arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۵۵۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۸ - ۱۴ تير ۱۳۹۲
تحلیل فرید زکریا از برکناری مرسی:

کودتاي مصر تقليدي از کودتاي 1997 ترکيه بود/ آیا اخوانی ها بی سر و صدا به خانه های خود باز می گردند؟

زکریا درباره اینکه آیا این اقدام ارتش را می توان کودتا نامید یا نه گفت: به باور من، ما به عنوان روزنامه نگار و شاهدان این مساله، ملزم به صریح گویی هستیم. شکی نیست که این اقدام یک کودتا بود، مانند کودتا عمل شد و ارتش یک دولت منتخب را کنار زد. دولت آمریکا با تعریف این اقدام به عنوان کودتا، مشکلاتی پدید می آورد زیرا در این صورت، ارتباطات و کمک های نظامی باید قطع شود. از دیگر سو باید در نظر داشت که مصر از جمله کشورهایی است که با اسرائیل پیمان صلح دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرید زکریا مجری و تحلیلگر سی ان ان گفت: کودتای اخیر مصر تقلیدی از کودتای هزار و نهصد و نود و هفت ترکیه بود که به برکناری حزب رفاه در این کشور انجامید.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب به نقل از سی ان ان، زکریا درباره واکنش ها در مصر گفت به باور من، مهم ترین مساله ای که ما باید زیر نظر داشته باشیم، واکنشی است که اخوان المسلمین از خود نشان می دهد زیرا سازمان یافته ترین نیروی سیاسی در مصر هستند که هشتاد سال سابقه دارند و از پنج دهه تعقیب قضایی جان به در برده اند و همواره در انتخابات مختلف دو سال گذشته، سی درصد آرا را از آن خود کرده اند. از دیگر سو پنجاه و دو درصد از مردم مصر نیز به مرسی رای داده اند.

وی ادامه داد: آیا آنان بی سر و صدا به خانه های خود باز می گردند یا مانند سی و دو سال گذشته، از خشونت دست می کشند یا گروه های افراطی در داخل این گروه، دست به سلاح می برند؟ این سوالی است که در حال حاضر به صورت فوری مطرح است.

زکریا ادامه داد: تلاش ارتش، بیشتر برای کودتایی نرم بود. اگر شما اقدام هزار و نهصد و نود و هفت ارتش ترکیه برای کنار زدن حزب اسلام گرای رفاه را به یاد بیاورید، باید گفت که مانند الگو در مصر به آن عمل و مانند آن اقدام شد. صحبت از انتخابات فوری به عمل آمد ولی به آن تمیزی نیز کار نشد. در اینجا صحبت از زندانی کردن عوامل احزاب مخالف و بستن ایستگاه های تلویزیونی است؛ باید در نظر داشت که البته کودتاها همواره دقیق و تمیز از آب در نمی آید ولی سوالی که مطرح می شود این است که آیا آنان نیز می توانند خیلی زود به مسیر مردمسالاری بازگردند؟

وی درباره اینکه آیا این اقدام ارتش را می توان کودتا نامید یا نه گفت: به باور من، ما به عنوان روزنامه نگار و شاهدان این مساله، ملزم به صریح گویی هستیم. شکی نیست که این اقدام یک کودتا بود، مانند کودتا عمل شد و ارتش یک دولت منتخب را کنار زد. دولت آمریکا با تعریف این اقدام به عنوان کودتا، مشکلاتی پدید می آورد زیرا در این صورت، ارتباطات و کمک های نظامی باید قطع شود. از دیگر سو باید در نظر داشت که مصر از جمله کشورهایی است که با اسرائیل پیمان صلح دارد.

زکریا درباره اینکه آیا با رفتن مرسی، منطقه ثبات کمتری خواهد داشت یا نه بیان داشت: به باور من، مساله به صورت کامل بسته به این دارد که آیا خیلی سریع به مسیر مردمسالاری باز می گردیم یا نه؛ چیزی که در منطقه شاهدش هستیم اختلاف بین حکومت های خودکامه منطقه مانند عربستان سعودی، کویت، امارت و حتی قطر است که خیلی سریع، از این مساله استقبال می کنند. از دیگر سو، کشورهای بزرگی مانند عراق هستند که به این مساله واکنشی نشان نداده اند. باید در انتظار بود و دید واکنش این کشورها و دیگر احزاب اسلامی منطقه به این اقدام چه خواهد بود.

وی گفت ممکن است این احزاب بگویند ما شیوه غربی مردمسالاری را آزمودیم و نتیجه ای نگرفتیم و با یک کودتای نظامی سرنگون شدیم. این مساله می تواند خطرناک باشد زیرا احزاب اسلامی در منطقه بسیار قدرتمند هستند.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نطاره گر
|
UNITED STATES
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
32
3
با توجه به حضور میلیونی مردم بر علیه مرسی و سکوت اقلیت طرفداران احتمالا در انتخابات مصر هم تقلب شده بوده است ولی مردم مصر توانسته اند انقلاب دزیده شده خودشان را پس بگیرند و هر رئیس دیگری هم اگر بخواهد همین رفتارها را از خودش نشان بدهد کنار گذاشته خواهد شد ارتش با مردمی شدن خود کار درستی انجام داده است . و افراطی گری دیگر طرفدار ندارد ابتدای انقلاب مصر هم من یادم است اخوان المسلین اصلا هزینه ای پرداخت نکرد تا اینکه انقلاب به ثمر رسید و یهویی پیدایش شد ! و انقلاب مردم را دزدید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
3
5
مردم سالاری یا اکثریت سالاری مسئله اینه !!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
4
3
در مصر انقلاب دومي صورت گرفت كه ارتش مجبور به دخالت شد
نظرات بینندگان