arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۲

موجودی صندوق توسعه ملی اعلام شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: ما بعد از 5 - 6 سال توانستیم بدهی‌های خارجی کشور اعم از بالفعل و بالقوه آن را از 41 میلیارد و 853 میلیون دلار به 14 میلیارد و274 دلار برسانیم و در واقع حدود 27 میلیارد و 500 میلیون دلار بدهی‌ها را کاهش دهیم.

به گزارش ایسنا، محمود بهمنی در مورد مصوبه یک ماه پیش مجمع بانک مرکزی درخصوص 740 هزار میلیارد ریال در ارتباط با تسویه بدهی‌های شرکت دولتی به بانک مرکزی گفت: مجمع عمومی بانک مرکزی حدود 20 روز قبل جلسه‌ای داشت و مصوباتی را به تصویب رساند که این مصوبات برای بانک مرکزی لازم‌الاجراست.

وی با اشاره به بحث مبلغ 740 هزار میلیارد ریال گفت: این مبلغ ناشی از مابه‌التفاوت نرخ ارز در گذشته و قانون بودجه است و این منابع طبق ماده 26 قانون پولی و مالی کشور باید به حساب خزانه واریز می‌شد. این قانون می‌گوید که ابتدا دولت باید بدهی‌های خود را تسویه و بعد وجوه مازاد را به خزانه واریز کند.

او گفت: این مساله که ما بخواهیم این پول را به خزانه واریز کنیم برای ما ناخوشایند بود چراکه با تزریق این منابع، ما شاهد ایجاد تورم و نقدینگی بودیم و بهتر این بود که ما این 740 هزار میلیارد ریال را بابت کل مطالبات سیستم دولتی و شرکت‌های دولتی و کسانی که به هر نحوی به بانک مرکزی و سیستم بدهکار هستند برداشت کنیم.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی مکلف است مصوبات مجمع عمومی بانک مرکزی که رییس جمهور ریاست آن را برعهده دارد، اجرا کند، گفت: در این مورد ما براساس آنچه که تصویب شده عمل خواهیم کرد و مبلغ جدیدی را به جامعه تزریق نمی‌کنیم که نقدینگی ایجاد شود و با این تصویب نقدینگی موجود در جامعه تغییر نمی‌کند و فقط حساب‌ها پا به پا می‌شود و در واقع جابه‌جا و تسویه می‌شود و ما می‌توانیم کل بدهی‌هایی که در طول سالیان متمالی ایجاد شده بود و طلب‌هایی که بانک مرکزی داشت را به صفر برسانیم.

بهمنی با بیان اینکه این اتفاق بعد از مدت‌ها رخ می‌دهد، گفت: ما این موضوع را به فال نیک می‌گیریم و با این اقدام از طرفی پول به جامعه تزریق نمی‌شود و از طرف دیگر بدهی‌ها نزدیک به صفر می‌شود.

وی با بیان اینکه کاهش بدهی‌های خارجی یکی از موفقیت‌های ماست، افزود: ما با تبدیل سبد ارزی و تبدیل ارزها به یکدیگر توانستیم حدود شش میلیارد دلار به ذخایر کشور اضافه کنیم و سود ببریم. از طرف دیگر ما چند صدتن طلا خریداری کردیم و این خود یکی از دلایل افزایش ذخایر کشور است.

40 میلیارد دلار موجودی صندوق توسعه ملی

او همچنین در مورد میزان ذخایر ارزی کشور گفت: میزان ذخایر ارزی نسبت به چند سال گذشته یعنی حداقل پنج سال گذشته 60 تا 65 درصد افزایش پیدا کرده و یکی از دلایل آن ایجاد حساب جدیدی به نام صندوق توسعه ملی است. ما در حال حاضر نزدیک به 40 میلیارد دلار در آن حساب ذخیره داریم؛ ضمن اینکه از محل آن تسهیلات پرداخت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه میزان ذخایر ما رقم قابل توجهی را تشکیل می‌دهد، در ارتباط با مبلغ کل ذخایر کشور گفت: مبلغ کل ذخایر کشور همیشه برای ما یک مطلب محرمانه و بسته است.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در مورد حذف ارز مرجع در ارتباط با کالاهای اساسی نیز گفت: قانون بودجه ابلاغ شده و ما براساس آن عمل می‌کنیم.

