arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۹۹۱
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۸ - ۱۷ تير ۱۳۹۲

منشور کوروش در موزه متروپليتن نيويورک به نمايش درآمد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
منشور کوروش به همراه پانزده اثر تاریخی دیگر از ایران باستان در سومین توقفگاه خود در آمریکا به موزه بزرگ متروپلیتن نیویورک رسید تا بار دیگر عظمت فرهنگ و تمدن ایرانیان را به رخ جهانیان بکشد.
به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، منشور کوروش که طبق توافق موزه لندن با موزه های آمریکا، از نوزدهم اسفند پارسال تور هنری به پنج ایالت از این کشور را آغاز کرده، اکنون بعد از واشنگتن پایتخت و ایالت تگزاس، وارد بزرگترین شهر آمریکا یعنی نیویورک شده است.
در ویژه مراسمی که به این مناسبت برگزار شد، باستان شناسان و ایران شناسان آمریکائی درباره اهمیت و قدمت این اثر تاریخی صحبت کردند.
منشور کوروش که مجموعه ای از فرامین کوروش پادشاه ایران در دو هزار و پانصد سال پیش است، به علت قدمت و توجه اش به حقوق اقلیت ها در سرزمین بابل، نخستین بیانیه حقوق بشر نیز نام گرفته است.
این منشور استوانه ای گلین با طول 23 و عرض 11 سانتیمتر، در 40 سطر به زبان میخی بابلی، فرامین کوروش را در خود جای داده است.
منشور کوروش بعد از نمایش در موزه‎های «اسمیت سونیان» واشنگتن پایتخت آمریکا، موزه هنرهای زیبای «هوستون» تگزاس و اکنون در موزه هنر «متروپولیتن» نیویورک، هجدهم مرداد امسال به موزه هنرهای آسیایی سان فرانسیسکو و دهم مهر به موزه «پاول گتی» لس آنجلس می رود.
این نخستین بار است که مردم آمریکا فرصت دارند از نزدیک با این اثر تاریخی و مهم جهان آشنا شوند.
به دلیل اهمیت این سند تاریخی، نسخه ای از منشور کوروش در ورودی اتاق کار دبیرکل سازمان ملل متحد نیز قرار داده شده است و روزانه دهها شخصیت بین المللی از آن دیدن می کنند.
نظرات بینندگان