arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۸ - ۱۱ تير ۱۳۹۲

اعتراف گیری با زور ممنوع است/ پلیس ولع داشتن بازداشتگاه ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس پلیس کشور با بیان اینکه اعتراف گیری با زور از مجرمان ممنوع است، گفت: پلیس ولعی برای داشتن بازداشتگاه در کشور ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار اسماعیل احمدی مقدم روز سه شنبه در همایش سراسری روسای پلیس آگاهی کشور اظهار داشت: اگر به ریشه توجه نکنیم و فقط به معلول توجه شود مسایل رفع نخواهد شد. باید اعتدال را رعایت کنیم و پلیس اساساً سازمانی معلول گرا است. اگر به معلول و علت پرداخته شود هزینه ها کاهش پیدا می کند.

وی ادامه  داد: برخی مواقع دچار افراط و تفریط در سخنان مان می شویم در صورتی که باید هم با معلول برخورد کرده و هم علت ریشه یابی شود ضمن  اینکه برای حفظ وضعیت موجود باید اقدامات اضطراری نیز انجام شود. نگاه ما برخورد با مجرم و جرم است و فلسفه وجودی نیروی انتظامی از این موضوع  نشات می گیرد.

رئیس پلیس کشور با اعلام اینکه ما پلیس پیشگیری و معاونت اجتماعی نیز داریم تاکید کرد: نمی توان بخشها را از یکدیگر در پلیس تفکیک کرد. تمامی پلیس ها همپوشانی دارند اما باید توجه داشته باشیم که در پلیس آگاهی تحقیقات ، توسعه و تحقیقات کاربردی باید سرلوحه کار باشد و ما نیازی به تحقیقات صرف نداریم چرا که اینجا  جایی برای تحقیق خالی نیست.

به گفته احمدی مقدم پلیس باید هر روز نو شود و از ابزارهای بهینه و روش های جدید کشف جرم برخوردار باشد چرا که اگر تحقیقات کاربردی نشود نمی توانیم شیوه جرم و  ابزار مجرمان را کشف کنیم که از همین سو سازمان کهنه می شود.

وی با اشاره به اینکه بخش حقوقی باید تغییراتی را داشته باشد گفت:  قوانین باید نوسازی شوند. قانون قاچاق کالا مربوط به سال 1312 است که هفته گذشته آخرین اصلاحات در مجلس روی قانون جدید انجام شد. همچنین می بینیم که آیین دادرسی و قانون مجازات اسلامی، مواد مخدر و قاچاق کالا نیز تغییر کرده است. قوانین قدیم ساکت است و کارایی لازم را ندارد.

وجود اعتیاد، طلاق و جرم در ایران کمتر از میانگین جهانی

رئیس پلیس کشور در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از اینکه عده ای می گویند در ایران سن اعتیاد، جرم و طلاق پایین آمده است تاکید کرد: این موضوع تنها به ایران محدود نمی شود و کشورها هرچه جهانی تر شوند این عوارض زشت و ناپسند نیز دامن گیر آنها می شود. البته دولت ها تلاش می کنند تا این گونه  عوارض توسعه را کم کنند.

مجرمان اینترنتی ایران کم سن و سال هستند

وی ادامه داد: امروز در ایران تبهکاران فضای مجازی جوان بوده و عمدتاً کم سن و سال هستند. این افراد تحصیل کرده هستند و مجرمان تحصیل کرده ما یک یا دو درصد بوده که عمدتاً به این گونه جرایم که نیاز به سواد دارد کشیده می شوند. جرایم اقتصادی نیاز به دانش بالا دارد و این گونه جرایم را عمدتاً نسل جدید انجام می دهند البته نباید در این گونه موارد سیاه نمایی کنیم خوشبختانه عوارض ناشی از توسعه در کشور ما مهار شده است امروز ضریب پوشش اینترنت در ایران بسیار بالا است اما کشف جرایم اینترنت در ایران بسیار بالاتر از میانگین جهانی است. البته نباید بگوییم که خبری نیست و ما نیز نگرانی هایی نیز در این موارد داریم.

وی افزود: سفر به خارج، ماهواره و اینترنت همیشه با خود جرایم را به همراه می آورد.