قیمت کالاهای اساسی افزایش نمی‌یابد

وی افزود: ما حتما نخواهیم گذاشت که قیمت کالاهای اساسی بالا برود. ما برای چندین ماه کالاهای اساسی را ذخیره کردیم و در قانون بودجه نیز پیش‌بینی شده که مبالغی را استفاده کنیم که اگر نرخ تغییر کند هیچ تاثیری روی قیمت کالاهای اساسی نداشته باشد.

وی بار دیگر تاکید کرد که تغییر نرخ باعث ایجاد تغییری در مورد قیمت کالاهای اساسی نخواهد شد.

بهمنی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که اقداماتی که بانک مرکزی در طول این سال‌ها انجام داده چه بوده است، گفت: یکی از بهترین کارهای بانک مرکزی در طول این سال‌ها ساماندهی موسسات اعتباری در کشور بوده است. ما شاهد بودیم که هزاران واحد بانکی، موسسات مالی و اعتباری و موسسات پولی و بانکی بعضا بدون هیچ مجوزی فعالیت می‌کردند و 670 هزار میلیارد نقدینگی داشتند که ما آنها را شناسایی کردیم و از آنها ذخیره قانونی گرفتیم.

وی همچنین ایجاد پورتال ارزی را از دیگر اقدامات صورت گرفته از سوی بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: ما چندصد تن طلا خریداری کردیم و نگذاشتیم کسی بفهمد و در خزانه گذاشتیم و بعد از اینکه خیالمان راحت شد، این موضوع را اعلام کردیم و ما الان برای چندین سال ذخیره طلا داریم.

با وجود تحریم اجازه ندادیم که تعهداتمان عقب بیفتد

وی به وجود تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: با تمام تحریم‌هایی که علیه کشور وجود داشت، ما اجازه ندادیم که تعهداتمان عقب بیفتد و در واقع به دنیا گفتیم که با تمام فشارها نه تنها کشورمان را اداره می‌کنیم و منابع را مدیریت می‌کنیم بلکه توانسته‌ایم بدهی‌های خارجی‌مان را کاهش دهیم.

بهمنی با بیان اینکه شاید الان نتوان خیلی از مسائل را گفت: ان‌شاءالله روزی برسد که ما به مردم بگوییم که ما تحت چه فشارهای شدیدی از سوی خارج و بعضا داخل بودیم. الان نمی‌توانیم این حرف‌ها را بزنیم. 90 درصد از صحبت‌های بانک مرکزی و مباحث مرتبط با آن محرمانه است و انشاالله یک زمانی برسد که ما بتوانیم این صحبت‌ها را بگوییم و مردم بشنوند. ما در حال حاضر باید صحبت‌ها و انتقادات را بشنویم، سکوت کنیم تا ان‌شاءالله یک زمانی بتوانیم خیلی از صحبت‌ها را بگوییم.

بهتر است رئیس جمهور منتخب از فرد جوانتری در بانک مرکزی استفاده کند

بهمنی در پاسخ به این سوال که اگر رییس جمهور منتخب به شما پیشنهاد دهد که همچنان رییس کل بانک مرکزی بمانید، قبول خواهید کرد یا نه، گفت: من روی این مساله فکر نکرده‌ام. اعتقاد دارم که بهتر است ایشان از نیروهای جوان و جدیدتر استفاده کند و شاید انتظار مردم این باشد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه ما باید به تمام زحماتی که در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شده، ارج بنهیم، گفت: اگر مثلا 10 تا کار خوب نشده ولی یک کار خوب انجام شده باید آن کار خوب را مورد توجه قرار دهیم و به آن ارج بنهیم.

