفظی بود و به درگیری مسلحانه منجر نشد اما این مشاجره لفظی بیانگر شدت تنفر این دو نفر از همدیگر است .
این منابع افزودند: تمیم در صورت تصدی موقعیت پدرش می خواهد که همه اختیارات را در دست بگیرد و خودش دولت را تشکیل دهد و نخست وزیر را انتخاب کند که این امربه معنای عزل حمد بن جاسم و خانه نشین شدن وی است و دوران طلایی "زبل خان" خاورمیانه به پایان خواهد رسید.

به گزارش العالم، در این میان برخی از منابع مطلع تاکید دارند که آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش فراوانی دارند تا حمد بن جاسم را همچنان در مصدر قدرت نگه دارند، اما او به میزان کافی دشمن برای خود در دوحه و منطقه درست کرده است که تمیم و مادر قدرتمندش ترجیح دهند برای تنفس هم که شده از دردسری بنام نخست وزیر و وزیر امورخارجه راحت شوند.
-
نظرات بینندگان