arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۲

نوسان تصنعی قیمت حبوبات در بازار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مدیرکل دفتر نباتات و علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: برای تامین بازار مصرف نیاز چندانی به واردات حبوبات نداریم اما بازار تعیین‌کننده قیمت‌هاست که در حال حاضر قیمت انواع حبوبات به صورت تصنعی با نوسان مواجه شده است.

دلاور حیدر‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) شرایط اقلیمی برای تولید حبوبات در کشور را مناسب ارزیابی و پیش‌بینی کرد: امسال حدود 850 هزار تن انواع حبوبات از مزارع کشور برداشت شود.

وی سطح زیرکشت نخود در کشور حدود 600 هزار هکتار برآورد شده که پیش‌بینی می‌شود میزان برداشت این محصول به حدود 350 هزار تن برسد.

حیدرپور افزود: کرمانشاه، لرستان، خراسان شمالی، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی استان‌های عمده تولید‌کننده‌ نخود هستند و در حال حاضر برداشت این محصول به پایان رسیده است.

مدیر کل دفتر نباتات و علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر با توجه به پایان فصل برداشت نخود قیمت این محصول در استان‌های تولید‌کننده کاهش یافته به گونه‌ای که هر کیلوگرم نخود در استان کرمانشاه کیلویی 2000 تومان است.

آغاز صادرات نخود در صورت افت قیمت داخلی

حیدرپور ادامه داد: با توجه به درخواست تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان برای صادرات نخود اگر قیمت این محصول در بازار به کمتر از 2000 تومان برسد برای تثبت بازار مجوز صادرات این محصول صادر خواهد شد.

به گفته وی در حال حاضر صادر‌کنندگان بسیاری درخواست صادرات نخود به بازار‌های منطقه را دارند و در صورت لزوم می‌توان این محصول را به کشور‌هایی مانند عراق و افغانستان صادر کرد.

مدیر کل دفتر نباتات و علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد: امسال حدود 310 هزار تن لوبیا از 135 هزار هکتار از مزارع زیرکشت این محصول برداشت شود.

حیدرپور افزود: مراکز عمده تولید لوبیا استان‌هایی مانند چهارمحال و بختیاری، زنجان، فارس، گیلان، لرستان و مرکزی هستند که برداشت این محصول را از اواخر تابستان آغاز می‌کنند.

افزایش 50 هزار تنی تولید حبوبات در سال جاری

وی با بیان این‌که برداشت عدس تا 20 روز آینده ادامه دارد، گفت: سطح زیرکشت عدس در کشور حدود 160 هزار هکتار است که پیش‌بینی می‌شود میزان برداشت این محصول به حدود 95 هزار تن برسد.

مدیر کل دفتر نباتات و علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: استان‌های عمده تولید عدس در کشور آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، فارس و قزوین هستند و تاکنون قیمت این محصول در بازار با نوسان مواجه نشده است.

به گفته‌ی حیدرپور برآورد‌ها در کشور نشان می‌دهد که میزان برداشت سایر حبوبات مانند باقلا، ماش و ... به حدود 100 هزار تن برسد.

وی اظهار کرد: میزان تولید و برداشت انواع حبوبات در کشور حدود 850 هزار تن برآورد شده است که نسبت به سال گذشته حدود 50 هزار تن افزایش تولید خواهیم داشت.

نظرات بینندگان