arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۱۷۹
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۲۲ - ۰۴ تير ۱۳۹۲

آمانو: نیروگاه بوشهر مشکلی ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید به راهکار دیپلماتیک برای پرونده هسته‌ای ایران باور دارد و مطمئن است که این راه می‌تواند ثمربخش باشد.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، «یوکیو آمانو» در مصاحبه با خبرگزاری اسپانیایی «ای‌اف‌ای» گفت باور دارد که می‌توان برای برنامه هسته‌ای ایران به راهکاری دیپلماتیک دست یافت.

با این حال آمانو در این مصاحبه گفت: من در حالی خواستار انجام مذاکرات شده‌ام که می‌دانم مذاکره کردن هدف نهایی نیست. مذاکرات باید سازنده باشد و در عین حال نتایج مشخصی هم داشته باشد. ادامه نامحدود مذاکرات مشکلی را حل نمی‌کند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ابراز بی‌اطلاعی در مورد میزان تاثیرات تحریم‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران گفت: وظیفه من ارزیابی میزان تأثیر تحریم‌ها نیست... واقعیتی که ما می‌بینیم این است که ایران به صورت مداوم در حال افزایش ظرفیت و حجم غنی‌سازی اورانیوم است.

آمانو در رد اتهام جانبداری و سیاست‌زدگی آژانس هم گفت گزارش‌هایی که آژانس منتشر می‌کند بر اساس شواهد و اطلاعاتی است که بازرسان جمع‌آوری کرده‌اند. وی افزود گزارش‌هایی وجود دارد که موجب نگرانی شده است.

وی گفت با این حال «ایران در چند سال گذشته در جلب اعتماد جامعه جهانی پیشرفت‌هایی داشته است. ما نمی‌گوئیم که ایران توان هسته‌ای نداشته باشد. تمام آنچه که می‌خواهیم این است که از قوانین پیروی کنند و اینجاست که با آن‌ها مشکل داریم.

آمانو سپس به موضوع امنیت نیروگاه بوشهر پرداخت و گفت این نیروگاه تحت نظارت آژانس است و مشکلی با آن وجود ندارد. با این حال وی ادعا کرد نظارت‌های آژانس تنها به نیروگاه بوشهر محدود است و ایران اجازه بازرسی از دیگر سایت‌ها را به بازرسان نمی‌دهد.

وی در مورد تغییر رئیس‌جمهور در ایران هم گفت درخواست‌های آژانس از ایران تغییری نمی‌کند و تنها دسترسی بیشتر به اسناد و تأسیسات هسته‌ای ایران را خواستار است.

وی در نهایت گفت نسبت به مذاکرات با ایران خوش‌بین است و می‌داند راهی که انتخاب شده نهایتا ثمربخش است. وی افزود: من هر شب با خیال راحت می‌خوابم و به راهکار دیپلماتیک باور دارم.

نظرات بینندگان