arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۷۴۱
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۵ - ۰۸ تير ۱۳۹۲

یک خبر بد برای پیرمردهای اینترنت: "آلتاویستا" 9 روز دیگر به تاریخ می پیوندد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبر: کمپانی یاهو در سلسله استراتژی پاک کنندگی خود، تابستان امسال قدیمی ترین موتور جستجوی تاریخ را برای همیشه خاموش می کند.

 

یاهو ضمن انتشار خبر خاموش سازی برخی سرویس های خود تایید کرد که آلتاویستا - موتور جستجوی باستانی- را از دور خارج می کند. در استراتژی سبک کردن و یکپارچه سازی، قرار است تا روز 8 جولای  12 سرویس متعلق به یاهو از سرویس خارج شوند.

یاهو آلتاویستا را در سال 2003 به قیمت 140 میلیون دلار خرید و جالب است بدانید هنوز برخی اینترنت بازان قدیمی هنوز به سراغ این موتور جستجو  - که قدیمی ترین در تاریخ اینترنت است- می روند.

آلتاویستا

 

آلتاویستا در سال 1995 تاسیس شد و بعدا رقبایی مانند AskJeeves، Lycoos و البته یاهو را در کنار خود یافت. یک بار در سال 2010 و بر اساس پرزنتیشن لو رفته، قرار بود این اتفاق هم زمان با خاموش شدن سایر سرویس ها  مانند Delicious, MyBlogLog, Yahoo Bookmarks, Yahoo Buzz آن زمان رخ دهد که نشد.

.

 

کاری که بعدا یاهو کرد این بود که موتور خود را روی آلتاویستا قرار داد و نوشت: powered yahoo و تا این زمان همچنان کار می کند اما تا 8 جولای برای همیشه خاموش می شود.

پایان آلتاویستا بیش از هر چیز نوستالژیک خواهد بود، چرا که در یک دو دهه اخیر ابداعی بر آلتاویستا ملحق نشد تا این موتور را در بین رقبایی مانند گوگل، بینگ و یاهو، کوچک نسازد.

یکی دیگر از محصولاتی که در کنار آلتاویستا خاموش می شود، سرویس Axis است که ترکیبی از جستجو و مرورکردن وب است. (چیزی شبیه مرورگر کروم)

با Axis توانایی سرچ و مرور توامان روی آیفون و آی پد و حتی سیستم های دسکتاپ فراهم می شود. اگر پلاگین مخصوص Axis را نصب کرده اید، دیگر کار نخواهد کرد. اگر اپ مخصوص Axis را برای گوشی هوشمند خود چه آندروید و چه آی او اس اپل نصب کرده اید، می توانید به کار خود ادامه دهید اما دیگر به روز رسانی نخواهد شد.

yahoo axis

 

 

سرویس Yahoo! Browser Plus نیز طبق برنامه 28 ژوئن، دیروز از کار افتاد. 

سرویس Citizen Sports نیز 28 ژوئن از کار افتاد اما اخبار ورزشی را می توان از یاهو اسپرت گرفت.

سرویس Yahoo! WebPlayer نیز فردا سی ام ژوئن خاموش می شود و اگر آن را روی وب سایت خود قرار داده اید، من بعد، کار نخواهد کرد.

 

yahoo local

FoxyTunes نیز روز اول جولای از کار می افتد و برای ادامه کار به سایت یاهو موزیک مراجعه کنید.

سرویس Yahoo! RSS Alerts نیز اول جولای خاموش شده و برای ادامه کار به سرویس کیبورد نیوز رفته از طریق ایمیل اطلاعات را دریافت خواهید کرد. سرویس بعدی که 8 جولای خاموش می شود Yahoo! Neighbors Beta  است که جستجوی محلی به شمار می رفت.

yahoo rss

 

آلتاویستا نیز روز 8 جولای خاموش شده و در ادامه باید به یاهو سرچ مراجعه کرد.

سرویس Yahoo! Stars India 25 جولای(مراجعه به سایت هندی او ام ج)؛ Yahoo! Downloads Beta 31 جولای؛ Yahoo! Local API 28 سپتامبر  2013 و Yahoo! Term Extraction API نیز 28 سپتامبر 2013 خاموش خواهند شد.

یاهو دانلود از 31 جولای به بعد، فقط دانلود های یاهو را انجام می دهد ولی دانلود سایر سایتها را متوقف می کند. یاهو لوکال API نیز از بخش توسعه دهندگان یاهو در تاریخ 28 سپتامبر حذف خواهد شد. توسعه دهندگان ادامه کار را می توانند با YQL ادامه دهند.

yql

نظرات بینندگان