arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۱۶۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۲

مرگ روزانه 11 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه «الکل» بیشترین ماده روانگردان مصرفی کشور است، گفت: از این پس مجوز مراکز اقامتی کوتاه‌مدت و میان مدت (بستری و کمپ‌ها) ترک الکل ارائه می‌شود، این در حالیست که فعلا قصد داریم تنها به مراکز کوتاه مدت مجوز فعالیت ارائه کنیم.
 
به گزارش ایسنا، فرید براتی سده در نشست خبری که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در سازمان بهزیستی برگزار شد، افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر با توجیه اینکه الکل از جمله مواد تحت پوشش این سازمان نیست، این موضوع را به وزارت کشور سپرد.
 
براتی سده با اشاره به اینکه الکل نه تنها در کشور ما بلکه در تمامی کشورها به یک معضل تبدیل شده است، عنوان کرد: قصد داریم به صورت منطقه‌ای مراکز ترک الکل را در کشور ایجاد کنیم؛ به این صورت که در مناطقی مانند غرب، جنوب و یا در تهران یک یا چند مرکز افتتاح شود، هر چند گروه الکلیک‌های ناشناس در خراسان رضوی هم‌اکنون نیز در حال فعالیت هستند و درخواست صدور مجوزی را در این زمینه داشته‌اند.
 
وی با اشاره به اینکه در مورد مبارزه با مصرف الکل، کمیته مقابله با الکل (ذیل کمیسیون شورای اجتماعی وزارت کشور) وظیفه‌ای به سازمان بهزیستی محول کرده است، خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی از این پس به افرادی که از مصرف الکل پاک شده‌اند و درخواست صدور مجوز برای ایجاد مرکز ترک الکل دارند، مجوز ارائه می‌کند.
 
8.2 درصد جمعیت 15 تا 45 ساله شهر تهران حداقل یکبار مصرف شیشه را تجربه کرده‌اند

وی در ادامه این نشست به کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف شیشه که در آذرماه سال گذشته در استان تهران آغاز شد، اشاره کرد و گفت: بنابر آمار ارائه شده 8.2 درصد جمعیت 15 تا 45 ساله شهر تهران حداقل یکبار مصرف شیشه را تجربه کرده‌اند، هرچند این تعداد لزوما معتاد نیستند.
 
مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه معتاد فردی است که به مصرف مواد مخدر وابسته است، خاطرنشان کرد: علاوه بر وابستگی، فرد معتاد علایم کناره‌گیری دارد یعنی در صورت مصرف نکردن درد به سراغش می‌آید.
 
وی افزود: آمار ارائه شده در مورد افرادی است که از یک مرتبه به بالا مصرف شیشه را تجربه کردند ولی لزوما معتاد نیستند.  براتی سده با اشاره به اینکه از این جمعیت 8.2 درصدی، 13.4 درصد زن بوده‌اند، ادامه داد: 71.6 درصد از این جمعیت 8.2 درصدی 15 تا 45 سال شهر تهران 15 تا 25 سال سن داشته‌اند.
 
وی همچنین به نگرش‌های منفی افراد جوانی که در این پژوهش وجود داشته‌ است اشاره کرد و گفت: توجیه تقویت انرژی و قوای جنسی، مصرف دوستان و نیز مصرف همگان از جمله نگرش‌های منفی افراد جوانی است که در توجیه مصرف شیشه عنوان شده است.
 
تریاک و شیشه عمده مخدرهای مصرفی کشور

 مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه تریاک و شیشه بیشترین مواد مخدر مصرفی کشور هستند، گفت: اصلی‌ترین مشکل درمان اعتیاد کشور نبود واحدهای حمایت اجتماعی اعتیاد است به این معنا که پس از ترک، حمایتی از فرد مصرف کننده صورت نمی‌گیرد و مراکز حمایتی در این زمینه وجود ندارد.
 
وی از راه‌اندازی خانه‌های میان‌راهی در استان‌های فارس، اصفهان، خراسان رضوی و تهران در سال جاری خبر داد و گفت: هرچند در تهران مشکلات بیشتری در این زمینه وجود دارد، اما به طور کلی 300 میلیون تومان اعتبار برای این امر در نظر گرفته شده است.  براتی سده در مورد خانه‌های میان‌راهی برای معتادان خاطرنشان کرد: این مراکز، معتاد را پس از پاکسازی تحت حمایت قرار می‌دهند و چنانچه فرد بهبود یافته توسط خانواده‌اش پذیرفته نشود یا خانواده‌ای نداشته باشد به این مراکز مراجعه کرده و در آنجا می‌ماند.
 
معتادان بهبود یافته نباید در کمپها بمانند/مراکز روزانه برای درمان معتادان بهبود یافته ایجاد می‌شود

 وی با تاکید بر اینکه معتاد بهبود یافته نباید در کمپ‌ها بماند، اظهار کرد: حضور معتادان بهبود یافته پس از ترک در کمپ‌ها یک آسیب است، در حالی که هم‌اکنون معتادانی که مواد مخدر مصرف می‌کنند این مشکل را ندارند و می‌توانند صبح‌ها از مراکز DIC و شبها از شلترها استفاده کنند.
 
مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه معتاد بهبود یافته نباید در مراکزDIC و شلترهایی که معتادان حضور می‌یابند، بمانند، خاطرنشان کرد: قصد داریم همانطور که در دنیا مراکز روزانه (Day senter) برای درمان معتادان بهبود یافته فعالیت می‌کنند، این مراکز را نیز در کشور احداث کنیم.
 
مرگ روزانه 11 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر/ علت مرگ معتادان به زودی اعلام می‌شود

 مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در ادامه این نشست با استناد بر آمار پزشکی قانونی و ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: روزانه 11 نفر بر اثراعتیاد در کشور فوت می‌کنند. در سال 90 از میان 99 هزار و 900 نفری که از مراکز اقامتی میان‌مدت (کمپ‌ها) خدمت گرفته‌اند تنها 40 نفر فوت کردند که علت اصلی آن هم یماری‌های همراه معتاد بوده نه ترک اعتیاد.
 
وی افزود: در سال 91 تعداد 158 هزار نفر به مراکز اقامتی میان مدت (کمپ‌های سازمان بهزیستی) مراجعه کردند که از این تعداد تنها 33 نفر فوت کردند.
 
مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: در سال 90 تنها 133 مرکز و در سال 91 بیش از 652 مرکز ترک اعتیاد در کشور فعالیت داشته‌اند. وی همچنین در مورد استانی که بیشترین معتاد فوت شده را در مراکز اقامتی خود داشته‌ است، گفت: البرز دارای بیشترین مراکز اقامتی ترک اعتیاد است و درسال گذشته شش نفر در این مراکز فوت کرده‌اند که احتمالا علت اصلی فوت نیز بیماری‌های همراه فرد معتاد بوده است.
 
براتی سده افزود: در حال بررسی‌های لازم در زمینه علل فوت معتادان در مراکز ترک اعتیاد هستیم و به زودی علت این امر مشخص می‌شود.
نظرات بینندگان