arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۰۳۲
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۲ - ۱۰ تير ۱۳۹۲

آخرین اخبار از مصر؛ نصب چادرهای جدید در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : به دنبال حضور چندین میلیونی روز یکشنبه مردم در میدان التحریر و دیگر میادین شهرهای مختلف مصر و درگیری طرفداران و مخالفان رئیس‌جمهوری این کشور شبکه خبری المیادین از تجمع مجدد تظاهرکنندگان در اطراف کاخ ریاست جمهوری مصر و نصب چادرهای جدید و تداوم تحصن مردمی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از این شبکه خبری، در حالی که طی درگیری‌های طرفداران و مخالفان محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر دست‌کم 10 تن کشته شدند امروز (دوشنبه) نیز تظاهرکنندگان مصری در اطراف کاخ ریاست جمهوری تجمع کردند.

بنا به گزارش این شبکه خبری، تجمع‌کنندگان برای مشارکت در تظاهرات امروز که هدف آن برکناری محمد مرسی از قدرت و گروه اخوان المسلمین مصر است، آماده می‌شوند.

همچنین تجمع‌کنندگان دست نوشته‌هایی را در دست دارند که روی آن جملاتی در خصوص برکناری مرسی نوشته شده است.

علاوه بر این شبکه المیادین اعلام کرد: تعدادی از جوانان مصری حاضر در اطراف کاخ ریاست جمهوری چادرهای جدیدی را به پا کرده‌اند.

این شبکه خبری در ادامه اعلام کرد که به دنبال تلاش اعضای اخوان المسلمین مصر برای فرار مقر دفتر رهبر این گروه در منطقه مقطم از سوی جمعی از تظاهرکنندگان مورد حمله قرار گرفت.

همچنین به دنبال این حمله اعضای اخوان المسلمین به تیراندازی به سمت تظاهرکنندگان پرداختند که در پی آن دو تن از تظاهرکنندگان زخمی شدند.

ولید شلبی، مشاور رسانه‌ای رهبر اخوان المسلمین اعلام کرد که وی و شماری از اعضای این گروه از بیش از هشت ساعت گذشته تاکنون در مقر اصلی اخوان المسلمین در مقطم زندانی شده‌اند.

روزنامه مصری الیوم السابع نیز نوشت: شماری از تجمع‌کنندگان حاضر در میدان التحریر مصر مجتمع التحریر را بسته و خواهان برکناری محمد مرسی و برگزاری انتخابات زودهنگام هستند.

همچنین تجمع‌کنندگان با در دست داشتن پرچم‌های مصر و سر دادن شعارهایی علیه اخوان المسلمین اقدام به ایجاد زنجیره انسانی در مقابل مجتمع التحریر کردند.

این روزنامه همچنین نوشت: در مقابل مقر وزارت دفاع مصر در عباسیه در خیابان خلیفه مامون جمعی از تظاهرکنندگان پس از تخریب موانع سیمانی و سیم‌های خاردار‌ی که روز گذشته در برابر این وزارتخانه ایجاد شده بود مسیر این وزارتخانه را باز کردند.

از سوی دیگر، حمدین صباحی، موسس جریان مردمی مصر خواهان دخالت نیروهای مسلح مصر شد.

وی تاکید کرد: در صورتی که مرسی به خواسته و اراده مردمی پاسخ ندهد نیروهای مسلح باید وارد عمل شوند.

صباحی ادامه داد: مصر امروز شاهد روزی تاریخی است که برای مردم مصر بی‌سابقه بوده است اما دو سناریو در حال حاضر پیش رو است اول اینکه مرسی به خواست مردم پاسخ دهد و دوم اینکه با این مساله مخالفت کند اما در صورت مخالفت ما از نیروهای مسلح می‌خواهیم به ارزش‌های نظامی احترام گذاشته و وارد عمل شوند.

احمد شفیق، نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری مصر و رقیب محمد مرسی در انتخابات این کشور نیز در تماس تلفنی با شبکه الحره مصر اعلام کرد که به زودی به مصر بازمی‌گردد.

وی گفت: من از محبوبیت زیادی در مصر برخوردارم و می‌توانم در انتخابات آینده نامزد شوم اما هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص نگرفته‌ام. من ظرف چند ساعت یا چند روز آینده به مصر می‌آیم و به هیچ وجه حتی یک روز هم تاخیر نخواهم کرد.

عصام الحداد، معاون رئیس‌جمهوری مصر در روابط خارجه و همکاری‌های بین‌المللی در بیانیه‌ای مطبوعاتی که صبح امروز منتشر شد، اعلام کرد: برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری دموکراسی را در مصر نابود خواهد کرد.

وی گفت: تظاهرات 30 ژوئن شاهد تحولات زیادی از جمله افزایش تعداد تظاهرکنندگان طرفدار و مخالف مرسی بود.

این مسوول مصری در پایان با اعلام اینکه مخالفان مصری قادر به ایجاد مکانیسمی برای توافق در خصوص راهکارهای حل اختلافات نیستند، اعلام کرد: سه راهکار برای تغییر اوضاع وجود دارد، اولی برداشتن گامی در ایجاد دموکراسی سودمند و برگزاری انتخابات پارلمانی، دومی اصلاح دموکراسی از طریق آغاز مذاکرات ملی و دیگری حضور مخالفان در خیابان‌های مصر برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری که بدون شک این مساله دموکراسی مصر را نابود خواهد کرد.

مصر از اولین ساعات روز یکشنبه شاهد تجمع طرفداران و مخالفان محمد مرسی در میدان التحریر و رابعه العدویه و زد و خورد میان دو طرف بود به نحوی که صدها تظاهرکننده تا ساعاتی از نیمه شب دوشنبه در خیابان‌های مصر حضور داشتند.

نظرات بینندگان