arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۰ - ۱۰ تير ۱۳۹۲

تغییرات آب و هوایی و تاثیر روزافزون آن بر کسب و کارها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
زیست نیوز: بنابر گزارش اخیر برنامه محیط زیست سازمان ملل، رویدادهای شدید آب و هوایی، کمبود آب شیرین، نابودی تنوع زیستی و دیگر تغییرات مرتبط با گرمایش جهانی در محیط زیست به طور روز افزون کسب و کارها و چگونگی فعالیت آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در این گزارش آمده است که هزینه‌های عملیاتی بخش خصوصی، بازاریابی برای محصولات و دسترسی به مواد خام تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار خواهند گرفت.

در این میان، کسب و کارهایی که فعالیت‌های خود را بر اساس ارائه کالاها و خدماتی که می توانند اثرات تغییرات آب و هوایی، کمبود آب و تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش داده و تقاضا برای فناوری‌ها، سرمایه گذاری‌ها و خدمات پایدار را افزایش دهند، تنظیم کرده و سهم بیشتری در این زمینه به خود اختصاص دهند، کسب موفقیت را تجربه خواهند کرد.  

گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل که به تشریح جزئیات چنین تغییراتی در بخش‌های مختلف مانند ساخت و ساز، مواد شیمیایی، مواد غذایی، امور مالی و صنایع دیگر پرداخته، نشان می دهد روند افزایشی وقوع رویدادهای شدید آب و هوایی که اغلب با تغییرات آب و هوایی در ارتباط هستند، خطرات بسیاری را برای تمامی بخش‌ها ایجاد می کنند.

به عنوان مثال، وقوع سیل‌های شدید بین سال‌های 2010 و 2011 در استرالیا هزینه‌ای بیش از 350 میلیون دلاری برای شرکت بیمه مونیخ ری به همراه داشت. این مساله به افت 38 درصدی سود فصلی شرکت مونیخ ری منجر شد. در همان دوره زمانی، رویدادهای شدید آب و هوایی در استرالیا ثبت ضرر 245 میلیون دلاری شرکت معدن کاری ریو تینتو را موجب شد.

در شرایطی که خطرات پیش روی کسب و کارها چشمگیر هستند، تغییرات آب و هوایی فرصت‌های قابل توجهی را نیز ایجاد می کند. به عنوان مثال، صنعت ساخت و ساز با هزینه‌های بالاتر مواد به واسطه محدودیت‌های دسترسی مواجه است. با این وجود، روند افزایشی تقاضای بازار برای زیرساخت‌ها و ساختمان‌های پایدار، تعمیر و بازسازی خسارات ناشی از توفان، ارائه فناوری‌هایی با بهره‌وری انرژی بالا و ساختارهای انعطاف پذیر نسبت به آب و هوا وجود خواهند داشت.

گزارش اخیر برنامه محیط زیست سازمان ملل بر پایه نسخه پنجم "چشم انداز جهانی محیط زیست"، گزارشی که سال گذشته منتشر شد و نسبت به حرکت جهان در مسیری ناپایدار به رغم اهداف توافق شده زیست محیطی هشدار داده بود، شکل گرفته است. برنامه محیط زیست سازمان ملل به ارزیابی 90 مورد از اهداف مهم زیست محیطی پرداخته و دریافته است که تنها در چهار مورد از آنها پیشرفت‌های قابل توجهی صورت گرفته است.
نظرات بینندگان