arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۹۵۲
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۹ - ۱۶ تير ۱۳۹۲

اختلاف قرضاوی با قطر علنی شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اظهارات اخیر "یوسف قرضاوی" رئیس گروه موسوم به "علمای مسلمان" مبنی بر ضرورت بازگشت "محمد مرسی" به قدرت، از اختلافات وی با سران قطر پرده برداشت.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از "میدل ایست آنلاین" موضع قرضاوی که سال ها در فتواها و تفسیرهایش تجلی موضع رسمی قطر بود، اینک به نقطه مقابل موضع قطر در قبال تحولات اخیر مصر تبدیل شده زیرا قطر رسما تغییرات مصر را تایید کرده است.

قرضاوی که اکنون شناخته شده ترین مرجع گروه اخوان المسلمین به شمار می آید دیروز طی فتوایی گفت: "من از صمیم قلب، از طیف های مختلف جامعه  مصر می خواهم متحد و یک صدا به حفظ دستاوردهای انقلاب از جمله آزادی و دموکراسی و رهایی از دیکتاتوری بپردازند و اجازه ندهند حاکمی مستبد روی کار آید."

قرضاوی مصری که تابعیت قطری نیز دارد، افزود: اقدام گروهی از افراد در سرپیچی از اطاعت رئیس جمهور "مرسی"، سلطه بر ملت، عزل رئیس جمهور، ابطال قانون اساسی و تحمیل رئیس جمهور و قانون اساسی دیگر امری ناپسند و باطل است؛ زیرا این یک اقدام نظامی است که ملت بنیانگذار آن نمی باشد و عاملان آن حتی با ملت و خداوند پیمان شکنی کرده اند.

این مفتی مصری - قطری همچنین از موضع احمد الطیب شیخ الازهر انتقاد کرد و گفت: وی حق ندارد به نام ما سخن بگوید، وی با حمایت از نافرمانی از مرسی رئیس جمهور قانونی کشور، مرتکب اشتباه شده و این امر برخلاف اجماع امت است؛ و موضع او بر اساس قرآن و سنت نیست.

در همین حال ناظران و تحلیلگران سیاسی پیش بینی کرده بودند که قطر با به قدرت رسیدن شیخ تمیم به جای پدرش، موضعی جدید در قبال دخالت در امور کشورهای عربی اتخاذ کند.

آنها پیش بینی می کردند که قطر جدید نقش چشمگیر قرضاوی در انقلاب های عربی را به حاشیه براند.

قرضاوی در دو سال اخیر از تریبون الجزیره قطر، فتواهای دینی متعددی که بیانگر موضع دوحه در قبال ناآرامی و درگیرهای منطقه بود، صادر کرد و همواره به حمایت از اخوان المسلمین پرداخت.

قطر نیز پیش از این یکی از حامیان اصلی اخوان بود اما یک روز بعد از عزل مرسی حمایت خود را از مردم مصر اعلام کرد و ریاست جمهوری موقت را به عدلی منصور تبریک گفت و شیخ تمیم امیر قطر نیز برای  منصور پیام تبریک ارسال کرد.

قطر که پس از سرنگونی رژیم مبارک به حمایت مالی و سیاسی از اخوان المسلمین پرداخته بود اینک تغییر موضع داده و از عدلی منصور رئیس جمهور موقت مصر و مخالفان مرسی حمایت می کند.

نظرات بینندگان