نرخ جرایم در شهرستان ها بسیار کم است

رئیس پلیس کشور در خصوص نرخ وقوع جرم در کشور گفت: وقوع جرم در شهرستان های سنتی و روستاها بسیار کم است و در برخی از استان ها هماند همدان و اردبیل و یزد است روزانه 20 تا 30 سرقت رخ می دهد که عمده آنها نیز سرقت خرد بوده و این سرقت با سرقت های خرد تهران متفاوت است. تمام جرایم جنایی این استانها هماند قتل و گروگانگیری و آدم ربایی به 20 عدد نمی رسد. برخی اذهان فکر می کنند که جرایم در کردستان و سیستان و بلوچستان بسیار زیاد است اگر قاچاق مشروبات الکلی و کالا را از دستان کردستان و مواد مخدر را از سیستان کم کنیم سایر جرایم این استان ها بسیار اندک است اگر جرمی در سیستان و بلوچستان رخ  می دهد عوارض مرزی است.

احمدی مقدم افزود: به افسران پلیس آگاهی توصیه کردم منشا جرم را همیشه کشف و مد نظر قرار دهند.

فتنه 88 عامل افزایش جرایم

وی با اشاره به اینکه مسایل اجتماعی و فتنه 88، 9 ماه به طول انجامید که باعث شد نرخ وقوع جرایم شتاب بگیرد اعلام داشت: چون پلیس از ماموریت اصلی خود به دور بود برخی اراذل و سارقان فرصت را مناسب دیده تا دست به اعمال مجرمانه بزنند.

باند مافیایی جنایی نداریم

احمدی مقدم با اعلام اینکه در کشور باند مافیای جنایی نداریم تاکید کرد: 60 درصد قتلهای کشور به علت نزاع و بدون نیت قبلی انجام می شود و عمده این افراد قاتل بالفطره نیستند. شاید در سال یک عدد قتل سریالی در کشور رخ بدهد، باند مافیایی جنایی نداریم و نمی توانیم خودمان را جامعه جنایی بدانیم. وقتی کار فرهنگی انجام شود قتل کاهش پیدا می کند به عنوان مثال فیلم هایی همانند "زیر تیغ" و "زیر هشت" بسیار در کاهش جرایم موثر است.

 بانک ملی DNA  باید راه اندازی شود

رئیس پلیس کشور با بیان این که استفاده از ابزارهای جدید یکی از ظرفیت های پلیس آگاهی است تصریح کرد: باید بانک ها و سامانه ها یک پارچه شده و بانک ملی DNA مجرمان را راه اندازی کنیم ما به عنوان کشوری در منطقه هستیم که حرف اول را در کشف جرم می زنیم. در حوزه فتا و زیستی توانایی های زیادی داریم و برتر هستیم. البته سایر کشورها ممکن است از ما برتر باشند و دلیل آن نیز راه اندازی بانک های اطلاعاتی است. ضعف پلیس ما در زیرساخت ها است. ماموران پلیس بسیار باهوش هستند و در مورد پلیس فتا دیدیم که طی یک سال از راه اندازی بیشترین کشف جرم را در دنیا داشتند.

وی ادامه داد: تحریم پلیس فتا به بهانه آزادی بیان یک بهانه است چرا که آنها وقتی دیدند که ما از شهروندان مان در مقابل کلاهبرداری ها بزرگ حفاظت می کنیم این پلیس را تحریم کردند.

کنترل فضای مجازی در ایام انتخابات

به گفته احمدی مقدم کنترل فضای امنیتی بخش کوچکی از کار پلیس است که در برخی ایام همانند انتخابات برای برخورد با گروه های خرابکاری انجام می دهد و از فضای مجازی و جامعه مراقبت می کند.

ادبیات مان با قوه قضائیه یکی شود.

احمدی مقدم یکپارچه سازی بانک های اطلاعاتی با قوه قضائیه را بسیار پر اهمیت دانست و تاکید کرد:  پرونده ها باید به صورت الکترونیکی شده و ادبیات ها نیز یکسان شود تا حرف متناقض نزنیم. بانک اطلاعاتی یکپارچه و تبادل اطلاعات راه را بر مجرمان می بندد. سامانه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نیز از سوی خودشان رصد می شود و از پرداخت وام به بدهکاران و پولشویی جلوگیری می شود.

راهزنی در کشور نداریم

احمدی مقدم با بیان اینکه  سطح کار باید در پلیس آگاهی افزایش یابد، گفت: ماموران باید حرفه ای گرا شوند امروز راهزنی در کشور به صفر رسیده و گروگانگیری و آدم ربایی،اخاذی و مواد مخدر طی یک دهه 70 درصد کاهش نشان می دهد.

