arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۱ - ۰۸ تير ۱۳۹۲

اسامی اعضای کمیته‌های تعیین کابینه روحانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اسامی بعضی از اعضای اصلی کارگروه‌هایی که برای انتخاب اعضای کابینه یازدهم تشکیل شده بود، اعلام شد. پیروی اخبار قبلی تاکنون چهار کارگروه اصلی و مستقل برای بررسی نیاز‌ها و کاستی‌های ساختار دولت و افراد صاحب صلاحیت برای پوشیدن قبای وزارت دولت یازدهم تشکیل شده است.

به گزارش بهار، ذیل هریک از این کارگروه‌ها نیز کمیته‌هایی تخصصی برای بررسی هرچه دقیق‌تر شاخه‌های مختلف آن کارگروه تشکیل شده است. پنجشنبه گذشته عیسی کلانتری درباره این کمیته‌ها به مهر خبر داد که تاکنون هفت کمیته در بخش‌های مختلف در راستای رفع مشکلات کشور و مردم تشکیل شده است که مسئولیت برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در بخش‌های مختلف را در راستای رفع مشکلات بر عهده گرفته‌اند.

ازجمله کمیته‌های اقتصاد خرد، کلان، صنعت، آب و کشاورزی و... . کارگروه سیاسی-امنیتی به ریاست علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت اصلاحات، کارگروه اقتصادی به ریاست محمد نهاوندیان، کارگروه فرهنگی-اجتماعی به ریاست سیدرضا صالحی‌امیری، معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و کارگروه وزارت خارجه به ریاست محمود واعظی از کارگزاران سیاست خارجی دوره ریاست‌جمهوری هاشمی‌رفسنجانی و معاون سیاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام.

در هریک از این کارگروه‌ها تعدادی از فعالان و چهره‌های شاخص هر حوزه عضو هستند تا در کمیته‌های آن کارگروه به بررسی مشکلات مردم و راه‌های رفع آن بپردازند و به رییس کارگروه درباره انتخاب بهترین گزینه‌های ممکن به عضویت دولت یازدهم مشورت بدهند. با پیگیری‌های خبرنگار بهار نام بعضی از اعضای این کارگروه‌ها مشخص شد.

در کارگروه اقتصادی جز محمد نهاوندیان، اکبرترکان، محمدرضا نعمت‌زاده، غلام‌رضا تاجگردون، محمدباقر نوبخت، مرتضی بانک، عیسی کلانتری، بهزاد قره‌یاضی درباره وزیر نیرو، راه، تعاون، صنعت، معدن و... تصمیم‌گیری می‌کنند.

کارگروه اجتماعی-فرهنگی به ریاست سیدرضا صالحی و با اعضایی مانند احمد مسجدجامعی، محمدعلی نجفی، علی ربیعی، مسعود پزشکیان، معصومه ابتکار، مهدی حجت، مصطفی هاشمی‌طبا و جعفر توفیقی برای وزارتخانه‌های ارشاد، علوم، بهداشت و... وزیر انتخاب می‌کند.

کارگروه سیاسی-امنیتی به ریاست علی یونسی و با حضور افرادی همچون علی عبدلعلی‌زاده، علی ربیعی، مرتضی بانک، علی‌اصغر احمدی، علی جنتی، جعفر رحمان‌زاده، حسن سینکی، محمدحسین مقیمی، داوود کرمی و مسعود سلطانی‌فر بهترین گزینه‌های ممکن برای وزرای کشور، اطلاعات، دفاع و امور خارجه را به رییس‌جمهوری منتخب معرفی می‌کنند.

تیم وزارت خارجه دولت یازدهم را کمیته‌ای به ریاست محمود واعظی و اعضایی مانند مرتضی ابوطالبی، امیرحسین زمانی‌نیا، علی جنتی، غلامعلی خوشرو و محسن ظریف انتخاب می‌کنند. یکی از کمیته‌هایی که توانستیم درباره اعضای آن اطلاعات کسب کنیم، کمیته استانداری‌ها، ذیل کارگروه سیاسی-امنیتی است.

این کمیته برای انتخاب استاندارهای دولت یازدهم رییس جمهوری منتخب را یاری می‌دهد. علی یونسی، علی عبدلعلی‌زاده، مرتضی بانک، علی ربیعی و مرتضی مبلغ در این کمیته مشغول تهیه فهرست اسامی استانداران مناسب برای همکاری با دولت یازدهم هستند. کمیته احزاب و گروه‌ها نیز به ریاست محمدباقر نوبخت، از زیرمجموعه‌های کارگروه سیاسی- امنیتی است. بر این اساس وزرا یا مدیران ارشد دولت یازدهم می‌توانند از بین اعضای همین کارگروه‌ها یا کمیته‌های وابسته به آن‌ها تشکیل شود. چنین سازوکاری تنها درباره تشکیل دولت هفتم سابقه داشته است. این روش نشان می‌دهد تا اینجای کار دولت یازدهم قصد دارد براساس نظر کارشناسان وزرایش را انتخاب کند و هیات دولت را تشکیل دهد.
نظرات بینندگان