arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۱۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۳ - ۲۹ تير ۱۳۹۲

ونزوئلا از تجدید روابط دیپلماتیک با آمریکا خودداری می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مقام‌های ونزوئلا اعلام کردند، کاراکاس در پی اظهارات سامانتا پاور، کاندیدای سفیری آمریکا در سازمان ملل علیه این کشور، به فرآیند تجدید رابطه حسنه با ‌آمریکا پایان می‌دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت کاراکاس اعلام کرد، به روند گرم شدن روابط این کشور با واشنگتن پایان می‌دهد زیرا سامانتا پاور، کاندیدای سفیری آمریکا در سازمان ملل روز

چهارشنبه در جلسه استماع سنای آمریکا گفته بود که علیه "سرکوب‌گری" در ونزوئلا مبارزه خواهد کرد. سامانتا پاور در جلسه استماع تایید خود در سنای آمریکا اظهار داشت، در صورتی که به این سمت برسد در مقابل "رژیم‌های سرکوب‌گر" خواهد ایستاد و "سرکوب جامعه مدنی" که در کشورهایی نظیر کوبا، روسیه و ونزوئلا به اجرا درمی‌آید، مقابله خواهد کرد.

واشنگتن و کاراکاس از سال 2010 تاکنون به تبادل سفیر نپرداختند و در حالی که ونزوئلا روزانه 900 هزار بشکه نفت به ‌آمریکا صادر می‌کند.

وزارت امور خارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای گفت: جمهوری ونزوئلا به موجب این بیانیه به فرآیند عادی‌سازی نهایی روابط دیپلماتیک ما با آمریکا که در اوایل ماه ژوئن آغاز شد پایان می‌دهد.

در این بیانیه تاکید شد: ونزوئلا مخالف دستور کار مداخله‌جویانه معرفی شده از سوی سامانتا پاور بوده و تاکید می‌کند که نظرات غیرمحترمانه وی در نهایت از سوی وزارت امور خارجه آمریکا مورد پذیرش قرار گرفت به لحاظ لحن و محتوا متناقض با اظهارات قبلی ایراد شده از سوی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا است.

جان کری و الیاس خوآ، همتای ونزوئلایی وی در ماه ژوئن در نشست سازمان کشورهای قاره آمریکا در گواتمالا توافق کردند مقامات دو کشور به زودی برای مذاکراتی که منجر به تبادل سفیر بین آنها شود نشست داشته باشند.

روز پنجشنبه نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا اظهار داشت که اظهارات سامانتا پاور "اهانت‌آمیز" بوده و در عین حال خواهان تصحیح سریع این اظهارات از سوی واشنگتن شد.

با وجود این روز جمعه وزارت خارجه آمریکا از سامانتا پاور دفاع کرد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا هنوز اقدام به، به رسمیت شناختن پیروزی نیکولاس مادورو در انتخابات رئیس‌جمهوری ونزوئلا نکرده است.

نظرات بینندگان