وقوع 60 درصد جرایم کشور در 10 شهر

وی ادامه داد: امروز باید کنترل روی شهرهای بزرگ همانند تهران، کرج، اصفهان، شهریار، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد و تبریز افزایش یابد چرا که 60 درصد جرایم کشور در این 10 شهر رخ می دهد

انتقاد رئیس پلیس کشور از رفتار بد ماموران آگاهی

احمدی مقدم با انتقاد از برخی رفتارهای ناامید کننده ماموران پلیس آگاهی با مردم افزود: باید پاسخ مردم را درست بدهیم بسیاری از پاسخ ها امروز ناامید کننده است و مامور در صحنه بررسی جرم برخورد سرسری دارد کار در صحنه که به پایان رسید باید پاسخ درستی به مردم داد و آنها را آرام کرد.

سامانه ردیابی اموال مسروقه راه اندازی شود

رئیس پلیس کشور با اعلام اینکه ممکن است یک موبایل دارای ارزش مالی نباشد اما اطلاعات با ارزشی در آن وجود داشته باشد گفت:  باید یک سامانه راه اندازی شود که فرد متوجه شود کالای سرقتی اش آیا پیدا شده است یا پرونده در چه مرحله ای است. ارزش مالی مهم نیست و ماموران نیز نباید یخ و سرد با  مردم برخورد کنند. برخورد با قربانیان جرم باید خوب همراه با آرامش و تسکین دهنده باشد هیچ ماموری حق ندارد سختگی خود را به  مردم  منتقل کند.

وی افزود: در برخورد با مجرم نیز باید حقوق شهروندی رعایت شود پس از حادثه کهریزک این موضوع آسیب شناسی شد و سه سال است که تحت نظرگاه های پلیس با دستورالعملی جدید کنترل می شوند. نمره بازداشتگاه ها امروز در پبلیس آگاهی از 80 عبور کرده است.

پلیس ولع داشتن بازداشتگاه ندارد

احمدی مقدم ادامه داد: وقتی به برخی از استان ها می رویم می گویند که مجوز بازداشتگاه را نداریم که به آنها می گویم چه کسی به شما گفته است که مجرم را در بازداشتگاه بدون مجوز نگه داریم و باید این افراد به زندان منتقل شوند ما ولع داشتن بازداشتگاه نداریم و به مسئولان استانی گفته ام که اگر بازداشتگاه ها استاندارد  هستند مجوز بگیرند. سازمان زندان ها نیز نباید استانداردهایی که مد نظرش است و در هیچ زندانی اجرا نمی شود را برای ما ملاک قرار دهد.  در مورد بازداشتگاه های زنان نیز مشکلات را احصا کرده ایم به عنوان مثال مامور بدرقه باید زن باشد و ماموری که از طریق مانیتور بازداشتگاه زنان را رصد می کند نباید مرد باشد این موارد را در استخدام ها باید مد نظر داشته باشیم.

استفاده از زور و خشونت برای اعتراف گیری ممنوع

 احمدی مقدم با بیان اینکه استفاده از  زور و خشونت و ابزار برای اعتراف گیری در شان پلیس نیست و ممنوع است گفت: این باور در برخی از ماموران پلیس آگاهی نهادینه شده است که باید با استفاده از زور و خشونت اعتراف بگیرند باید بگویم که روش های خشن دیرتر به مقصد می رسند و ممکن است فرد زیر فشار اعتراف کند امروز پیچیده ترین جرایم از طریق اقدامات فنی کشف می شود. به عنوان مثال پرونده گروگانگیری شهروند چینی که ماموران با زحمت فنی آن را کشف کردند  و پس از آن سفیر چین در دیدار با ماموران پلیس آگاهی مدعی شد این اولین بار بود که وقتی شهروند ما گروگان گرفته شد سالم آزاد شد.

رئیس پلیس کشور با بیان اینکه محال است گزارشی به دست من نرسد و آن را بررسی نکنم و با مقصر برخورد نشود. سال گذشته تخلفات ماموران بسیار اندک و نادر بود.

وی در پایان با بیان اینکه فهم مردم بسیار بالا است افزود: مرز بحران و آرامش شکستن یک شیشه یا سر است. در جشن های خرداد امسال عده ای شعار هنجارشکن می دادند اما مردم خودشان از دادن شعارهای هنجار شکن جلوگیری می کردند.  اگر ما با آنها همکاری نمی کردیم یا یک دسته از ماموران ما به سمت آنها حمله می کردند با شکستن یک شیشه بحران ایجاد  می شد باید بدانیم فهم مردم ما بسیار بالا است.

نظرات بینندگان