arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۹۲۲
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۷ - ۰۹ تير ۱۳۹۲

«تورم» جرم‌سازتر است یا «بیکاری»؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : نتایج یک پژوهش نشان داد که تورم فارغ از همه‌ی مضراتی که برای اقتصاد یک کشور ایجاد می‌کند آثار زیانباری بر ابعاد مختلف یک جامعه از جمله بروز جرایم نیز دارد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، تورم بالا همواره به عنوان یکی از مشخصه‌های اقتصادهای در حال توسعه مطرح بوده و دارای تبعات پررنگ اقتصادی و اجتماعی است به‌گونه‌ای که در اکثر جوامع درحال توسعه به پدیده‌ای مزمنی تبدیل شده است و ابعاد مختلف یک جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با توجه به این که تورم در دهه‌های اخیر به‌عنوان یکی از مهمترین متغیرهای اقتصادی اثرگذار در جرایم مورد توجه قرار گرفته است لزوم بررسی رابطه‌ی بین تورم به عنوان یک متغیر مهم اقتصادی و جرایم به عنوان یک مساله‌ی مهم اجتماعی ضروری به نظر می‌رسد.

در همین راستا پژوهشی در دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه تهران انجام گرفته است که به بررسی رابطه‌ی بین دو متغیر تورم و جرایم پرداخته است.

این پژوهش که در قالب یک پایان‌نامه دانشجویی انجام شده به صورت کتابخانه‌ای و اسنادی و با مراجعه به مرکز آمار ایران و بانک مرکزی انجام شده است.

تورم فقیران را فقیرتر و ثروتمندان را ثروتمندتر می‌کند

این پژوهش، تورم را فرآیندی با صعود قابل ملاحظه، بی‌تناسب، مقاوم، خودافزا و غیرقابل بازگشت در سطح عمومی یا متوسط قیمت‌ها معرفی کرده است. این متغیر علاوه بر پیامدهای اقتصادی، پیامدهای اجتماعی زیادی نیز به همراه دارد و شاید مهمترین نتیجه تورم، تاثیر آن از نظر توزیع مجدد درآمد و ثروت افراد باشد؛ به طوری که تورم با افزایش نامتناسب و ناهماهنگ قیمت‌ها باعث می‌شود درآمد و ثروت حقیقی برخی از طبقات و گروه‌ها به ضرر طبقات و گروه‌های دیگر افزایش یابد.

تورم مصرف‌گرایی ایجاد می‌کند

این پژوهش نشان داد که تورم میل به پس‌انداز افراد را کاهش می‌دهد و آنها را به سمت مصرف‌گرایی تشویق می‌کند و از سوی دیگر نیز قدرت خرید درآمدهای پولی افراد جامعه را کاهش می‌دهد؛ به‌طوری‌که تورم در زمان کوتاهی، جامعه‌ای را که اغلب افراد آن درآمد ثابت یا افزایش کمی در درآمد داشته باشند را فقیرتر می‌کند و می‌تواند منجر به تقلیل کارایی اقتصادی و بهره‌وری نیز شود.

وقتی جرم، یک فعالیت اقتصادی می‌شود!

نظریه‌پردازان در نظریات خود، جرم را یک فعالیت اقتصادی می‌دانند. به عقیده‌ی آنها یک فرد مرتکب جرم خواهد شد اگر مطلوبیت انتظاری وی در جرم از مطلوبیتی که می‌تواند با استفاده از سایر منابعش در سایر فعالیت‌ها به دست آورد، بیشتر باشد. به این معنی که اگر افراد با فعالیت اقتصادی به نتیجه مناسب نرسند برای برطرف کردن نیازهای خود به جرم روی می‌آورند. در این مورد، «جرایم دارایی» بیشتر به علت عوامل اقتصادی و «جرایم خشن» بیشتر توسط متغیرهای اجتماعی و جمعیتی رخ می‌دهند.

در بروز جرم، تورم موثرتر از بیکاری است

نتایج این پژوهش حاکی از آن است که تورم را بطه مستقیمی با بروز انواع جرایم از جمله «جرایم دارایی» و « جرایم خشن» دارد و همواره اثر تورم بر جرایم حتی بیشتر از اثر بیکاری بر آن است با این همه از اثر نرخ بیکاری بر جرایم نباید غافل بود با این تفاوت که نرخ بیکاری تنها در بروز جرایم دارایی تاثیرگذار است.

تحصیلات پائین عامل بروز جرایم خشن

نتایج این پژوهش حاکی از آن است نرخ باسوادی به عنوان یک متغیر اجتماعی، اثر معناداری بر جرایم دارایی ندارد ولی در مقابل این متغیر هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت اثر شدید و معنادار منفی بر جرایم خشن دارد به این معنی که احتمال بروز جرایم خشن در افراد داری تحصیلات کمتر بیشتر وجود دارد.

تورم در جامعه جرم را افزایش می‌دهد

نتایج این پژوهش نشان داد که همواره رابطه‌ی معناداری بین جرم و تورم وجود دارد و میزان اثرگذاری تورم بر جرایم در سطوح مختلف تورمی متفاوت است و از سوی دیگر نیز با کنترل عوامل اقتصادی همچون تورم می‌توان به میزان زیادی جرایم در جامعه را کاهش دهد. لذا جلوگیری از روند صعودی تورم علاوه بر اثرات اقتصادی،‌ اثرات مثبت اجتماعی را نیز به همراه دارد.

نظرات بینندگان