arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۲۲۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۵ - ۱۱ تير ۱۳۹۲

احمدی نژاد : در سیاست باقی می‌مانم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس‌جمهور ایران در جمع اندیشمندان روس از مذاکره ایران و این کشور برای حل و فصل قرارداد تحویل اس ۳۰۰ خبر داد.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران در جمع نخبگان روسیه با اشاره به اینکه ما باید دنیای بهتری را با مشارکت یکدیگر در جهان امروز بسازیم و این دنیا باید سرشار از زیبایی، دوستی و عدالت باشد اظهار داشت: دنیایی که تمام حقوق ملت‌ها در آن رعایت شود نیازمند مشارکت همگانی است و اراده‌ها نیز باید هم افزا شود تا همه مشکلات بر اساس دوستی و عدالت حل و فصل شود.

احمدی‌نژاد افزود: تمام عواملی که سبب امتیازی برای عده‌ای خاص می‌شود باید برداشته شده و هیچ راهی جز برقراری عدالت نیز برای چنین دنیایی وجود ندارد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اندیشه‌ها هم‌اکنون در حال جهانی شدن هستند و ارتباطات جهانی به انسان‌ها و رابطه بین آنها کمک کرده است و من معتقدم که اتفاق بزرگی در پیش روی بشریت وجود دارد.

وی در پاسخ به سخن یکی از نخبگان روس درباره بحث مهدویت گفت: ما راهی جز تحلیل‌های واقع‌گرایانه نداریم و البته به طور طبیعی ملت‌های ایران و روسیه با همدیگر متحد هستند؛ فاصله بین ما به نفع دشمنان است.

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه فرهنگ انتظار مهمترین نگاه برای طراحی‌های کلان و آرمانی است تصریح کرد: اگر امید و رسیدن به آینده بهتر نباشد هیچ کس انگیزه زندگی ندارد؛ چه کسی می‌تواند پاکی و عدالت کامل را در جهان حاکم کند. خدا انسان‌ها را خلق کرده است و نمی‌تواند به این نیاز انسان‌ها پاسخ ندهد. خداوند به این نیاز انسان‌ها پاسخ داده است و چنین فردی را خلق کرده است و در آموزه‌های تمام انبیا به آن فرد اشاره شده و این یک مطالبه انسانی و جهانی است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: من فکر می‌کنم چنین فردی و چنین انسانی، انسان کامل است که تمام ظرفیت‌های او فعال شده و پاک است و از سمت خدا حمایت و هدایت شده است.

رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره ساختار فرهنگ و سیاست ایرانی که این کشور را تبدیل به یک قدرت جهانی کرده است گفت: بخشی از عوامل شکل‌دهنده این سیاست به تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران باز‌می‌گردد و بخش دیگری از آن نیز مربوط به تاریخ پرحادثه ایران است و این مسئله تنها منحصر به ایران نیست البته ایران ویژگی‌های منحصر به فردی دارد.

رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: ایران به لحاظ جغرافیایی جایگاه ویژه ای دارد و البته همواره وجه فرهنگی ایران در سایه مولفه‌های قدرت غالب بوده است. ایران از پایگاه‌های اصلی فرهنگ و تمدن جهان است.

رئیس‌جمهور در ادامه همچنین با اشاره به اینکه هیچ کس نمی‌تواند روسیه را از تاریخ محو کند گفت: دلیل آن هم این است که روسیه یک ملت است یک فرهنگ و تمدن است و در طول تاریخ توانمندی‌های فراوانی در آن ایجاد شده است و ایران نیز همینطور است.

احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به سوال یکی دیگر از نخبگان روس درباره حل مسئله هسته‌ای ایران و موضع آینده ایران در قبال این مسئله گفت: موضوع هسته‌ای را می‌توان در دو سطح مورد بررسی قرار داد. راه‌های فراوانی برای حل و فصل این مسائل وجود دارد اما اصلی‌ترین راه آن گفت‌وگو است.

وی با اشاره به بی‌اعتمادی بوجود آمده در موضوع ایران و غرب گفت: هرکدام دلایل خود را برای این مسئله دارند اما می‌توان گفت‌وگو و مذاکره کرد. در گذشته راه‌هایی وجود داشت تا این مسئله حل و فصل شود اما از این فرصت‌ها استفاده نشد.

