arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۰۹ - ۱۲ تير ۱۳۹۲

استفاده طولانی مدت از رایانه موجب پيري زودرس مفصلي مي شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کاربران رایانه و افرادی که به صورت طولانی مدت از این وسیله استفاده می کنند در معرض ابتلا به پیری زودرس مفصلی و آرتروز گردن قرار دارند.

به گزارش وب دا؛ عضو مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کاربران رایانه به صورت طولانی مدت در یک حالت خاص قرار دارند و به سر و گردن خود استراحت کمی می دهند، اظهار داشت: این افراد در طولانی مدت در معرض ابتلا به پيري زودرس مفصلي به ویژه آرتروز گردن قرار مي گيرند و اين عارضه درماني ندارد بنابراين بهترين راه اين است که استراحت کوتاه در ساعات کار را به تناسب در برنامه خود داشته باشند و گاهي محل صفحه کليد، نمايشگر و صندلي خود را تغيير دهند.

دکتر فرزاد امیدی کاشانی با بیان اینکه آرتروز گردن از شایعترین انواع آرتروز به شمار می رود، افزود: خياط ها، بناها، قالی بافان، پزشکان جراحي که ساعت ها با گردن خميده مشغول جراحي هستند، کساني که با سطح بالاتر از بدن خود کار دارند و دايم مجبورند سرشان را بالا نگه دارند و در واقع فشار زيادي روي گردن خود مي آورند در معرض ابتلا به اين بيماري قرار دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دردهای موضعی گردن که با حرکت دادن تشدید می شود، دردهای با ریشه عصبی و درد در ناحیه بازو و شانه، خواب رفتگی و یا مور مور شدن انگشتان و فشار بر روی نخاع، انتشار درد در قسمت بالاي شانه، وسط پشت، کمر، بالاي کمر و قسمت پس سر در مراحل پیشرفته را از علائم بروز آرتروز گردن برشمرد و گفت: بهتر است بیماران برای تشخیص و انجام کارهای درمانی به پزشک متخصص مراجعه کنند .

دکتر فرزاد امیدی کاشانی افزود: معاينه و شرح حال بيمار کمک زيادي به تشخيص بيماري مي کند آرتروز گردن بيمار ميانسالي را که مدت هاست درد دارد و گاهي دردش کم و گاهي زياد است مي توان از طريق باليني تشخيص داد. به جز اين اغلب از روش هاي تصويربرداري استفاده مي شود که راديوگرافي ساده بهترين آن است و آرتروز گردن به اين شيوه به راحتي قابل تشخيص است.

وی گفت: اگر بيمار در معاينه علايم خطر ندارد يا آرتروز گردن ساده دارد مي توان با داروهاي ضدالتهاب غيراستروئيدي مثل بروفن، ايندومتاسين، ديکلوفناک به همراه فيزيوتراپي و تغيير روش زندگي، بيماري را کنترل کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: تقويت عضلات گردن با آموزش حرکات ورزشي به بيمار، کم کردن ساعت کاري که طي آن فشار زيادي به گردن وارد مي شود و يا افزايش زمان استراحت بين ساعات کار براي کاهش فشار روي مهره هاي گردن درباره اين بيماران ضروري است و نمي توان توقع داشت فقط با مصرف دارو، علايم خود به خود رفع شود.

دکتر امیدی کاشانی گفت: ۹۵ درصد بیماران با تجویز دارو ، تغییر شیوه زندگی و انجام ورزش و فعالیت بدنی بهبود پيدا مي کنند و فقط ۵ درصد مبتلايان ، مجبور به انجام عمل جراحي مي شوند.
نظرات بینندگان