arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۵۳۳
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۹ - ۱۳ تير ۱۳۹۲

لبنان: پرونده چهار ديپلمات ايراني را رسما در سازمان ملل پيگيري مي‌کنم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس: وزير امور خارجه لبنان در ديدار خانواده‌هاي چهار ديپلمات ربوده شده ايراني گفت که در سفرش به نيويورک پرونده چهار ديپلمات را به صورت رسمي پيگيري خواهد کرد و افزود: از وزير دادگستري خواسته‌ايم گزارشي در اين زمينه تهيه و ارائه کند.

به گزارش خبرگزاري فارس، مريم مجتهدزاده مشاور رئيس جمهور و همسر سيد محسن موسوي کاردار ربوده شده سفارت ايران در لبنان امروز (پنجشنبه) با عدنان منصور وزير خارجه لبنان ديدار و در خصوص آخرين وضعيت پرونده چهار ديپلمات ربوده شده گفت‌وگو کرد.

در اين ديدار که با حضور محمد متوسليان و فاطمه اخوان ديگر اعضاي خانواده ديپلمات‌هاي ربوده شده و نيز سفير کشورمان انجام شد، غضنفر رکن‌آبادي سفير جمهوري اسلامي ايران گزارشي از آخرين وضعيت پرونده به وزير خارجه لبنان ارائه داد و خواستار تداوم پيگيري اين قضيه مهم از طريق دولت لبنان و نهادهاي بين‌المللي ذيربط ازجمله سازمان ملل شد.

مجتهدزاده نيز با تقدير از تلاش‌هاي عدنان منصور در مورد پرونده 4 ديپلمات ايراني، ابراز اميدواري کرد در سايه تعامل دو طرف، بتوان گام‌هاي جدي در جهت بازگشت چهار ديپلمات ربوده شده به وطن خويش برداشت.

وي همچنين اظهار داشت: «به عنوان همسر سيد محسن موسوي و نماينده چهار ديپلمات انتظار داريم دولت لبنان نقشي سازنده براي روشن شدن سرنوشت عزيزانمان ايفا کرده و ضمن پيگيري موضوع از سوي طرف‌هاي ذيربط لبناني (با توجه به وقوع ربايش در قلمرو لبنان)، از طريق رايزني با سازمان ملل و طرف‌هاي مختلف بين‌المللي بيش از پيش زمينه اعمال فشار بر رژيم صهيونيستي را فراهم آورد.»

وزير خارجه لبنان نيز با ابراز تاسف از اينکه به رغم گذشت سه دهه، هنوز سرنوشت ديپلمات‌هاي ايراني ربوده شده مشخص نشده است، اظهار داشت: «اينجانب با احساس همدلي کامل با دولت و ملت ايران و خانواده عزيزان مذکور، نه تنها از جايگاه وزير خارجه، بلکه شخصا به لحاظ اخلافي و وجداني احساس مسئوليت مي‌کنم چه در داخل لبنان و چه در مراجع بين‌المللي براي حل اين مسأله دردناک از هيچ تلاشي دريغ نکنم.»

وي افزود: به دنبال پيگيري جمهوري اسلامي ايران، وزارت خارجه لبنان پيرو نامه سال 2008 نخست‌وزير وقت لبنان، طي دو سال گذشته، دو يادداشت رسمي مبني بر تأييد ربايش 4 ديپلمات ايراني در خاک لبنان به سازمان ملل و لزوم پيگيري سرنوشت آنها ارسال کرده که به عنوان سند رسمي در دبيرخانه سازمان ملل متحد به ثبت رسيده است.

عدنان منصور ضمن تأکيد بر پيگيري رسمي پرونده فوق در سفر دو ماه آينده‌اش به نيويورک، افزود: همين امروز از نماينده دائم لبنان نزد سازمان ملل خواهم خواست آخرين وضعيت پيگيري سازمان ملل و شخص دبيرکل در اين باره را جويا شود. ضمن اينکه از وزير دادگستري نيز خواسته‌ايم گزارشي راجع به آخرين پيگيري‌ها در داخل لبنان، تهيه و ارائه کند.

نظرات بینندگان