arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۵۴۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۰ - ۰۷ تير ۱۳۹۲

شرایط پرداخت تسهیلات نوسازی خانه‌های فرسوده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تسهیلات نوسازی خانه‌های فرسوده برای هر واحد 30 میلیون تومانی است که به واحدهای با حداقل 80 مترمربع زیربنای ناخالص تعلق می‌گیرد.

مجید کیان‌پور- مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران - در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تسهیلات جدید برای احیای بافت فرسوده شهری از سوی بانک‌های ملی، ملت، تجارت، رفاه، صادرات، مسکن و سپه پرداخت می‌شود که نرخ سود دوران مشارکت این تسهیلات 20 درصد و نرخ سود دوران اقساطی آن 15 درصد تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال برای نوسازی 200 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تسهیلات در نظر گرفته شده است،‌ گفت: براساس بخشنامه‌ای که به بانک مرکزی ارائه شده این بانک‌ها باید 200 هزار فقره تسهیلات نوسازی به واحدهای بافت‌ فرسوده شهری از طریق بانک‌های عامل تخصیص دهند.

سهم 22 درصدی بافت فرسوده از صدور پروانه‌های ساخت و ساز

به گفته کیان‌پور تاکنون حدود 230 هزار پلاک مسکونی تخریب و 780 هزار واحد مسکونی نو جایگزین شده است.

معاون وزیر راه شهرسازی با اشاره اینکه در سال 90 حدود 113 هزار پروانه نوسازی و بهسازی در کل کشور صادر شده است، اظهارکرد : این رقم در سال گذشته به حدود 140 هزار پروانه نوسازی و بهسازی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت صدور پروانه ساخت در کشور سالانه 500 تا 550 هزار واحد است، گفت: 22 درصد از پروانه‌هایی که برای ساخت خانه صادر می‌شوند متعلق به بافت‌های فرسوده شهری است.

کیان‌پور سهمیه اختصاص یافته در سال گذشته جهت نوسازی واحدهای مسکونی را 171 هزار و 422 واحد عنوان کرد و گفت: از این میزان تاکنون بالغ بر 80 هزار واحد تسهیلات نوسازی دریافت کرده‌اند.

ساخت 68 واحد مسکونی در هر هکتار بافت فرسوده

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری معتقد است: با مشارکت بخش خصوصی، عمومی و توجه مسئولان، مدیران شهری و مشارکت حداکثری مردم می‌توان در راستای توسعه درونی شهرها و تامین مسکن مورد نیاز جامعه گام‌های بلندی برداشت.

وی خاطرنشان کرد: از کل 640 هزار هکتار مساحت شهرهای کشور حدود 72 هزار هکتار مساحت بافت فرسوده است که تاکنون 9000 هکتار بازسازی شده و 63 هزار هکتار آن باقی مانده است.

معاون وزیر راه و شهر سازی افزود: به ازای نوسازی هر هکتار بافت فرسوده حدود 68 واحد مسکونی ایجاد می‌شود.

به گفته کیان‌پور براساس برنامه پنجم توسعه نوسازی، سالانه 10 درصد از بافت‌های فرسوده شهری باید نوسازی شوند که برای ساخت حدود 420 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری باید برنامه‌ریزی شود.
نظرات بینندگان