arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۱۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۳۰ تير ۱۳۹۲

يادي از پدر جغرافياي ايران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روز گذشته نخستين سالروز درگذشت استاد محمد حسن گنجي، رئيس خانه جغرافيا، از بنيان گذاران جغرافياي نوين و هواشناسي ايران و مرد سال هواشناسي جهان در سال ۲۰۰۱ بود.

زنده ياد دکتر گنجي 29 تير سال گذشته در 100 سالگي در بيمارستاني در تهران درگذشت. زنده ياد دکتر گنجي که در سال ۱۳۵۴ به عنوان استاد ممتاز دانشگاه تهران انتخاب شد در بيست و نهمين کنگره اتحاديه بين المللي جغرافيايي در کره جنوبي در سال ۲۰۰۰ ميلادي به عنوان يکي از ۱۵ جغرافي دان برجسته جهان شناخته شد و سازمان هواشناسي جهاني، جايزه علمي سال ۲۰۰۱ را به وي اعطا کرد.منزل مسکوني استاد در تهران از سوي شهرداري تهران تملک و بازسازي شد و از آذر سال 90 به عنوان خانه جغرافيا ومرکزي براي گسترش و تعميق روابط اهل دانش با شهروندان مورد استفاده قرار گرفته است.

دکتر گنجي، حدود ۱۰ درس جديد و مختلف را به تدريج وارد برنامه رشته جغرافياي کشور کرد و همه را شخصاً به تناوب در سال هاي تحصيلي مختلف تدريس کرد.از دکتر گنجي که موسس دانشگاه بيرجند نيز هست ،۱۶ اثر تأليفي، 6 نقد کتاب ، ۱۲ مقدمه کتاب، ۸۰ مقاله علمي، ۱۹سخنراني و ۱۴ مقاله به زبان انگليسي به يادگار مانده است.چندين نسل از استادان و جغرافي دانان بزرگ کشور در مکتب استاد گنجي پرورش يافتند، وي سهمي بي بديل در گسترش دانش جغرافيا و هواشناسي در کشور داشت.

نظرات بینندگان