arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۰۴۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۲۰ تير ۱۳۹۲

ورود پيش سازهاي مواد مخدر صنعتي از اروپا به ايران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر گفت: در حاليکه ايران تمام انرژي خود را براي مقابله با مواد مخدر در شرق کشور قرار داده است پيش سازهاي مواد مخدر توسط کشورهاي اروپايي از غرب کشور وارد ايران مي شود.

به گزارش مهر، سردار علي مويدي روز چهارشنبه در ديدار سفير ايتاليا و افسر رابط اين کشور اظهار داشت: مبارزه با مواد مخدر در کشور ما منشاء اعتقادي دارد و به محض شروع انقلاب امام خميني(ره) فعاليت در حوزه فروش و ترانزيت مواد مخدر و اعتياد را حرام دانستند. همچنين رهبر انقلاب و کارگزاران نظام نيز در ادامه با اين سياست حرکت کردند.

وي ادامه داد: قوانين و مقررات ايران در رابطه با مقابله با مواد مخدر محکم است و عزم ملي و همگاني براي مقابله در کشور ايجاد شده است. قوانين ما اجازه مماشات و تساهل در امر حمل، توزيع و توليد مواد مخدر را نمي دهد. به گفته رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر، ايران در سه دهه اخير منابع معنوي و مالي فراواني را در راه مبارزه با مواد مخدر تقديم کرده است چرا که هيچوقت نگاه جزيره اي و منطقه اي نيست و نگاهي فرامنطقه اي داريم. آرايش و انسداد مرز براي مقابله با ترانزيت مواد مخدر ادعاي ما را ثابت مي کند.

وي افزود: بزرگترين سرمايه هر کشور و سازماني منابع انساني است و ما طي سه دهه مبارزه 4 هزار شهيد و 11 هزار و 500 جانباز قديم عرصه مبارزه با مواد مخدر کرده ايم ضمن اينکه صدها ميليارد تومان از سرمايه هاي مردم هزينه مقابله شده است. تمامي اين هزينه ها صرفاً براي صيانت جامعه ايراني نبوده است و اگر واقع بين باشيم مي بينيم که ايران اين هزينه ها را در دفاع از همه جوامع بشري پرداخت کرده است.

مويدي اظهار اميدواري کرد: ساير کشورها و نهادهاي بين المللي نيز بتوانند همچون ايران در جنگ نابرابر با مافياي مواد مخدر سهم خودشان را ايفا کنند. به گفته وي، ايتاليا مساعدت هاي خوبي را نسبت به ايران در راه مبارزه با مواد مخدر داشته است که البته اين کمک ها ناچيز است. توقع ما اين است که به دور از نگاه هاي سياسي و فقط براي سلامت جوامع بشري به اين موضوع نگاه کنيم. امروز رابطه سياسي ايران و ايتاليا خوب است اما با گذشت زمان عزمي را در پشت صحنه مسئولان ايتاليايي براي مبارزه نمي بينيم.

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: احساس مي کنم اگر برخي موارد را نگويم مديون شهداي مبارزه با مواد مخدر کشورم هستم. امروز ايران به دليل اينکه به کانون توليد مواد مخدر نزديک است هر اقدام مثبتي که انجام مي دهد آثار آن در دنيا نمود پيدا مي کند و هر عمل منفي ما آثار سوء را به دنبال خواهد داشت.

وي در پاسخ به سخنان افسر رابط پليس ايتاليات که مدعي شده بود از عکس سرباز آمريکايي در مزارع کشت حشيش خوشش آمده و آن را سندي در رابطه با اهمال کاري برخي کشورها در راه مقابله مي داند تاکيد کرد: هر روز شاهد افزايش کشت مواد مخدر د ر افغانستان هستيم. ما تنها از آمريکاييها عکس نداريم و از سربازان ساير کشورهاي غربي نيز عکس يادگاري در مزارع کشت مواد مخدر داريم البته ايران به هيچوجه نگاه سياسي ندارد و خيلي دوست داريم همگان به وظايف بشردوستانه خود همان طور که حرف مي نزند عمل کنند اگرچه به نظر ما ايتاليا کارنامه بهتري نسبت به ساير کشورها دارد.

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر از افزايش 400 درصدي کشف مورفين در سال 2013 خبر داد و افزود: مورفين حداقل کاربرد را در کشور ما دار دو کشف محموله هاي 2 هزار کيلويي که به اروپا ترانزيت مي شد نشان مي دهد اين اقدامات تنها براي وطن ما نيست و نگاه ما در برخورد با مافيا فراملي است.

وي با انتقاد از اينکه برخي پيش سازهاي مواد مخدر صنعتي از اروپا وارد کشور مي شود گفت: ما تنها از سمت افغانستان مورد تهديد نيستيم و پيش سازهاي مواد مخدر صنعتي از اروپا وارد کشور ما مي شود. اخيراً محموله اي را نيز در غرب کشور کشف و ضبط کدريم. در حالي که ما تمام توان خود را براي مقابله در شرق کشور گذاشته و از تمام جامعه بشريت دفاع مي کنيم اما اروپايي ها براي مقابله با ترانزيت پيش سازهاي مواد مخدر کمترين همکاري را با ما دارند.

وي در بخش ديگري از سخنانش اعلام آمادگي کرد که در همه زمينه ها از جمله حوزه پيشگيري، درمان با ايتاليا همکاري شود . مويدي با بيان اين که سگ هاي موادياب ايران به اندازه کل پليس هاي دنيا مخدر کشف کرده اند افزود: پليس ايران بانک اطلاعاتي خوبي دارد و در حوزه علمي از سطح منطقه و فرامنطقه بالاتر است. پليس ايران آمادگي دارد از تجهيزات فني پليسي ايتاليا در حوزه کشف مواد مخدر استفاده کنند.

وي در پايان سخنانش تاکيد کرد: اميدواريم اروپا در بحث تجهيزات با ما سياسي برخورد نکند و با توجه به شرايط جديد ديگر با ايران اين گونه رفتار نشود.

در ادامه اين ديدار لوکا جانسنتي سفير ايتاليا با بيان اينکه اين کشور علاقه مند به همکاري مشترک همه جانبه را حوزه مبارزه با مواد مخدر با ايران است گفت: رابطه ايران و ايتاليا بسيار قديمي است و ما از فعاليت ايران در حوزه مواد مخدر آگاه هستيم. به عنوان عضوي از اتحاديه اروپا و سازمان ملل مي دانيم هرچه مبارزه در اين گوشه دنيا انجام مي شود توسط ايران انجام شده و هزينه هاي زيادي را در اين راه پرداخت کرده ايد.

وي ادامه داد: ايتاليا از محدود کشورهاي اروپايي است که افسر رابط خود را در ايران مستقر کرده و ما خواستار رابطه پايتخت هاي دو کشور در امر مقابله هستيم چرا که مافياي مواد مخدر از پلي ها زودتر وارد عمل شده و همه راه ها را آزمايش مي کنند. گفتني است در پايان اين ديدار سرهنگ برناردي به عنوان افسر رابطه پليس مبارزه با مواد مخدر ايتاليا د رايران معرفي شد.

نظرات بینندگان