arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۰۹ - ۰۷ تير ۱۳۹۲

گرمازدگی را جدی بگیرید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از علایم شدید گرمازدگی تشنج، مرگ، کما و غش است.

«رضا سعیدی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص تعریف گرمازدگی اظهار کرد: گرمازدگی حالتی است که به افزایش دمای بدن منجر می‌شود و تعادل دمای بدن به هم خورده و سیستم دفاعی بدن قادر به جبران این حالت نیست.

وی در خصوص وضعیت گرمازدگی که فرد قدرت تعریق ندارد، خاطر نشان کرد: به دو حالت خفیف و شدید تقسیم می‌شوند و از علایم خفیف آن می‌توان به گل انداختن صورت، قرمزی پوست و خشکی لب‌ها، تنفس سریع، خشکی مخاط و فلاشینگ اشاره کرد و تشنج، مرگ، غش، کما، احساس ضعف، استفراغ، گیجی، افت فشار و پرخاشگری و دمای بیش از 45 درجه بدن، از علائم و نشانه‌های وضعیت شدید است البته گرفتگی عضلات و سردرد از علایم مشترک هر دو حالت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اگر به فرد مبتلا به گرمازدگی مایعات به میزان فراوان خورانده نشود و وی را از محیط گرم به سرعت خارج نکنند گرمازدگی شدیدتر و فرد به کما و بیهوشی می‌رود و منجر به تشنج و فوت فرد می‌شود.

به گفته‌ی این متخصص کودکان، توهم، گیجی، هذیان و اختلال در صحبت از علائم و نشانه‌های گرمازدگی است.

دکتر سعیدی در خصوص راه‌های درمان گرمازدگی خاطر نشان کرد: فرد گرمازده باید به سرعت به محیط خنک منتقل شود و چنانچه فرد هوشیار است باید از مایعات خنک استفاده کنند، ترجیحاً این مایعات باید حاوی املاح مانند شربت و دوغ باشد و اگر فرد گرمازده بیهوش باشد نباید چیزی به آن خورانده شود. هم‌چنین لباس فرد باید کم شود و از حوله‌ی خیس یا پاشویه کردن و یا غوطه‌ور شدن در آب استفاده شود و اگر فشارخون فرد افت کرده باشد می‌توان پاهای او را بالا نگهداشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در هر حال باید فرد به سرعت به اورژانس منتقل شود تا پزشک بررسی‌های لازم را انجام دهد.

این فوق تخصص نوزادان در خصوص راه‌های پیشگیری از گرمازدگی گفت: مهم‌ترین مساله این است که افراد در فضای گرم قرار نگیرند و در این حالت فعالیت‌های بدنی نظیر ورزش انجام نشود و یا اگر ناگزیر از فعالیت‌های بدنی در محیط‌های گرم هستند، زمان استراحتی بین فعالیت‌ها قرار دهند و نوشیدنی‌های حاوی املاح مصرف کنند.

وی با بیان این‌که حدود ساعت 10 صبح تا 3 بعدازظهر افراد به گرمازدگی شدید دچار می‌شوند و در این زمان اشعه آفتاب هم سرطان‌زا است، افزود: افراد بالای 50 سال بیشتر در معرض گرمازدگی هستند اما افراد جوان و ورزشکاران هم در معرض گرمازدگی هستند.

دکتر سعیدی با بیان علایم گرمازدگی، در خصوص گرمازدگی نوزادان خاطر نشان کرد: در نوزادانی که به گرمازدگی دچار شده‌اند با روش‌های درمانی که پیش از این ذکر شد باید دمای بدن نوزادان به حدود 38 درجه برسد و به سرعت از این میزان کاسته شود چون تغییر حرارت ناگهانی صدماتی را نیز به همراه دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: علایم گرمازدگی نوزادان عبارتند از ضعف، تپش قلب، اختلالات تنفسی، اختلالات خونریزی، است.

وی یادآور شد: مکانیسم تعریق در کودکان کمتر از ابزرگسالان است از همین‌رو مقاومت بدن آنها از دیگر افراد کمتر است. دمای فضای اتاق نوزادان باید 25 درجه سانتیگراد باشد و از لباس‌های مناسب فصل استفاده کنند.
نظرات بینندگان