بانک مرکزی نمی‌تواند خود را از نظام و دولت جدا بداند

بهمنی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به ایسنا در ارتباط با اینکه برخی معتقدند بانک مرکزی در طول این سال‌ها استقلال خود را حفظ نکرده و بیشتر اجرا کننده سیاست‌ها بوده تا سیاستگذاری گفت: اول اینکه باید دید که ما استقلال را چگونه تعریف می‌کنیم. بانک مرکزی بازوی نظام است و باید براساس مقررات عمل کند و ما همواره تلاش کرده‌ایم که مر قانون عمل کنیم و از طرف دیگر باید توجه داشت که بانک مرکزی نمی‌تواند خود را از نظام و دولت جدا بداند. رییس مجمع بانک مرکزی، رییس جمهور است و مصوبات مجمع نیز برای ما لازم‌الاجراست.

وی همچنین در مورد نوسانات ارز طی روزهای اخیر و اینکه برخی معتقدند بانک مرکزی در این نوسانات موثر بوده است، گفت: بانک مرکزی در شرایط جدید وارد بازار نشد.

وی افزود: یکی از وظایف بانک مرکزی ایجاد تعادل در موازنه پرداخت‌ها و حفظ ارزش‌های پولی است. ما وقتی می‌بینیم که قیمت جهانی طلا در حال کاهش است، بنابراین متوجه هستیم که روند چگونه خواهد بود.

کاهش قیمت جهانی طلا را پیش‌بینی کرده بودم

او با بیان اینکه دو ماه پیش پیش‌بینی کردم که قیمت جهانی طلا کاهش پیدا کند، گفت: در حال حاضر نیز قسمتی از کاهش قیمت طلا ناشی از کاهش قیمت جهانی آن و قسمتی از آن نیز وابسته به ارز و دلار است، چراکه نوسانات آن نیز تاثیر می‌گذارد.

وی گفت: حدود یک ماه قبل از اینکه قیمت‌ها افزایش پیدا کند، ما از همکاران خود خواستیم که بلافاصله و چند ماه زودتر پیش‌فروش سکه‌های انجام شده را آغاز کنند و این اقدام باعث شد که قیمت سکه مقداری متعادل شود و از طرف دیگر با این اعلام بانک مرکزی، عده‌ای آمدند و پول‌های خود را دریافت کردند.

بهمنی گفت: عده‌ای به ما انتقاد وارد می‌کردند که طلاهای کشور را فروخته‌ایم در حالی که در ارتباط با نزدیک به 100 هزار سکه پیش‌فروش شده کسانی که ثبت نام کرده بودند، آمدند پول‌شان را پس گرفتند و مانیز پولشان را دادیم. عده‌ای نیز تمایل داشتند که سکه بگیرند که این کار را انجام دادیم.

وی گفت: وقتی ما احساس کنیم که حباب قیمتی در حال ایجاد شدن است، وظیفه داریم وارد بازار شویم تا نگذاریم این حباب ایجاد شود و تلاش می‌کنیم این حباب از بین برود.

او در مورد قیمت ارز نیز گفت: در مورد قیمت ارز یا کاهش پول ملی اینگونه نیست که بانک مرکزی عامل آن باشد. در تمام دنیا بحران‌ها و تحریم‌ها در ارتباط با این مسائل تاثیر می‌گذارد و مسائل سیاسی و روابط خارجی نیز در این ارتباط تاثیرگذار است.

وی افزود: ما یکی از کشورهای قوی در دنیا هستیم که اینگونه مقاومت کردیم و وقتی با توجه به شرایط مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که پول ملی‌مان تغییر آنچنانی نداشته است.

