arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۰۹۴۶
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۲

دولت دهم توپ افزايش قيمت ارز مرجع را به زمين دولت يازدهم مي‌اندازد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برخي مسئولان از تخصيص ارز 1226 به كالاهاي اساسي تا آخر سال خبر داده‌اند، اما زمزمه تعيين تكليف ارز مرجع در دولت يازدهم به گوش مي‌رسد و اين وضعيت بلاتكليفي قيمت نهاده و مواد پروتئيني را در ماه رمضان بالا مي‌برد.

با حذف ارز مرجع 1226 در قانون بودجه سال 92 نرخ ارز مرجع به 2477 تومان افزايش و نرخ ارز مبادله‌اي حذف شد، اين بهانه‌اي شد كه وارد كنندگان نهاده‌هاي دامي محصول وارداتي خود را تحويل مرغداري‌ها و دامداري‌ها ندهند.

يك منبع آگاه به فارس گفت: يكي از واردكنندگان عمده نهاده‌هاي دامي كه 70 درصد واردات اين گونه محصولات را انجام مي‌دهد، نهاده‌اي مانند كنجاله سويا و ذرت را كه با ارز 1226 تومان وارد كرده است، اما آن را به دامداران نمي‌دهد.

وي گفت: اينها با انگيزه سود بيشتر به دنبال اين هستند كه نهاده وارداتي در بازار آزاد به قيمت بيشتري بفروشند.

در حالي كه ابهام در تخصيص نرخ ارز مرجع به كالاهاي اساسي بهانه‌اي براي وارد كنندگان و بلاتكليفي براي توليد كنندگان شده است رئيس شوراي اصناف كشور مي‌گويد: در آخرين جلسه ستاد تنظيم بازار كه روز سه‌شنبه هفته گذشته برگزار شد و آقاي بختياري وزير دادگستري نيز در آن جلسه حضور داشتند، تصميم گرفته شد، تا تخصيص ارز مرجع 1226 توماني به كالاهاي اساسي همچنان به قوت خود باقي بماند.

نوده فراهاني گفت: از ديگر تصميمات اخذ شده در اين جلسه مي‌توان به تخصيص نهاده‌ها به توليدكنندگان مرغ اشاره كرد كه در جلسه تأكيد شد، تا افرادي كه طبق روال گذشته جزء شركتهاي دريافت‌كننده نهاده از پشتيباني امور دام بوده‌اند، همچنان نهاده به آنها تعلق مي‌گيرد. اگرچه ظاهرا تكليف اختصاص ارز مرجع به كالاهاي اساسي در ستاد تنظيم بازار مشخص شده است، اما رئيس اتحاديه سراسري شركت‌هاي تعاوني مرغداري‌هاي كشور مي‌گويد: هنوز تصميم قطعي به توليد كنندگان ابلاغ نشده است و هيچ مسئولي را براي گرفتن پاسخ دقيق و روشن پيدا نمي‌كنيم.

فاضلي مي‌گويد: قيمت نهاده دامي روز به روز افزايش مي‌يابد به طوري كه قيمت كنجاله بعد از صحبت‌هاي اخير در مورد نرخ ارز مرجع و عدم تخصيص به كالاهاي اساسي كنجاله سويا تا 30 درصد و ذرت 25 درصد افزايش يافته است، اما تصميم روشني را اعلام نمي‌كنند.

برخي معتقدند دولت به دنبال اين است كه تصميم‌گيري درباره تخصيص يا عدم تخصيص ارز مرجع 1226 تومان به كالاهاي اساسي را به دولت يازدهم واگذار كند و قرار است اين 20 روز مانده به آخر دولت دهم نيز با همين وضعيت بلاتكليفي سپري شود.

در صورتي كه اين گمان درست باشد، قيمت نهاده‌هاي دام و طيور كه تا 70 درصد وابسته به واردات است و واردات 70 درصد آن انحصاري دست يك نفر است، بيشتر نوسان پيدا مي‌كند. احتمال افزايش قيمت بيش از حد اين نهاده باعث بالا بردن قيمت محصولات پروتئيني مانند مرغ و تخم مرغ و گوشت مي‌شود.

بالارفتن قيمت نهاده‌هاي دامي در رمضان سال گذشته قيمت مرغ را كيلويي بيش از 8 هزار تومان و هر شانه‌ تخم‌مرغ را هم معادل همين قيمت رساند.
نظرات بینندگان