arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۷۹۵۱
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۲

زحمتکشان شهرداری را فرموش نکنیم!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بخش اعظمی از جمعیت شهر در خواب نیمه‌های شب هستند‌، شهر در سکوتی کامل فرو رفته و تنها صدای جاروی رفتگرها که به آرامی در کوچه و خیابان‌ها به حرکت در آمده است، شنیده می‌شود، کارگران شهرداری ظروف یکبار مصرف را جمع آوری می‌کنند تا خودروها آنها را برای دفن کردن از شهر بیرون ببرند.

به گزارش ایسنا، با فرا رسیدن اعیاد مختلف به ویژه جشن نیمه شعبان و پخش نذورات، استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی افزایش پیدا کرده و این در حالی است که کارگران و رفتگران شهر برای جمع آوری این ظروف از سطح شهر و نازیبایی معابر شهر گلایه‌مند هستند.

‌فردا جشن نیمه شعبان است‌، بسته‌های غذا یکبار مصرف و پلاستیکی در تکایا و مساجد وحتی ایستگاه‌های صلواتی شهر که همزمان با نیمه شعبان، توزیع می‌شود و همراه با لیوان‌های یکبار مصرف شربت پس از مصرف، بیشتر در اطراف محل‌های برگزاری مراسم رها می‌شوند و شاید هیچگاه به زحماتی که برای جمع آوری، حمل و دفن این نوع زباله‌ها توسط کارگران کشیده می‌شود، نمی‌اندیشیم‌.

محمدی یکی از شهروندان کرمانی می‌گوید: اعیاد زیادی را جشن گرفتیم، هزینه کردیم تا همه مردم در این روزها و این شب‌ها شاد باشند، اما شاید رفتگران شهرداری با دیدن وضعیت خیابان‌ها و محل‌های برگزاری مراسم جشن و یاد کردن از زحمتی که باید فردای این جشن‌ها متحمل بشوند، خم به ابرو بیاورند، هرچند که آنها هم برای اینکه در ثواب برگزاری این جشن‌ها شریک باشند، چیزی نمی‌گویند.

وی ادامه می‌دهد: حالا که این عزیزان بی هیچ گلایه‌ای سختی رفت و روب خیابان‌ها را به جان می‌خرند، بهتر این است ما به عنوان یک شهروند سعی کنیم تا با تحمل کمی سختی زباله خود را در کوچه و خیابان رها نکنیم تا هم کسی را آزرده خاطر نکرده باشیم و هم اینکه لبخندی را به خادمان شهر هدیه کرده باشیم‌.

صادقی یکی از ماموران شهرداری می‌گوید: از ابتدای جشن‌های نیمه شعبان و شلوغی‌های اخیر و جشن‌های مردمی و حتی در جمع آوری پوسترهای انتخاباتی و ‌در گرمای هوا کار ما زیادتر از قبل شده و گرمای هوا مانع از انجام وظیفه و خدمت به مردم نمی‌شود و باید وظیفه مان را به نحو مطلوب انجام دهیم.

وی می‌افزاید: متاسفانه بعضی از شهروندان نه تنها انتظارات خارج از وظایف از ما دارند، بلکه با ریختن ظروف یکبار مصرف به کوچه و خیابان در مراسم مذهبی و ملی با رفتگران همکاری نمی‌کنند.

او می گوید: سطح شهر پس از برگزاری مراسم‌ خاص نازیبا می‌شود، چرا که ظروف یکبار مصرف شهر را قبضه می‌کند و کار ما در این ایام چندین برابر می‌شود.

مولایی یکی دیگر از زحمتکشان شهرداری است که ساعت 5 صبح در حال تمیز کردن معابر است، می‌گوید: بسیاری از شهروندان ظروف یکبار مصرف خود را در هرجایی رها می‌کنند که این مساله باعث می‌شود بخش‌های زیادی از این نوع زباله‌ ها در کنار منازل و پیاده روها و خیابان‌ها پخش شود.

این مامور شهرداری می‌افزاید: متاسفانه رعایت نشدن فرهنگ و حقوق شهروندی از سوی گروهی از مردم، هزینه‌های نگهداشت شهر را افزایش می‌دهد.

‌و اما قائم‌مقام حوزه خدمات شهری شهرداری کرمان نیز از مردم می‌خواهد نظافت شهر را در جشن‌های نیمه شعبان حفظ کنند‌.

مهندس امین روح‌الامینی می‌گوید: مردم باید در برگزاری مراسم و جشن‌های تکریم مقام شامخ بزرگان دین، پاکیزگی و نظم چهره‌ی شهر را حفظ کنند.

وی به همکاری مردم با شهرداری جهت حفظ نظافت شهر در اعیاد مختلف در سال گذشته اشاره کرده و می‌افزاید‌: این همکاری‌ها تا حد مطلوب فاصله دارد، در سال گذشته برخلاف سال‌های قبل از آن، حفظ نظافت معابر اصلی شهر از سوی شهروندان مورد توجه قرار گرفت، ولی متاسفانه حجم زباله‌ها در محله‌ها و خیابان‌های فرعی شهر زیاد بود.

روح الامینی می‌گوید: افرادی که در مناسبت‌های مختلف به توزیع شربت و شیرینی در بین شهروندان اقدام می‌کنند، بهتر است برای حفظ نظافت شهر و جلوگیری از نازیبا شدن آن، تعدادی پاکت زباله در مقابل واحدهای صنفی خود قرار دهند تا شهروندان پس از پذیرایی، ظروف خالی خود را در پاکت‌های زباله بریزند.

وی از اختصاص پاکت زباله به متولیان برپا کننده‌ جشن‌های نیمه‌ شعبان در شهر کرمان خبر می‌دهد و می‌افزاید: این افراد می‌توانند برای دریافت پاکت و سطل زباله با شماره تلفن 2225019 (مرکز پیام شهرداری) تماس بگیرند تا در کم‌ترین زمان ممکن در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

قائم‌مقام حوزه‌ خدمات شهری شهرداری کرمان از استقرار اکیپ‌های سیار جهت تنظیف شهر در شب نیمه‌ شعبان در نقاط مختلف شهر به خصوص مکان‌های برپایی جشن‌ها خبر می‌دهد و ضمن اشاره به این‌که در نیمه‌ی شعبان سال گذشته، کارگران تنظیف زحمات بسیاری را برای جمع‌آوری زباله‌های ریخته شده در سطح شهر متحمل شدند، از شهروندان در خواست می‌کند با حفظ نظافت و زیبایی شهر، شهرداری را در ارایه‌ی خدمات بهتر و ارزنده‌تر به شهروندان یاری کنند.

اعیاد شعبانیه و جشن‌های آن را پشت سر گذاشتیم و شاهد شب‌هایی پر از شادی و سرور بودیم اما نیمه‌های شب که همه پر از انرژی برای استراحت به خانه‌هایشان رفتند و آن همه هیاهو و شادی تمام شد، خیابان‌های شهر از لیوان‌های یکبار مصرف و ظروف خالی نذری پر شده بود و جالب اینکه فردای آن شب صبح زود خبری از آن همه زباله نبود و چهره شهر دوباره طراوت و زیبایی خود را باز یافته بود، یادمان نرود زندگی رفتگر، خش خش جاروست و اگر فرصتی برایش باقی بماند نفسی می‌کشد، استراحتی می‌کند و حاصل زحمتش را به خانه می‌برد‌، امشب و فردا به فکر آنها نیز باشیم‌.

نظرات بینندگان