پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : خبرگزاري فارس مصاحبه اي از آقاي نوروزي مشاور معاون ترافيك شهرداري تهران
منتشر نموده است كه مجدداً وي علت آلودگي هواي تهران را تبديل نشدن
استاندارد يورو 2 به يورو 4 دانسته است
جاي تعجب دارد جناب نورزوي گويا فقط خودروسازان را عامل آلودگي هواي تهران
ميداند و تبديل نشدن يورو 2 به يورو 4 را بلاي جان شهروندان تهراني به شمار
مي آورد و هيچگاه از ديگر عوامل آلوده كننده هواي كلانشهر تهران از جمله
مشكلات ترافيكي ، تردد خودروهاي فرسوده ، كارخانه ها و ... سخن نميگويد.
البته مشكلات زيست محيطي و مبحث آلودگي هوا را نمي توان انكار كرد و داشتن
هواي پاك و حفظ جان شهروندان از اولويت هاي تمام دستگاهها و نهادهاي مرتبط
بوده ولي در اين ميان اين سئوال مطرح مي شود كه آيا در موضوع آلودگي هواي
تهران و كلانشهرها فقط خودروسازان مقصرند؟
جناب آقاي نوروزي هيچگاه به اين سئوال پاسخ نداده اند كه سازماني كه ايشان
مشاور آن هستند در خصوص كاهش بار ترافيكي و رفع گره هاي كور كلانشهر تهران
كه به اعتقاد بسياري از كارشناسان موجب كندي حركت خودروها و در نهايت
افزايش آلايندگي ميگردد چه كرده است .
اين سئوال هميشه در ذهن شهروندان نقش بسته است كه تا كي بايد خودروهاي
فرسوده اي كه حتي استاندارد يورو 2 را ندارند و بعضا عمر آنها بيش از سي
سال بوده در شهر تهران تردد كنند؟ قطعاًايشان ميدانند آلايندگي هر خودرو
فرسوده 50 برابر خودرو يورو 2 و صد برابر يورو 4 است ؟
آقاي نوروزي آيا به اين موضوع پاسخ خواهند داد كه اگر خودروهاي يورو4 وارد
بازار و شهرها شوند ولي خودروهاي فرسوده از رده خارج نشوند چه تاثيري در
كاهش آلودگي هوا خواهد داشت .
در عين حال اين پرسش مطرح مي شود كه آيا الزامي براي تعويض كاتاليست
خودروهاي يورو 2 كه مدت زمان مصرف آنها منقضي شده است در مراكز معاينه فني
شهرداري تهران وجود دارد و آيا تدابير اين امر از سوي آقاياني كه در صف اول
منتقدان هستند انديشيده شده است يا خير؟ و هزاران پرسش از اين دست كه
تاكنون در زير لواي انتقاد از خودروسازي پنهان مانده است و نه آقاي شاعري و
نه هيچ يك از همكاران وي در مقام پاسخگوئي بر نيامده اند.
جا دارد تمام مسئولان و دلسوزان از جمله جناب آقاي نورزوي به جاي فرافكني و
سوق مشكلات به سمت ديگران به فكر همدلي و ارائه راهكارهاي راهگشا براي از
بين بردن مشكلات خصوصاً موضوع آلودگي هوا باشند