وی افزود: سطح دوم مسئله هسته‌ای مقابله تاریخی دولت‌های غربی با ایران است. آمریکا و انگلیس بیش از صد سال ایران را در اختیار خود داشتند و سرنوشت اقتصادی و سیاسی ایران را مدیریت می‌کردند. علیه دولت ملی ایران کودتا به راه انداختند و دیکتاتوری خشن را تحمیل کردند بعد که ملت ایران انقلاب کرد جنگ 8 ساله را تحمیل کردند و از آن روز تا الان علیه ملت ایران هستند. واقعیت آن است که امپریالیسم هیچ دولت مقتدری را نمی‌تواند ببیند. زمانی که صدام علیه ما وارد جنگ شد امپریالیسم‌ها صدام را تشویق کردند.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه ما و امپریالیسم اقتصادی همگی سوار یک قطار هستیم گفت: آنها به دنبال این هستند که ما را از مدیریت قطار کنار بزنند و یا صندلی ما را عوض کنند اما ما کار دیگری کردیم. ما سوزن ریل را عوض کردیم تا قطار به آن نقطه‌ای که آنها می‌خواهند نرود.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه از نظر من مسئله هسته‌ای چهار سال پیش حل شده است گفت: آنها تلاش کردند تا ما هسته‌ای نشویم اما ما هسته‌ای شدیم و آنها نمی‌توانند ما را به عقب ببرند. تنها راه حل این مسئله پذیرش ایران هسته‌ای کاملا صلح‌آمیز است و بهترین حالت این است که از موضع تنازع به سمت همکاری حرکت کنیم و این اتفاق خواهد افتاد.

رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره روابط ایران و روسیه و آینده آن دو گفت: فاصله‌ای که در این میان بین دو کشور بعضا وجود دارد به دلیل دخالت‌های امپریالیسم برای نگه داشتن دو دولت علیه یکدیگر است و همانگونه که تبلیغات علیه ایران در روسیه بسیار گسترده است به همان نسبت نیز تبلیغات علیه روسیه در ایران توسط محافل خاص انجام می‌شود که از ناحیه دشمنان مشترک مدیریت می‌شود.

وی با اشاره به گسترش تبادلات فرهنگی و همچنین گسترش زبان روسی در ایران گفت: در سال‌های اخیر ما در این باره تلاش‌های زیادی را انجام دادیم و تعداد دانشجویان ایرانی در روسیه چند برابر شده است و دولت نیز در این باره تشویق می‌کند و بورسیه می‌دهد اما من قبول دارم که این مسئله کافی نیست.

همچنین احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال یکی دیگر از نخبگان درباره سوریه گفت: اولین نکته درباره سوریه حقوق ملت‌ها است ما فکر می کنیم که باید حقوق همه ملت‌ها رعایت شود و همه آنها از آزادی و عدالت و احترام برخوردار باشند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه این حق با جنگ و درگیری به دست نمی‌آید گفت: دولتی که با جنگ و ترور بر سر کار بیاید پایدار نخواهد بود بلکه باید با تفاهم و انتخابات آزاد باشد و این راه‌حل اصلی برای سوریه است.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه تفرقه بین ملت‌ها سیاست‌ کلان و دراز‌مدت غربی‌هاست گفت: آنها قبلا گفته بودند که به دنبال خاورمیانه جدید هستند و باید ما با احترام به حقوق ملت‌ها تحولات را در این مسیر هدایت کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه غربی‌ها به دنبال حل و فصل مسئله سوریه نیستند گفت: ادامه درگیری‌ها و ادامه این وضع به نفع آنها است، آنها تلاش می‌کنند به بهانه سوریه، ناامنی را به عراق و ترکیه و لبنان منتقل کنند و البته حاشیه امنی را برای صهیونیست‌ها فراهم کنند. از نظر آنها مصر، سوریه، ترکیه و عربستان همواره باید در حال مناقشه باشند که این مسئله اول بازار بزرگی را برای اقتصاد غرب فراهم خواهد کرد و سپس تحرک ملت‌های خاورمیانه را برای مقابله با سیاست‌های آمریکا از بین می‌برد.

احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به سوال یکی دیگر از نخبگان روس درباره تلاش کشورهای غربی برای تحریک قومیت‌ها در منطقه گفت: تحریک در میان ملت‌ها به نفع منطقه نیست. به عنوان مثال درگیر شدن روس‌ها، ارتودوکس‌ها و مسلمانان در روسیه به نفع منطقه نیست. آنها امروز به دنبال این هستند تا گسل‌های تاریخی را فعال کنند.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه در دراز‌مدت این وضعیت در منطقه ادامه پیدا نخواهد کرد گفت: ما و روسیه در این باره هم نظر هستیم و هر دو در یک بلوک قرار داریم. البته کشورهای غربی به دنبال این هستند که با ایجاد جنگ مشکلات اقتصاد خود را حل کنند. حتما آینده بهتر از امروز است.

