پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : دیر صنایع خودرویی مدیریت ستاد حملونقل سوخت کشور دلایل کاهش تعداد خودروهای دوگانهسوز تولید کشور را تشریح کرد.
حسین هاشمی کاهش تعداد خودروهای دوگانهسوز به دلیل قطع یارانه پرداختی دولت از سوی خودروسازان را رد کرد و یادآور شد: اگرچه دولت برای تولید خودروهای پایه گازسوز صدمیلیاردتومان به خودروسازان کمک کرده است اما از پنجسال گذشته یارانهای برای تبدیل خودروهای دوگانهسوز پرداخت نشده است بنابراین کاهش تعداد خودروهای دوگانهسوز به موضوعات دیگری مربوط است.
وی با اشاره به اینکه یکی از علتهای کاهش تعداد خودروهای دوگانهسوز تولیدشده عدم تمایل مردم به خرید این نوع خودروهاست، توضیح داد: هر از چند گاهی که حرف و حدیثها پیرامون افزایش قیمت بنزین داغ میشود، جوی روانی ایجاد میشود که توجه مردم به خودرو دوگانهسوز را بیشتر میکند و حجم تقاضا برای این نوع خودرو را افزایش میدهد اما اکنون این فضا وجود ندارد. مدیر صنایع خودرویی مدیریت ستاد حملونقل سوخت کشور یکی دیگر از دلایل کاهش تعداد خودروهای دوگانهسوز تولیدی را تصمیم وزارت نفت برای توسعه سوخت الپیجی عنوان کرد و گفت: با توجه به سبد سوخت کشور باید سوخت پنج درصد از ناوگان حملونقل کشور توسط سوخت الپیجی تامین شود.
سخنگوی سابق مدیریت ستاد حملونقل سوخت با بیان اینکه هم اکنون تقاضا برای خودرو دوگانهسوز در کشور اشباع شده است توضیح داد: پیش از این در شهرستانها تعداد خودروهای دوگانهسوز نسبت به جایگاههای ساختهشده بسیار کم بود، به همین دلیل در مرحلهای تمایل به خرید خودروهای گازسوز در شهرهای کوچک افزایش یافت اما الان تعداد خودرو و جایگاه به نقطه سربهسر رسیده است.
مدیر صنایع خودرویی مدیریت ستاد حملونقل سوخت کشور افزود: همچنین در تهران تعداد جایگاههای سیانجی نسبت به خودروها دوگانهسوز بسیار کمتر است که دلیل اصلی روند کند توسعه جایگاههای سیانجی قیمت بالای زمین است. هاشمی با اظهار اینکه همین امر موجب شده است که استقبال از خودروهای دوگانهسوز در تهران و کلانشهرها کاهش یابد تاکید کرد: برای افزایش تعداد جایگاهها در کلانشهرها و بهویژه در پایتخت باید شهرداریها در تامین زمین مورد نیاز برای ساخت جایگاه همکاری بیشتری داشته باشند.
وی کاهش تعداد خودروهای تولیدی در کشور را نسبت به سالهای گذشته یکی دیگر از علتهای کاهش تعداد خودروهای دوگانهسوز عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه مشکلات خودروسازان تاکنون برطرف نشده است آنها نیز براساس تعداد خودروهای تولیدی خود نسبت به دوگانهسوز کردن برخی خودروها اقدام میکنند. مدیر صنایع خودرویی مدیریت ستاد حمل و نقل سوخت کشور در پاسخ به این سوال که خودروسازان متعهد به تبدیلکردن 50درصد خودروهای تولیدی خود به دوگانهسوز هستند نیز یادآور شد: در گذشته قانونی وجود داشت که باید 60درصد تولیدات خودروسازان داخلی دوگانهسوز میشد اما این قانون به تبدیل حداکثر 50درصد خودروها تغییر کرد.
هاشمی گفت: همچنین با توجه به اینکه سهم سیانجی و الپیجی از سبد سوخت کشور 25درصد است هم اکنون با وجود حدود سهمیلیون خودرو دوگانهسوز در کشور این رقم محقق شده است. تولید خودروهای سواری دوگانهسوز در خرداد امسال حدود 52درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. در این مدت تولید انواع خودروهای سواری دوگانهسوز از 11هزارو59دستگاه در خرداد 91 به پنجهزارو236دستگاه کاهش یافته که نشاندهنده افت حدودا 52درصدی تولید این محصولات است.