arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۱۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۷ - ۰۴ تير ۱۳۹۲

مصرف تریاک در ایران بیش از 40 درصد مصرف تریاک در دنیا است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تا قبل از سال 2005 شیوع HIV کمتر از 9 درصد بوده است اما در حال حاضر به 18 درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خراسان، بیتا دادپور صبح امروز چهارم تیر ماه در همایش زنان و پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر، اظهار کرد: یکی از عوامل کم‌خونی در حین بارداری مصرف مواد مخدر است و همچنین بروز پوکی استخوان در زنان معتاد بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه مصرف تریاک در ایران بیش از 40 درصد مصرف تریاک در دنیا است، افزود: در قشر جوان استفاده از الکل، حشیش و مواد محرک از جمله قرص اکستازی رواج پیدا کرده است.

دادپور در خصوص آثار ترکیبات مت آمفتامین، گفت: آثار این ترکیبات از 20 تا 32 ساعت ماندگاری دارد.

این متخصص سم‌شناسی بیان کرد: از جمله عوارض جسمی مصرف مت آمفتامین فشار خون بالا، تپش قلب و آسیب به عروق مغزی است و عوارض روحی و روانی این مواد نیز شامل بدبینی، سوء ظن، اضطراب، افت سطح هوشیاری و زوال وضعیت شغلی و اجتماعی است.

وی توضیح داد: خشونت تجربه شده در زنانی که دارای همسر معتاد هستند به 50 درصد آزار جسمی رسیده است و آزار روحی و روانی همسر یک معتاد به 80 درصد افزایش یافته است.

دادپور ادامه داد: مصرف اکستازی بیشتر در دختران جوان صورت می‌گیرد، علائم این قرص نیم ساعت بعد از مصرف بروز پیدا می‌کند، از جمله عوارض این مواد درجه حرارت بالا، هزیان، بدبینی، سر درد و اختلال در توانایی‌های شناختی به ویژه حافظه است.

وی خاطرنشان کرد: معضل عمده در اعتیاد ناخالصی مواد مخدر است که گاهی اثرات خطرناک‌تری از مواد مخدر دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه از هر 70 کیلوگرم تریاک 4 کیلوگرم هروئین به دست می‌آید، افزود: در مصرف‌کنندگان تریاک مسمومیت با سرب شایع شده است.

دادپور ادامه داد: افراد مسن به علت بیماری روماتیسم و یا آرتروز از مواد مخدر مصرف می‌کنند که بعد از گذشت زمان سبب ایجاد مسمومیت در آنها می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: عوارض عصبی مواد مخدر شامل تشنج و کمبود اکسیژن است.

متخصص سم‌شناسی در خصوص عوارض گوارشی استفاده از مواد مخدر، اظهار کرد: بیشترین عارضه گوارشی در معتادین یبوست است اما استفاده از مواد مخدر سبب کاهش ترشح اسید معده می‌شود و در صورتی که مواد مخدر به اندازه کافی به فرد نرسد در معده اسید زیادی ترشح می‌شود.

وی بیان کرد: علائم سندرم ترک در افراد از جمله بی‌قراری، بی‌خوابی، سر درد، شکم درد، افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، اسهال و استفراغ، و عرق سرد و سیخ شدن موها و شایع‌ترین این علائم خمیازه کشیدن است.

دادپور با بیان اینکه سکته‌های مغزی به علت تنگی عروق بیشتر در معتادان رخ می‌دهد، تصریح کرد: زنان معتاد دچار زایمان زودرس، تاخیر رشد داخل رحمی جنین، یائسگی زودهنگام و احتمال ناباروری می‌شوند.

این متخصص سم‌شناسی ادامه داد: در کشور ما زنان از مراجعه به مراکز درمانی اکراه دارند و به همین دلیل اعتیاد در زمان کمتر از حد واقعی تخمین زده می‌شود.

نظرات بینندگان