arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۱۹۸۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۲

رسول اکرم (ص) چگونه افطار می کردند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جماران نوشت:


امام جعفر صادق علیه‏ السلام می فرمایند: پیامبر خدا صلی الله علیه و اله، به هنگام روزه گشودن، با حلوا افطار مى‏‌کرد. اگر حلوا نبود، با شکرینه‏‌اى دیگر یا چند دانه خرما، و اگر آن نیز نبود، با آبِ خالى.


مى‏‌فرمود: «آب، معده و کَبِد را تمیز مى‏‌کند، دهان را خوش‏بو مى‏‎کند، دندان‏‌ها را محکم مى‏‌سازد، چشم را قدرت مى‏‌دهد و دیده را جلا مى‏‌بخشد، گناهان را از انسان مى‏‌شوید، رگ‏‌هاى برآشفته و تلخه تحریک شده را فرو مى‏‌نشانَد، بلغم را از میان مى‏‌بَرَد، حرارت را از معده برمى‏‌دارد، و سردرد را نیز از میان مى‏‌بَرَد».

 متن حدیث:

 الإمام الصادق علیه‏ السلام : کانَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم إذا أفطَرَ بَدَأَ بِحَلواءَ یُفطِرُ عَلَیها ؛ فَإِن لَم یَجِد فَسُکَّرَةٍ أو تَمَراتٍ ، فَإِذا أعوَزَ ذلِکَ کُلَّهُ فَماءٍ فاتِرٍ. وکانَ یَقولُ : یُنَقِّی المَعِدَةَ والکَبِدَ ، ویُطَیِّبُ النَّکهَةَ وَالفَمَ ، ویُقَوِّی الأَضراسَ ، ویُقَوِّی الحَدَقَ ویَجلُو النّاظِرَ ، ویَغسِلُ الذُّنوبَ غَسلاً ، ویُسَکِّنُ العُروقَ الهائِجَةَ والمِرَّةَ الغالِبَةَ ، ویَقطَعُ البَلغَمَ ، ویُطفِئُ الحَرارَةَ عَنِ المَعِدَةِ ، ویَذهَبُ بِالصُّداعِ .

 «کافى،ج4،ص153-دانش نامه احادیث پزشکی:1/ 454»
نظرات بینندگان