arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۵۰۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۵ - ۱۳ تير ۱۳۹۲

سهام خیام؛درس جدید سوم دبستانی‌ها/دانش‌آموزی که پس از شهادت به مدرسه بازگشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سهام خیام میهمان جدید کتاب فارسی دانش‌آموزان سوم ابتدایی از سال تحصیلی جدید است،‌ تا فرزندان امروز ایران اسلامی با دختری از جنس دیروز آشنا شوند که در راه دفاع شجاعانه از ارزش‌های سرزمینش، زندگی خود را تقدیم کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، "سهام خیام" مهمان جدید کتب درسی دانش‌آموزان سوم ابتدایی از سال تحصیلی 92-93 است. "سهام" نخستین دانش‌آموز دختر شهیدی است که به کتب درسی دانش‌آموزان ابتدایی راه می‌یابد تا سال‌ها پس از شهادتش دانش‌آموزانی که این روزها هم سن و سال او در زمان پرکشیدنش از این دنیا بودند، متوجه رشادت‌های او شوند، شاید به جرئت بتوان ادعا کرد که تعداد بسیار زیادی از دانش‌آموزان و حتی خانواده‌های آنها شناختی از "سهام خیام" و نحوه شهادت او ندارند.

گنجاندن درسی به نام سهام در کتاب فارسی دانش‌آموزان سوم ابتدایی دانش‌آموزان را با شخصیتی هم سن و سال آنها آشنا می‌کند که به دلیل دفاع شجاعانه از سرزمینش جان خود را از دست می‌دهد.

حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اضافه شدن درس جدید به نام "سهام خیام" به کتاب فارسی دانش آموزان سوم دبستان در تشریح دلیل ورود این درس به کتب دانش‌آموزان اظهار داشت: سهام دانش آموز شهید اهل هویزه است که در دوران جنگ تحصیلی توسط عراقی‌ها به رگبار بسته شد و به شهادت رسید با ورود زندگینامه این دختر شهید به کتاب درسی دانش آموزان تلاش می‌کنیم تا آنها را با رشادت‌های شهدا آشنا کنیم.

وی ادامه داد: سهام خیام نخستین دانش آموز دختر شهیدی است که به کتاب‌های درسی دانش آموزان اضافه می‌شود و تلاش می‌کنیم تا در کتاب‌های درسی شهدا را به دانش آموزان معرفی کنیم و این تصمیمات منطبق با برنامه درسی ملی است؛ آشنایی دانش‌آموزان با زندگی شهدا و ارزش‌های آنها، قهرمانان ملی از جمله اهدافی است که در تدوین کتب درسی دنبال می شود.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امسال کتاب‌های درسی دانش‌آموزان سوم ابتدایی و اول متوسطه همسو با برنامه درسی ملی تغییر می‌کند، عنوان کرد: بر این اساس در روش‌های تدریس کتاب عربی و انگلیسی تغییرات اساسی ایجاد می شود.

اما مهیمان جدید دانش‌آموزان سوم ابتدایی که قرار است به عنوان اسطوره اخلاق و رشادت به آنها معرفی شود که بود؟

سهام دانش آموز اهل هویزه بود که در هنگام شهادتش 12 سال بیشتر نداشت،‌ سهام دانش آموز درس خوانی بود و پس از پایان 5 سال تحصیل در مقطع ابتدایی در پایه اول راهنمایی ثبت نام کرد اما این ماجرا همزمان شد با آغاز جنگ تحمیلی و اشغال هویزه بنابراین او ناچار به ترک تحصیل شد.

از خصوصیات بارز اخلاقی "سهام" خواندن نماز اول وقت و خوش رویی با دوست و آشنا بود؛ در ششم مهر سال 1359 شهر هویزه محل زندگی سهام توسط نیروهای عراقی اشغال شد

 در این مدت سهام همیشه عنوان می‌کرد که من هم دوست دارم همانند مردان از شهرم در برابر نیروهای بعثی دفاع کنم، روزی برای شستن ظروف به سمت رودخانه شهر حرکت می‌کند در طول مسیر مادرش سهام را دیده و به او می‌گوید:به خانه بازگرد نیروهای عراقی در اطراف رودخانه هستند و تو توان مقابله با آنها را نداری اما سهام انگار که چیزی نمی‌شنود.

وقتی به کنار رودخانه می‌رسد، ظرف‌ها روی زمین گذاشته و دو انگشت دست خود را به نشانه پیروزی بالا برده و با صدای بلند به نیروهای عراقی می‌گوید "پیروزی" "پیروزی" و دامنش را پر از سنگ ریزه کرده و به سمت نیروهای عراقی پرتاب می‌کند که در این وضعیت نیروهای عراقی به سوی " سهام" که شجاعانه از وطن خود دفاع می‌کرد تیراندازی کرده و با اصابت تیر به پیشانی‌اش به شهادت می‌رسد.
نظرات بینندگان