arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۱۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۱ - ۳۱ تير ۱۳۹۲

وعده‌هاي اقتصادي-معيشتي روحاني

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تسنيم: رييس‌جمهور منتخب در دوران انتخابات مانند ساير کانديداها، وعده‌هايي حول مسايل اقتصادي مطرح کرد که ازجمله آنها، حل صد روزه بخشي از مشکلات اقتصادي است، اما هفته گذشته در جمع نمايندگان گفته که در صد روز اول قصد دارد مشکلات را بررسي کند.

 با وجود اينکه طبق نظرسنجي‌هاي معتبر، مهم‌ترين دغدغه مردم در انتخابات را مسايل اقتصادي و معيشتي تشکيل داده و حتي طبق نظرسنجي صداوسيما در ايام پس از انتخابات نيز اکثريت مردم از حسن روحاني بيش از هرچيز ديگر انتظار تحول در وضعيت اقتصادي و معيشتي خود دارند، اما اين روزها بيش از آنکه به وعده‌هاي اقتصادي رييس‌جمهور منتخب پرداخته شود، شعار سياسي «اعتدال» و تبيين آن، آن‌هم به‌گونه «هر کسي از ظن خود»، مهم‌ترين مساله‌اي است که از سوي اهالي رسانه به آن پرداخته شده و توجه بسيار ناچيزي به مساله اقتصادي مي‌شود.

 لذا در اين مقال سعي شده است که بخشي از وعده‌هاي اقتصادي حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در انتخابات 92 مورد بازخواني قرار گيرد:  حجت‌الاسلام حسن روحاني رييس‌جمهور منتخب در برنامه «با دوربين» و در تاريخ هشتم خرداد گفته که راه‌حل‌هاي کوتاه‌مدت يک ماهه و صدروزه براي حل مشکلات و معضلات اقتصادي، اجتماعي و سياست داخلي و خارجي در دولتش پيش‌بيني کرده و معتقد است که با اين برنامه مي‌توان در يک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادي بود. 

همچنين وي در برنامه گفت‌وگو با کارشناسان در شبکه چهار سيما گفته که اصل تامين مسکن ارزان براي جامعه ما و به‌خصوص نسل جوان، جزو برنامه‌هاي دولت «تدبير و اميد» است.  رييس‌جمهور منتخب در ديدار نمايندگان اقليت ادوار مجلس در تاريخ هشتم خرداد وعده داده که سازمان‌هايي نظير مديريت و برنامه‌ريزي که تعطيل شده‌اند را احيا خواهد کرد.

او در همين نشست اين را هم اضافه کرده که دولت بايد به‌صورت فراجناحي اداره شده و معناي جناح واحد آن است که نيمي از فعالان و مديران جامعه را کنار بگذاريم که در اين صورت ضرر بزرگي به جامعه تحميل خواهد شد.

رييس‌جمهور منتخب همچنين در بخشي از مناظره‌هاي تلويزيوني گفته است که مساله حقوق زنان را مورد توجه قرار خواهد داد. روحاني در يکي از سخنراني‌هاي خود با اعلام اين مطلب تاکيد کرده که در حال حاضر مساله بيکاري زنان خيلي زياد است و 66درصد افراد بين 20 تا 29 سال امروز جزو افراد بيکار جامعه هستند.

به اعتقاد روحاني، يارانه افرادي که داراي حقوق ثابت هستند، مانند کارگران و کارمندان بايد تقويت شود. پيشنهاد دولت وي يارانه کالايي به مردم است تا مردم نسبت به تامين کالاهاي اساسي خود تضمين لازم را داشته باشند.  

وي در نطق‌هاي انتخاباتي خود گفته است که «در دولت تدبير و اميد در کنار يارانه نقدي، يارانه کالايي براي کالاهاي اساسي داده خواهد شد تا دهک‌هاي پايين و آنهايي که بيشتر در فشارند، دغدغه نداشته باشند.»

روحاني در گفت‌وگو با شبکه راديويي جوان وعده داده «برنامه‌هاي اقتصادي وسيعي از سوي دولت تدبير و اميد طراحي شده که با اجراي آنها مي‌توان کشور را به سرعت از بحران موجود خارج کرد. اگر بتوانيم رونق اقتصادي را درست کنيم، بحث بيکاري هم حل مي‌شود.

امروز حداقل سه‌ميليون و 300 هزار بيکار در کشور وجود دارد.» وي در همين گفت‌وگو مطرح کرده که «دولت تدبير و اميد» در اولين قدم، تلاش مي‌کند که محيط کسب‌وکار را به‌طور دايم بهبود بخشيده و البته براي کوتاه‌مدت هم بسته‌هاي تشويقي ويژه‌اي خواهيم داشت که با اجراي آن مي‌توان در کوتاه‌مدت اين حرکت را در جامعه به سرانجام رساند. 
نظرات بینندگان