arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۲ - ۰۵ تير ۱۳۹۲

سومین دور نخست وزیری اردوغان دوران ارتجاع است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس پارلمان اروپایی سومین دوره نخست وزیری اردوغان را دوران ارتجاع ارزیابی کرده و ضمن انتقاد از خشونت پلیس ترکیه علیه معترضان تاکید کرد که این مسئله که اروپا می خواهد آنکارا را بپذیرد یک سوءتفاهم است.

به گزارش خبرگزاری مهر، "مارتین شولتز"، رئیس پارلمان اروپایی در گفتگو با روزنامه "دی ولت" با انتقاد شدید از رفتارهای خشونت آمیز اردوغان با معترضان اظهار داشت: اردوغان همواره کمتر از پیش به فرم زندگی سکولار احترام می گذارد. همچنین باید به گرایشهای اروپایی دولت اردوغان شک کرد.

شولتز بر این عقیده است که همواره آمادگی کمتری از طرف ترکیه برای در پیش گرفتن جدی روند مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا وجود دارد. سومین دوره نخست وزیری رجب طیب اردوغان یک دوره بازگشت به عقب و ارتجاعی بود. بنابراین نیاز است که پیغام واضحی به وی ارسال شود. این یک سوء تفاهم است که اتحادیه اروپا می خواهد ترکیه را به جمع خود بپذیرد.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اوایل هفته، بعد از سه سال توقف مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا گشودن بخش جدیدی از مذاکرات را تصمیم گیری کردند در این باره ابراز شک کرد که پایان این روند مذاکرات، واقعا عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را به دنبال داشته باشد.

رئیس پارلمان اروپایی افزود: ما سالهاست که مذاکرات با ترکیه را در پیش گرفته ایم بدون اینکه دولتهای اروپایی روی این مسئله با هم به تفاهم برسند که آیا آنها در اصل ترکیه را می خواهند یا نه.

27 وزیر امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی روز سه شنبه در لوکزامبورگ بر روی این مسئله با هم توافق کردند که گفتگوها درباره مسئله سیاست منطقه ای را با آنکارا در پیش گیرند. اما این دور از مذاکرات در صورتی که گزارش پیشرفت سالانه کمیسیون اروپایی درباره دموکراسی و حقوق بشر در ترکیه مثبت باشد تازه در پاییز آغاز می شود. قبل از این دولتهای اروپایی در نظر داشتند این بخش از مذاکرات عضویت ترکیه در اروپا را در روزهای آینده آغاز کنند.

"مارتین شولتز" همچنین توقف گسترش اتحادیه اروپا بعد از پذیرش کرواسی در این اتحادیه را درخواست کرده و تاکید کرد که در زمان قابل پیش بینی امکان پذیرش اعضای جدید وجود ندارد.


وی همچنین به عنوان دلیل برای این گفته خود به کمبود آمادگی در اتحادیه اروپا در دوران بحران برای پذیرش اعضای جدید اشاره کرد و اظهار داشت: ما می توانیم خستگی انسانها از گسترش اتحادیه اروپا را درک کنیم.

شولتز همچنین تصریح کرد که امروز ما یک اتحادیه اروپایی با 28 عضو را روی یک پایه ای داریم که حتی برای 15 عضو سابق آن هم کافی نیست. ما نمی توانیم اسلوونی ،کرواسی را پذیرفته و سپس به صربستان، بوسنی، مقدونیه و مونتنگرو بگوییم که هیچ آینده ای برای ورود شما به این اتحادیه وجود ندارد.

نظرات بینندگان