اقتصاد ایران هفدهمین اقتصاد دنیاست

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران در حال حاضر هفدهمین اقتصاد دنیاست، گفت: دنیا روی ما حساب می‌کند. ما در بدترین شرایط بدهی‌های خارجی خود را پس داده‌ایم و اینکه گفته شود همه مشکلات برعهده بانک مرکزی است، درست نیست و در واقع یک نوع بی‌انصافی است. ان‌شاءالله روزی فرا رسد که بتوانیم بگوییم علت این تغییرات چه بوده و بانک مرکزی چه نقشی در کنترل آن داشته است.

بهمنی خاطرنشان کرد: بعضی از دوستان در مورد نقدینگی به ما انتقاد می‌کنند در حالی که باید توجه داشته باشند که نقدینه‌خواهی جامعه دو برابر شده است.

وی گفت: اگر یک واحد تولیدی سال گذشته ارز را به قیمت 1226 تومان می‌گرفته، امروز 2500 تومان می‌گیرد و باید نقدینگی داشته باشد که بتواند آن ارز را بگیرد.

آمارهای ما را دنیا قبول دارد

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه ما در بانک مرکزی قوی‌ترین کارشناسان اقتصادی را در اختیار داریم، گفت: آمارهای ما را دنیا قبول دارد و وقتی به بانک جهانی یا صندوق بین‌المللی پول می‌رویم، با قدرت و توان صحبت می‌کنیم و قطعا از داخل کشور قوی‌تر هستیم. چراکه آنها صحبت‌های ما را تحلیل می‌کنند و قبول می‌کنند.

وی گفت: نباید خدای ناکرده برخی از مسائل را سیاه‌نمایی کنیم و بگوییم هیچ کاری انجام نشده است. خیلی از کارها انجام شده است. البته شاید بتوان گفت بهتر از این نیز می‌شد انجام داد و ما امیدواریم با کمک نیروهای موجود در کشورمان به آنچه که مدنظرمان است دست پیدا کنیم.

بهمنی همچنین در پاسخ به این سوال که علی‌رغم دستور رییس جمهور مبنی بر پرداخت وام قرض‌الحسنه به کسانی که از سوی ریاست جمهوری به بانک‌ها معرفی می‌شوند ولی بانک‌ها همچنان وام قرض‌الحسنه را پرداخت نمی‌کنند، اظهار داشت: زمانی که من بانک مرکزی آمدم 39 درصد منابع قرض‌الحسنه به صورت قرض‌الحسنه ارائه شده بود، در حالی که اکنون95 درصد از این منابع، قرض‌الحسنه داده شده است.

بهمنی با تشریح اهداف پرداخت این وام‌ها گفت: در واقع یکی از اهداف این بود که ما بتوانیم با کمک این وام‌ها نیازهای خرد جامعه از جمله واحدهای اشتغال را برطرف کنیم و سال گذشته نیز قسمتی از منابع قرض‌الحسنه به همین امر اختصاص داده شد.

وی با بیان اینکه من در ارتباط با آنچه که گفته شد، نامه‌ای به بانک‌های مربوطه ارائه دادم و تاکید کردم که در این ارتباط در هیات‌مدیره‌های خود تصمیم بگیرید به ما قول داده‌اند که این موضوع را عملی کنند و من باز هم امروز بر این موضوع تاکید می‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: سرمایه‌های بانک‌ها طی سه تا چهار سال اخیر افزایش پیدا کرده و سرمایه بانک مرکزی نیز با در نظر گرفتن تمام دارایی‌ها 50 هزار میلیارد است و اگر ما این را افزایش نمی‌دادیم باید به خزانه می‌ریختیم و خرج می‌شد ولی با این اقدام باعث شد که ما بتوانیم به دنیا بگوییم که بانک مرکزی ما سرمایه 50 هزار میلیاردی دارد و از طرف دیگر باعث افزایش توان و قدرت بانک مرکزی نیز شد.
نظرات بینندگان