arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۶ - ۰۷ تير ۱۳۹۲
یکشنبه؛ روزی که تکلیف اخوانی ها روشن می شود؛

مرسی سند شورش را امضا کرد؟

در حال حاضر اوضاع امنیتی در اطراف کاخ ریاست جمهوری عادی است و در برابر برخی از ورودی های این کاخ بتون های سیمانی نصب شده است تا معترضان نتوانند وارد کاخ شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


سخنرانی اخیر محمد مرسی بازتاب متفاوتی در میان گروه های سیاسی مصر داشته است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب به نقل از المیادین، مواضع شهروندان و گروه های سیاسی و انقلابی مصری درباره سخنرانی اخیر محمد مرسی رئیس جمهور این کشور متفاوت است. برخی از این گروه ها این سخنرانی را تلاشی برای به شکست کشاندن تظاهرات روز سی ام آینده گروه های مخالف علیه مرسی می دانند ولی طرفداران وی تاکید می کنند مرسی در این سخنرانی از لحن جدیدی استفاده و حقایق را روشن کرده است.

گروه های مخالف دولت محمد مرسی سخنرانی اخیر وی را که تلاشی برای حل بحران سیاسی این کشور بوده است ناکافی می دانند. این گروه ها تاکید می کنند این سخنرانی با تاخیر صورت گرفت و در آن هیچ چیز جدیدی وجود نداشته است و به سازوکارهای جدی و روشنی برای مشارکت سیاسی اشاره نکرده است. اما طرفداران مرسی می گویند سخنرانی اخیر بهترین سخنرانی وی بوده است چرا که مرسی در این سخنرانی به عاملان بحران های جاری در مصر اشاره کرد. شهروندان مصری نیز از این سخنرانی استقبال یا ابراز ناامیدی کردند.

فرید البیاضی عضو شورای مرکزی حزب مصر دموکراتیک گفت: سخنرانی محمد مرسی ناامید کننده بوده است. ما به عنوان نیروهای مخالف تاکید می کنیم برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست تنها راه برای آرام کردن اعتراضات است.

محمد مختار اللقانی عضو مجلس مشورتی مصر از حزب آزادی و عدالت گفت: سخنرانی محمد مرسی تاثیر مثبتی بر ملت مصر دارد و شکی در این نیست این سخنرانی باعث کاهش شمار تظاهرکنندگان در روز سی ام ژوئن خواهد شد.

شهروند مصری گفت: سخنرانی مرسی بسیار تحریک آمیز بود. وی باید قبل از تظاهرات مخالفان در روز سی ام ژوئن برای آرام کردن معترضان سخنرانی می کرد.

شهروند دیگر گفت: مرسی در این سخنرانی موفق بود چرا که توانست اهداف برخی از شبکه های تلویزیونی را برملا کند.

شهروند دیگر گفت: مرسی با این سخنرانی بدون این که بداند سند شورش را امضا کرد.

شاید عذرخواهی مرسی از جوانان انقلاب به دلیل توجه نداشتن به آنان در طول یک سال حکومت مرسی مهم ترین نقطه در سخنرانی وی باشد. مرسی وعده داد از جوانان در دولت استفاده خواهد شد. گروه های مخالف مرسی این سخنرانی را تلاشی جدید برای فریب دادن ملت مصر می دانند. روز سی ام ژوئن مشخص کننده میزان موفقیت سخنرانی مرسی خواهد بود.

از سوی دیگر، مصری های ساکن اطراف کاخ ریاست جمهوری این کشور از ترس درگیری ها منازل خود را ترک کرده اند.

تا چند روز دیگر انتظار می رود تظاهرات گسترده ای در اطراف کاخ ریاست جمهوری مصری برای سرنگونی نظام کنونی این کشور برگزار شود. شمار زیادی از شهروندان مصری از ترس خشونت و درگیری ها منازل خود را ترک کردند و به نقاط امن رفتند.

از سوی دیگر شمار دیگری از ساکنان این منطقه از این فرصت استفاده کردند تا منازل خود را به شبکه های تلویزیونی اجاره دهند. گفته می شود برای هر روز دو هزار دلار به صاحبان این خانه ها اجاره داده می شود.

در حال حاضر اوضاع امنیتی در اطراف کاخ ریاست جمهوری عادی است و در برابر برخی از ورودی های این کاخ بتون های سیمانی نصب شده است تا معترضان نتوانند وارد کاخ شوند.

شمار اندکی از جوانان نیز در اطراف این کاخ حضور دارند تا مقدمات برگزاری تظاهرات گسترده را فراهم کنند. شهروندان مصری نگران تاثیر این تظاهرات بر زندگی روزمره و آینده کشور خود هستند.

شهروند مصری گفت: به دلیل احتمال خشونت و درگیری در اطراف کاخ ریاست جمهوری مصر منازل خود را ترک می کنیم. زمانی که این تظاهرات برگزار می شود نمی توانیم از خانه خارج شویم و نیازهای روزمره خود را تامین کنیم.

شهروند مصری گفت: مشکلی در این وجود ندارد که بخواهیم از فرصت تظاهرات بهره اقتصادی نیز داشته باشیم و خانه های خود را به شبکه های تلویزیونی اجاره دهیم.

نظرات بینندگان