رئیس‌جمهور در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره حرکت برای تبدیل شدن به یک کشور مطرح در منطقه گفت: ما هیج احساس رقابتی با کشورهای دیگر نداریم. ما دو سال قبل با آقای اردوغان در سازمان ملل دیدار کردیم و من در آنجا عنوان کردم که می‌توان مسئله سوریه را با تفاهم و انتخابات آزاد حل کرد. غربی‌ها تمام کشورهای منطقه را در برنامه خود دارند و آنها هیچ قدرت مستقلی را نمی‌خواهند و به طور حتم ترکیه هم از این امر مستثنی نیست.

وی افزود: ترکیه تصور می‌کرد چون عضو ناتو است آسیبی نخواهد دید اما من اعتقاد دارم حتی به قرارداد‌های مکتوب سرمایه‌داران نیز نمی‌توان اعتنا کرد و چرا که تنها چیزی که برای آنها اصالت دارد منافع آنها است و آنها نمی‌خواهند ترکیه، مصر و ایران قدرتمند شوند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگری درباره قرارداد تحلیل اس 300  گفت: همکاران ما در این باره مشغول مذاکره هستند و امیدوارم مسئله به خوبی حل و فصل شود و من آینده همکاری‌ها را بسیار خوب می‌بینم و هیچ اتفاقی نمی‌تواند مانع گسترش همکاری‌ها شود.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگری درباره توسعه روابط ایران و روسیه در حوزه فرهنگی و علمی گفت: توسعه روابط علمی ایران مهمتر از توسعه روابط سیاسی است چرا که تعامل در حوزه علم و اندیشه راهبرد یک روابط پایدار است.

همچنین رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره تلاش برای توسعه ترور و جنگ از سوی امپریالیسم گفت: ما قطعا مخالف درگیری در درون هر کشوری هستیم و هر کس از ابزار ترور برای خواسته‌های خود استفاده کند محکوم است.

همچنین رئیس‌جمهور درباره اینکه آیا روابط ایران و روسیه دچار تغییری نیز خواهد شد گفت: ما با امریکا مخالفیم. ما با هرگونه افراط گرایی مخالفیم و من مطمئنم از ناحیه ایران کوچکترین اقدامی درباره منافع ملی روسیه انجام نخواهد شد.

همچنین رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره تعامل ایران و روسیه در حوزه خزر گفت: دریای خزر بسیار مهم است البته ایران و روسیه در دریای خزر همکاری‌های بسیار خوبی دارند اما مشکل جای دیگری است که امیدوارم بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

همچنین رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره آینده کاری خود در ایران پس از پایان دوره ریاست جمهوری گفت: ممکن است انسانی تاجر و سرمایه‌دار خوبی باشد اما در سیاست نیز فعالیت داشته باشد و من می‌توانم در حوزه سیاسی فعال بمانم و البته در دانشگاه نیز تدریس کنم و اگر زنده باشیم در خدمت شما خواهم بود.

احمدی‌نژاد در پایان از تمام اندیشمندان روس به خاطر حضور در این جلسه تشکر کرد و از آنان خواست تا پیام دوستی ملت ایران را به ملت روسیه برسانند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
5
15
همچنین رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره آینده کاری خود در ایران پس از پایان دوره ریاست جمهوری گفت: ممکن است انسانی تاجر!!!! و سرمایه‌دار!!!!! خوبی باشد!!!!!!!!!
سوشي
|
UNITED KINGDOM
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
5
23
اين آخرين روزهاي دولتش چقد از امام زمان حرف ميزنه!
يه زماني اون اوايل ميگفتن اين از فرقه حجتيه هست باورمون نميشد.
دينمون مسخره و بازيچه دست يه سري شده!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
4
57
آره بابا جان برو در خدمت همونا باش ما که به اندازه کافی از خدمات شما مستفیض شدیم.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
4
53
من قطاری دیدم که سیاست می‌برد و چه خالی می‌رفت...
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
4
60
به نظرم وزیر امور خارجه بشه خیلی عالی می تونه در منزوی کردن کشور و تبدیل آن به کشوری بد تر از کره شمالی موفق بشه...
نظرات بینندگان